• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Jagvillha

Tänk vad vi kunde hjälpa varandra i olika situationer som vi upplever svåra eller orosmoment.

(Skulle det stå!)

• Anonym (Adhd-mamman)
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-10-14 23:17:54 följande:

Åh så likt :).

Söker nytt nytt nytt jag med. Kickar, nya människor, nya jobb, ny träning, nya män....blir ointresserad och totalt off när någon vill ha mig för mycket....rastlös...blir aldrig tyst i hjärnan. Men...jag har för ett år sen hittat klättring! Det blir tyst i huvudet! Älskar det! Vill upp på väggen varje dag varje minut :). Blir något manisk. Men så fantastiskt underbart!

Ja precis. Man blir liksom besatt. Tills man tröttnar. Kan bli helt manisk när jag kommer på nåt "nytt" jag vill göra, allt från gå en yoga-kurs till testa ett nytt stickmönster till möblera om, måla om, bli vegetarian etc etc. Man går helt in i det till 110% för att tröttna två veckor senare. Eller två dagar. El två timmar. Så sitter man där ned dyr-köpt garn, en yogamatta i hörnan o färgburkar överallt för att man inte orkar plocka bort. Så blir det stående tills nästa ryck kommer, allt från dagar till månader. Eller i värsta fall år. ????????????
  • Anonym (Adhd-mamman)

Skulle va smilysar där.

Haha...ja jag minns när vi flyttat till hus, jag och exet. Låg och läste godnatt saga för barnen och kl är väl runt 19.. ser en lös tapetflik (gammal ful tapet)... och måste ju bara riva lite där... slutar med att vi i pyjamas river hela tapeten toklyckliga över hur enkelt det är. Sen ser jag plötsligt jobbet bakom... hur jäkla stort det blev och jag typ dog där och ville bara blunda, titta och voilà ny tapet.. :)

Målat om hela tiden, men hatar förarbete. Möblerar om och hittar på massa saker i huvudet som ofta inte blir verklighet,

Hur var det.....hade ni barn?

Hur fixar ni det? Jag skilde mig som sagt 2 år sen och kör hela barn racet själv varannan vecka och egotrippad solovecka den andra veckan. Blir ofta stressigt, virrigt, bråk, hatar planera mat, ointresserad av mat egentligen. Kör matkasse ibland men blir stressad och irriterad av alla recept och orkar inte följa dem. Kör typ 10 maträtter vi gillar om och om igen i mitt hem. Deras pappa är jättematlagningsnisse och de får spännande mat där och det kanske är ok att i mitt hem inte så mycket variation. Vi äter mkt grönsaker dock.

Vi har dock roligt i mitt hem :). Mina barn tycker jag är ungdomlig och kul och fantasifull :)

Dottern på 10 år sa igår...."mamma....tack för att du förstår mig när jag har saker jag funderar på"....hon är så lik mig som barn.....vilket skrämmer mig...men jag blev varm i kroppen av hennes ord :)....

• Alquest

Kan definitivt vara ADHD. Jag har OCD och ADHD/ADD samt antagligen tourettes och autism/autistiska barn. Har barn med diagnoser och andra medicinska problem. Fick Ritalin och det var verkligen otroligt häftigt när det blev tyst i huvudet och kroppen började göra det jag sade åt den. Istället för att det tog 20 min att sluta duscha så stängde jag av direkt. Tyvärr har jag högpresterande jobb så använde det fokuset till att jobba ännu hårdare och gå in i väggen. (dock även pga strul med skolan). Nu tänkte jag prova Concerta eller Elvanse framöver som har bättre rykte.

Lycka till.

• Fiiee
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-10-15 12:43:06 följande:

Haha...ja jag minns när vi flyttat till hus, jag och exet. Låg och läste godnatt saga för barnen och kl är väl runt 19.. ser en lös tapetflik (gammal ful tapet)... och måste ju bara riva lite där... slutar med att vi i pyjamas river hela tapeten toklyckliga över hur enkelt det är. Sen ser jag plötsligt jobbet bakom... hur jäkla stort det blev och jag typ dog där och ville bara blunda, titta och voilà ny tapet.. :)

Målat om hela tiden, men hatar förarbete. Möblerar om och hittar på massa saker i huvudet som ofta inte blir verklighet,

Haha! Hög igenkänningsfaktor på det!

Jag får åxå ryck att nu minsan SKA jag måla om det här rummet!! När jag börjat tejpa upp maskeringstejp dör jag lite. Och svär att aldrig göra om det igen, för det blir typ aldrig klart.

Tills jag får en ny bra ide'!
  • Anonym (Adhd-mamman)

Jag har en dotter på 16 år. Jag ÄLSKAR att vara mamma och tycker att jag är en riktigt bra mamma. (På alla andra områden känner jag otillräcklighet, dålig självkänsla osv, och självklart även i mamma-rollen ibland). Men, jag har varannan vecka sen hon var 5 och vi har vansinnigt roligt. Vi är supertajta idag. Tror hon också har adhd el ev add, hon är mycket blygare än mig. Jag är en rolig, barnslig mamma men ändå supertydlig. Sätter gränser eftersom jag själv är/var väldigt gränslös. Jag ger henne mycket av det jag själv saknade. Massor av kärlek.

Var på mitt andra besök på utredningen idag, lämnade urinprov och svarade på lite mer frågor. Hon sa att detta möte tar kort tid för jag hade svarat så bra på de digitala frågorna och att det ger dem en fingervisning på vilka som gör det och vilka som inte gör det. Direkt så känner jag mig så bedömd och som att "vad gör du här, du har ju ingen diagnos, du fixar ju att fylla i formulär". Det är verkligen uttömmande att vara i en utredning och inte veta vad som innebär vad.

Jag satt och kämpade med dessa frågor och grät och ville bara kasta ut datorn genom fönstret samtidigt som jag gillar att svara på frågor.

Känner inte igen mig i andras symtom när det gäller att inte få jobb, inte fixa min ekonomi, inte klä på mig. Men jag fixar inte tal och dotterns matte, jag fixar inte att inte bli så jäkla arg ibland, jag fixar inte att inte bli så attans uttråkad av tråkiga saker och människor som pratar detaljerat. Jag fixar inte att följa ett recept, blir så stressad och irriterad. Jag har konstant rastlöshet i kroppen och ofta att jag har lösningen och ideer i mitt huvud långt för andras. Jag avslutar folks meningar hela tiden och långsamma kollegor stör mig ngt så fruktansvärt att jag ibland måste sätta mig på mina händer för att inte ta över deras dator.

jag jobbar på en it-enhet och löser problem hela dagen och felsöker och klurar och är så jäkla bra på det, men hatar om jag ska starta ett diffust projekt eller ha åsikter i något jag inte finner ointressant! Skjuter upp allt till sista stund. Måste gå tillbaka in 2-3 ggr jämt för jag glömt saker. Glömmer att jag handlat och måste gå tillbaka till bilen och hämta kassen.

Glömmer vad ngn nyss sagt till mig och jag blir så uttråkad när de pratar. Men tycker det är grymt kul att rensa it-skräp och skruva isär datorer.

Oj vad långt...sorry ;) jag vet ju att hälften av er inte kommer orka läsa ;)

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen