• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Anonym (rastlös virrpanna)
    anonyym kille skrev 2016-11-06 15:05:50 följande:

Jag ska oxå göra en utredning förhoppningsvis.

Är en 43 årig kille och jag känner igen mig i många av sakerna, eller det mesta faktiskt.

Jag har alltid vetat att nåt är fel men inte vad. Bara att jag är annorlunda och liksom inte klarar nåt.

Fick tex jättemycket skulder redan vid 18-19års ålder. Orkade inte öppna breven.

Osv, osv.. Det slutade med depression, panikångest och flera självmordsförsök för ca 15-17 år sedan.

Jag vart då ihop med en tjej som har styrt upp mitt liv sedan dess kan man säga.

Skulderna är avbetalda.

Nu ska vi separera och självmordstankarna är tillbaks. (var ganska nära igår senast)

Jag klarar inte så här stora och snabba förändringar.

Vad jag är lite arg och besviken på är att när jag mådde jättedåligt för många år sen så fick jag olika mediciner typ ssri mm men INGEN nämnde nåt om add eller nåt.

Jag tror att det är add som är grunden till hela mitt misserabla liv.

Första gången nån ens nämnde det var för en månad sen när jag sökte hjälp på vårdcentralen.

Jag gick hem och googlade och hittade trådar som den här och bitarna började falla på plats.

Nu är jag livrädd för att dom ska säga att jag inte har add, att det här liksom är jag.

Jag vet inte ens om det jag skrev passar in i tråden.

Förlåt för allt svamlande.

Be inte om ursäkt! Vi har alla våra tankar om detta. Jag förstår precis känslan.."vad händer om jag inte har adhd/add"..

jag har plöjt igenom allt om detta på nätet och måste pausa lite tror jag för det har blivit så mentalt jobbigt att känna och fundera och minnas hela ens liv och barndom.

Hoppas du får utredning. Jag är mitt uppe i min och avvaktar nu till efter jul då det blir tester och intervjuer.

• Anonym (Jag med)

Är en 43 årig kille och jag känner igen mig i många av sakerna, eller det mesta faktiskt.

Jag har alltid vetat att nåt är fel men inte vad. Bara att jag är annorlunda och liksom inte klarar nåt.

Fick tex jättemycket skulder redan vid 18-19års ålder. Orkade inte öppna breven.

Osv, osv.. Det slutade med depression, panikångest och flera självmordsförsök för ca 15-17 år sedan.

Jag vart då ihop med en tjej som har styrt upp mitt liv sedan dess kan man säga.

Skulderna är avbetalda.

Nu ska vi separera och självmordstankarna är tillbaks. (var ganska nära igår senast)

Vad jag är lite arg och besviken på är att när jag mådde jättedåligt för många år sen så fick jag olika mediciner typ ssri mm men INGEN nämnde nåt om add eller nåt.

Första gången nån ens nämnde det var för en månad sen när jag sökte hjälp på vårdcentralen.

Jag gick hem och googlade och hittade trådar som den här och bitarna började falla på plats.

Nu är jag livrädd för att dom ska säga att jag inte har add, att det här liksom är jag.

Jag känner igen lite av det där, jag har också varit besviken på att ingen ens nämnde ADD/ADHD under alla år jag mådde dåligt o en del saker inte fungerade. Dom bara fyllde på med nya antidepp o så var det bra med det. Men å andra sidan fanns inte all kunskapen om sånt här för ca 20-30 år sen, iaf inte tillräckligt utbredd. 

Vet inte vad som annars menas med ett miserabelt liv, men det kan ju också vara att du har andra diagnoser med, t ex autism? Ofta är det så att har man en så har man ibland flera. Lycka till med utredningen iaf!
  • Flisan79

Skulderna är avbetalda.

Ställer mig i skaran av likasinnade. Jag är dock så säker på att jag har add (ev med drag av autism) att jag inte är så orolig. Jag är mest rädd att vissa test kommer vara missvisande då jag tycker de flesta former av test (iq etc) är roliga och tycker jag det är roligt så kan jag hålla bra eller tom extremt bra fokus.
    Jag har dock så mycket andra "symtom" som inte går att strunta i.

Dessutom har jag nästan lyckats hamna i en "utmattningsdepression" vilket enligt psykologen jag pratade med är en av de vanligaste orsakerna till att vuxna gör utredning. Har man obehandlad adhd/add/autism och hela livet försökt hänga med i samma tempo och anpassat sig efter "normen" så säger kroppen tillslut ifrån eftersom att man inte har samma förutsättningar.
  • Fiiee

Skulderna är avbetalda.

Jag förstår PRECIS hur du menar med att vara rädd för att det inte är add/adhd.

När jag först fick frågan "du har inte funderat på om du har adhd?" av min "nya" psykolog (jag har träffat några genom åren) så slog jag det ifrån mig. Jag?! Näeeeee.....

Han gjorde lite tester som han skickade vidare. Och jag gick hem och läste på...

Och fick världens aha upplevelse!!! Precis sådär är ju jag!!

Sen.. träffa överläkare på NP-enheten.. Dom trodde inte att jag hade adhd innan dom träffat mig. Men ändrade sig tydligen jävligt snabbt. 1,5 timmar pratade jag med överläkaren som sa i slutet av samtalet att Du har adhd.

Jaha? Tänkte jag? Bara sådär???

Och så skulle jag få göra några datoriserade tester lite längre fram för att kolla graden av adhd.

Det tog nästan 4 månader innan jag fick göra testerna.

Under tiden var jag livrädd faktiskt.

För om det nu visade sig att det inte var adhd? Då var jag ju bara dum i huvudet på riktigt. Och vem vill vara det?

Fick iaf göra testerna tillslut, och dom visade att jag hade rätt svår adhd.. Typ så illa som det kan vara tydligen..

Jag är 35. Och blev så lättad, ledsen och bitter på samma gång.

Jag har gått igenom livet och känt mig annorlunda, som en idiot, ledsen för alla misslyckanden, bytt jobb var 6:e månad, inte klarat av skolan som jag borde. Listan kan göras lång.

Nu svävade jag ut ordentligt på mitt svar.

Men. Min poäng var egentligen. Tror du att du har det, så har du säkerligen det också.

Ytterst få "normala" människor går runt och känner och funderar på om dom har add/adhd.
  • Anonym (Annonyym kille)

Tack för alla svaren :)

Jag har en fråga bara om hur jag ska hantera vissa saker nu.

Ett exempel är att jag skulle fixa nåt runt huset, inte så jättesvårt men det tog ett par år innan jag påbörjade arbetet. Och två somrar senare är det fortfarande inte klart.

Men stora frågan är att jag måste fixa ett boende men är inte aktiv alls. Jag har inte sökt än och det har nog gått typ 2 månader :(

Jag hade hyresskulder för 15-20år sedan men inte nu och jag tror att det är rätt kört för mig att få en lägenhet.

Jag känner att jag måste få nån hjälp med det annars kommer jag bara bo kvar hos exet år efter år och det vill varken hon eller jag.

Jag får förresten panik och blir rastlös när hon åkt iväg vill gärna veta ilken tid hon kommer tillbaks. Det handlar inte om att jag vill ha kontroll på henne som det kanske ser ut när man läser det här utan att jag blir rastlös och vet inte vad jag ska göra.

Så hur ska jag ta itu med mitt bostadssökande? Involvera en kompis, låta exet hjälpa, hon har skickat några länkar på lägenheter som jag inte sökt.. Blir liksom inte av.

Allt blir liksom för mycket och då orkar jag liksom inte ta tag i det. Man kan nästan säga att jag blir lite apatisk.

Är det nån mer i liknanse situation och isåfall hur löste ni det?

• Flisan79
    Anonym (Annonyym kille) skrev 2016-11-08 00:10:12 följande:

Ett exempel är att jag skulle fixa nåt runt huset, inte så jättesvårt men det tog ett par år innan jag påbörjade arbetet. Och två somrar senare är det fortfarande inte klart.

Men stora frågan är att jag måste fixa ett boende men är inte aktiv alls. Jag har inte sökt än och det har nog gått typ 2 månader :(

Jag hade hyresskulder för 15-20år sedan men inte nu och jag tror att det är rätt kört för mig att få en lägenhet.

Jag känner att jag måste få nån hjälp med det annars kommer jag bara bo kvar hos exet år efter år och det vill varken hon eller jag.

Jag får förresten panik och blir rastlös när hon åkt iväg vill gärna veta ilken tid hon kommer tillbaks. Det handlar inte om att jag vill ha kontroll på henne som det kanske ser ut när man läser det här utan att jag blir rastlös och vet inte vad jag ska göra.

Så hur ska jag ta itu med mitt bostadssökande? Involvera en kompis, låta exet hjälpa, hon har skickat några länkar på lägenheter som jag inte sökt.. Blir liksom inte av.

Allt blir liksom för mycket och då orkar jag liksom inte ta tag i det. Man kan nästan säga att jag blir lite apatisk.

Mitt liv i ett nötskal när det gäller ALLT!

Tvingar mig själv men det kräver ofta att jag tillslut inte har något val. Ditt ex borde i princip kasta ut dig. Då är du så illa tvungen att göra något åt situationen.

Just mot detta tycker jag centralstimulerande hjälper jättemycket med. Jag kan få mer gjort på en dag på cs än vad jag lyckas med på flera veckor annars. Motorn går liksom igång och vill driva framåt ist för att stå i parkeringsläge.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Annonyym kille) skrev 2016-11-08 00:10:12 följande:

En grej är att försöka få till en utredning illa kvickt. Kan vara lång väntetid så tryck på dom på vårdcentralen, eller ta kontakt med psykiatrin direkt istället (på vissa håll går allt via vc o på andra håll går man direkt till psykiatrin, vet inte hur det är i ditt fall). 

Har du jobb? Hur fungerar det isåfall? 

Eller kontakta soc o berätta hur det ligger till, dom kanske kan hjälpa eller ge råd i bostadsfrågan?! 

Känner iaf igen detta med att när det blir för mycket så orkar jag inte göra nåt alls, utan blir trött bara. Nån slags apati.

När man väl har en diagnos på papper kan man får stöd o hjälp lättare, du har rätt till det. 
  • Anonym (ida)

Hej. Jag är en tjej på 32 år. Jag tror också att jag har ADHD. Men det är lömskt, för jag är så lugn, plus att det har gått bra för mig i skolan, trots att jag aldrig kunde plugga så har jag på nått sätt lärt mig ändå. Samma sak när jag gick en yrkesutbildning på gymnasiet. Jag har aldrig hängt med på lektionerna, men har haft "fallenhet" för vissa saker, och klarat mig bra. Det som fått mig att vilja ta reda på om jag har ADHD är:
    -Ständigt kaos i hjärnan, rastlös och koncentrationssvårigheter, kan inte sitta still och lyssna.
    -Slarvig. Efter att jag lagat mat så är det KAOS och jag har spillt överallt och grejer ligger överallt. Är otroligt stökig (mot min vilja, men det är något jag verkligen inte kan styra över, tror kaoset i mina tankar avspeglar sig.
    -Har ofta ångest och humörsvägningar. Nedstämd/upprymd.
    -Självmordstankar.
    -Beroendepersonlighet. Alkoholproblem. 

• Anonym (ida)

Glömde några punkter.. Det är samma med allt jag gör, jag kunde tex inte ens koncentrera mig på att skriva klart inlägget så jag skickade det innan jag ens var klar. Jag har:
    -sömnsvårigheter, vaknar ofta 4 på morgonen helt uppstressad. trött med med högt stresshormon. Kan gå upp och springa då. 
    -Har problem med maten. Stressen och oron jag hela tiden har, får mig att äta snabbt. Har aldrig träffat nån som äter så fort som jag. Bara kastar i mig. Dricker snabbt. Även alkohol. Kan inte ens styra det om jag inte verkligen tänker på det i stunden. men att bestämma mig för att tänka på något i stunden är inte heller min starkaste sida.
    -är otroligt impulsiv. 

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen