• Anonym (rastlös virrpanna)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej.
    Har nyligen startat en utredning ADHD/ADD och fått remiss vidare. Skulle vara skönt att hitta andra här, vanliga tjejer, som du och jag, som har fått/eller på väg att få utredning av samma.

Jag har nog alltid så länge jag kan minnas känt mig annorlunda och fel. Som att det är en konstant tankeverksamhet i min hjärna, det är aldrig tyst. Som sladdar som kopplas och felkopplas. Tankar flyger hit och dit, som ett ormbo av sladdar. Rastlös. Mina sinnen vilar liksom aldrig.

Har alltid haft svårt med koncentration och att ta till mig muntlig information. Tycker inte jag egentligen lärt mig någonting under hela skoltiden. Glömdes bort och syntes liksom inte. Förstod inte matematiken, den var värst. Eller svårt att läsa till proven, det gick inte in. Som att hjärnan liksom inte ville. Förstår inte än idag siffror, kan inte se tal i huvudet och räkna ut.  Har hela livet känt mig korkad. Samtidigt kan jag gå all in när något intresserar mig och då kan jag lära mig rubbet och detaljer och minnas allt. Minns jag ofta då och än i dag satt och skruvade på mig, stäcker på fötterna, händerna?så svårt att sitta still och lyssna. Som att det svider i mina ögon och kryper i min kropp. Haft ett stökigt liv och självskadebeteende som ung.

Varför jag nu tagit tag i att önska en utredning är för jag lever som varannavecka mamma och har två barn och det är virrigt, jobbigt och jag fixar inte vardagen med min hjärna och mina barn. Har ingen ork. Behöver få veta om det finns förklaring till allt som skett hela mitt liv.

Finns det fler som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-26 15:32
    Är 43 år glömde jag säga :)
  • Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen
  • Fiiee

Jag ska få göra uppmärksamhetstester den 24:e..

Hur långt har jag kommit i utredningen då???

När gör man vanligtvis dessa? Är det i slutet av utredningen?

• Flisan79

Ringde idag och kompletterade remissen. Psykologen verkade tycka det var solklart och kunde redan på telefon säga att han trodde att medicinering skulle hjälpa mig då jag beskrev mina problem.
    Jag kommer få en kallelse om ca 2-3 veckor för ett samtal som avgör om jag behöver utredning (som sagt så lät det på honom som att det med all sannolikhet skulle bli så). Tyvärr så sa han också att väntetiden för själva utredningen just nu låg på 2 år!!! Blir ju lite ledsen då jag är i behov av ganska akut hjälp. Vi får väl se vad de säger.

Flisan79 skrev 2016-10-14 19:03:22 följande:

Ringde idag och kompletterade remissen. Psykologen verkade tycka det var solklart och kunde redan på telefon säga att han trodde att medicinering skulle hjälpa mig då jag beskrev mina problem.

Jag kommer få en kallelse om ca 2-3 veckor för ett samtal som avgör om jag behöver utredning (som sagt så lät det på honom som att det med all sannolikhet skulle bli så). Tyvärr så sa han också att väntetiden för själva utredningen just nu låg på 2 år!!! Blir ju lite ledsen då jag är i behov av ganska akut hjälp. Vi får väl se vad de säger.

2år?!..är det sant! Låter ju helt galet att behöva vänta så länge. Var i landet bor du?
  • Anonym (Adhd-mamman)
    Fiiee skrev 2016-10-14 14:27:55 följande:
    Hehe! Vad roligt för er! Rastlösvirrpanna och adhd-mamman

Jag har också lyckats få dom jobben jag velat ha

Lite komiskt är det. Sen när jag väl fått jobbet jag velat ha såååå himla mycket så börjar jag direkt leta nytt jobb. Och så får jag det... och ja.. så har det varit hela livet..

Jag har hört att adhd personer ofta är väldigt karismatiska.

Och jag tror det stämmer rätt bra.

Jag får alltid det jag vill. Och jag vet hur jag ska få det.

Gillar att jaga. Jobb.. killar... typ..

Dock är jag ju gift nu.. men är vi ute så kommer alltid en hög med killar fram och flörtar. (Vill inte skryta nu, för jag e nog inte jätte snygg utan det är nog mera hela paketet. Glad, frispråkig typ )

Och att jag har lyckats vara i samma relation i 14 år fattar jag inte! Det har inte varit lätt. Inte för mig, inte för honom.

Men jag jobbar på att tänka efter FÖRST när det gäller min man. För det finns ingen som bra som honom.
    Ja haha, så är det. Tror också, helt utan att skryta, att vi kan uppfattas som karismatiska, "starka", personligheter. Charmiga o lätta att prata med. Är grym på att bekräfta andra få jag på något sätt kan sätta mig in i den personens sits.

Och jakten.... På jobb, killar, resor, ja you name it. Nytt nytt nytt. Hela tiden. Aldrig nöjd. Kicksökeri. Sååå tröttsamt. Har blivit sååå mycket lugnare av medicinen. Det är underbart.

Åh så likt :).

Söker nytt nytt nytt jag med. Kickar, nya människor, nya jobb, ny träning, nya män....blir ointresserad och totalt off när någon vill ha mig för mycket....rastlös...blir aldrig tyst i hjärnan. Men...jag har för ett år sen hittat klättring! Det blir tyst i huvudet! Älskar det! Vill upp på väggen varje dag varje minut :). Blir något manisk. Men så fantastiskt underbart!

• Flisan79
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-10-14 22:06:01 följande:
    2år?!..är det sant! Låter ju helt galet att behöva vänta så länge. Var i landet bor du?
    Stockholm. Tydligen beror det på både högt tryck och att det gjort någon total omorganisation. Jag hoppas givetvis att det kommer gå fortare än de tror.
  • Fiiee
    Anonym (Adhd-mamman) skrev 2016-10-14 22:40:52 följande:

Ja haha, så är det. Tror också, helt utan att skryta, att vi kan uppfattas som karismatiska, "starka", personligheter. Charmiga o lätta att prata med. Är grym på att bekräfta andra få jag på något sätt kan sätta mig in i den personens sits.

Och jakten.... På jobb, killar, resor, ja you name it. Nytt nytt nytt. Hela tiden. Aldrig nöjd. Kicksökeri. Sååå tröttsamt. Har blivit sååå mycket lugnare av medicinen. Det är underbart.

Just så!

Min man blev galen i början när jag skulle måla om överallt. Eller köpa en ny soffa trots att vi bara haft den i 1 år.. och sådär håller det på. Han beskriver mig som ett kinderägg. Go på utsidan och full av överraskningar på insidan.
  • Anonym (Vuxen.med.ADHD)

Hoppar också in här :D

Har efter 28 år fått min diagnos ställd trots jag sen litet barn varit överaktiv men att tidiga utredningar aldrig gick av och halkade bort någonstans..

Har pågått en utredning sedan 2014

Oktober 2015 fick jag Specifik läs & skrivsvårighet
    September 2016 fick jag diagnos svart på vitt medelsvår ADHD med personlighetsdrag av autism inbakat

Har nu påbörjat Concerta och första veckan d.v.s förra veckan gick jag på 18mg/dygn lägsta dos och fick bra inverkan direkt och inga biverkningar mer än lite ont i huvudet som är vanligt

Nu sitter jag på dos 36mg/dygn och samma där bara lite huvudvärk

Men allt känns så betydligt lättare kan jag lova :)

Har under alla mina år genomgått mycket ångest, deppression m:m dock aldrig något självskadebeteende.

Så nu använder jag medeciner

Concerta 36mg/dygn
    Cipralex 10mg/dygn (SSRI)

Zopiklon 5mg/natten
    Inderal 10mg/natten

Som ni med ADHD kanske vet har man ofta väldiga problem med insomning och därför får jag ta både zopiklon som lugnar hjärnan och inderal som lugnar hjärtat.

Har även fått hjälpmedel fort och fick en arbetsterapeuft innan pappersintyg blev skrivet så har hunnit  få hjälpmedel som kedjetäcke 6kg, planeringstavla, komihåg dosett för medeciner som larmar vid olika klockslag m:m 

Dock planerar jag och sambon barn och försöker nu få tillökning så måste läsa på med om hur medeciner påverkar.

Concertan finns det inga studier på eller inkomna biverkningar
    Cipralex kan jag ju trappa ner

• Fiiee
    Anonym (Vuxen.med.ADHD) skrev 2016-10-15 11:15:57 följande:

Hoppar också in här :D

Har efter 28 år fått min diagnos ställd trots jag sen litet barn varit överaktiv men att tidiga utredningar aldrig gick av och halkade bort någonstans..

Har pågått en utredning sedan 2014

Oktober 2015 fick jag Specifik läs & skrivsvårighet

September 2016 fick jag diagnos svart på vitt medelsvår ADHD med personlighetsdrag av autism inbakat

Har nu påbörjat Concerta och första veckan d.v.s förra veckan gick jag på 18mg/dygn lägsta dos och fick bra inverkan direkt och inga biverkningar mer än lite ont i huvudet som är vanligt

Nu sitter jag på dos 36mg/dygn och samma där bara lite huvudvärk

Men allt känns så betydligt lättare kan jag lova :)

Har under alla mina år genomgått mycket ångest, deppression m:m dock aldrig något självskadebeteende.

Så nu använder jag medeciner

Concerta 36mg/dygn

Cipralex 10mg/dygn (SSRI)

Zopiklon 5mg/natten

Inderal 10mg/natten

Som ni med ADHD kanske vet har man ofta väldiga problem med insomning och därför får jag ta både zopiklon som lugnar hjärnan och inderal som lugnar hjärtat.

Har även fått hjälpmedel fort och fick en arbetsterapeuft innan pappersintyg blev skrivet så har hunnit  få hjälpmedel som kedjetäcke 6kg, planeringstavla, komihåg dosett för medeciner som larmar vid olika klockslag m:m 

Dock planerar jag och sambon barn och försöker nu få tillökning så måste läsa på med om hur medeciner påverkar.

Concertan finns det inga studier på eller inkomna biverkningar

Cipralex kan jag ju trappa ner

Jag har oxå kjedjetäcke! Älskar det! Mitt väger 8 kilo.

Och så käkar jag zopiklon.

Och citalopram mot ångest.
  • Jagvillha

Hej! Jag fick diagnos ADHD när jag har runt 19-20 har sedan dess mediciner som concerta och rithalin. Har nyligen bestämt mig att skaffa barn (insemination), helt själv dessutom. Alla tankar har gått igenom mig, allt från; kommer jag klara det utifrån ADHD vinkel till att min unge kommer bli proffs i allt! Jag ska ju då börja trappa ner med medicinerna för att sedan sluta helt. Det har så länge sen så jag har ingen aning hur jag mår sen, eller vem jag blir (?), kanske låter konstigt men det är svårt att förklara för den som inte är insatt tillräckligt. Därför är det så skönt att lära känna andra människor som har liknande problematik/förutsättningar/intressen/lycka/driver..

Som jag, min fantasi är oändlig, tänk vad roligt vi skulle ha, bara att spä på. Tänk vad vi kunde hjälpa varandra i olika situationer som vi upplever svåra elledningar orosmoment. Jag pratar gärna mer!

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen