Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Ordet "Neger"

pyssel skrev 2016-10-04 08:02:08 följande:
    Intressant att betrakta hur din egen övertygelse vinner över all saklighet och alla bevis du ställs inför från olika håll. Samma fenomen som drabbat vilken annan historieförnekare som helst.
    Saklighet när du lägger orden i munnen på mig, nä, det är det inte.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 18:09:52 följande:
    Vänstervriden??? Motargument skrivs av alla möjliga, inklusive moderater, liberaler men också vänster förstås. Men det är klart, är man ute och seglar på extremhögern så blir ju allt och alla vänster förstås...

Kallar man SVT för högervriden, ja då är man ute och seglar.
    Såg innehållet på den sidan, och det råder noll tvekan om att de är partiska i invandrarfrågor, med tanke på vad de sa där.
    Det är ett gäng överambitiösa antirasister på den sidan.

SVT har rapporterat detta, poliser berättat det samma.
    Varför är det så svårt att ta in för dig?

Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 18:10:47 följande:
    Vaddå svart!!! Det heter ju neger på svenska, enligt vissa, så hon borde beställa en kopp NEGER kaffe förstås.

Snacka om var ironi flyger över huvudet på dig.
    Negerkaffe är inget vedertaget begrepp för kaffe, har faktiskt aldrig NÅGONSIN hört talas om detta innan.

Men efter googling så såg jag det fanns, dock endast med 433 träffar, så det förklarar allt i varför jag missat den innan-

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 19:05:34 följande:
    Exakt. Och vet du VARFÖR du aldrig hört det förr? För att neger inte betyder svart! Har aldrig gjort! Och med det faller också försvaret för negerboll och neger som en neutral term.

Svart kaffe ~470000 träffar.
    Negerkaffe 433 träffar.
    Mycket självförklarande, och väldans tydligt att du barnslar dig.

Och sen det ord man verkligen använder "kaffe" ~36miljoner träffar, punkt slut Solig

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 21:55:44 följande:
    Nej, det är du som barnslar dig. För vad det gör tydligt är att "neger" inte betyder svart. Du kan liksom inte använda ordet neger som en synonym för svart i något sammanhang, någonsin.

Vi alla vet att ord inte går exakt översätta till annat område, trodde du var såpass klipsk att veta detta.
    I fallet en svart män så är även neger ett ord som är funktionell och säga det är en svart människa.
    Medans svart och kaffe har avsaknaden av mjölk och göra.
    Men vill du säga det är samma, så är det nått du får stå för.
    Jag tänker då inte stå för det, så nu är det upp till dig och bestämma dig.
    (ps berätta inte för mig, jag är inte intresserad).

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 00:00:19 följande:
    Om du med "funktionell" menar att det fungerar för att nedvärdera och kränka, så ja, absolut.

Och som sagt, jag är språklärare. I spanska. Och engelska. Och även i övrigt språkintresserad. Så jag kan det här med semantik, pragmatik och en del etymologi också. Du kan lika gärna försöka övertyga Zlatan om att du är bättre på fotbill liksom.

Nä, det är du som menar detta.

Det räcker liksom jag är bättre på en sak på fotbollen över Zlatan, så faller ju det argumentet och det är jag.
    Och sen att han är bättre på 10000 andra saker spelar liksom ingen roll.

Neger är omgjort av antirasisten till vara nedvärderande och rasistiskt.
    Sen kan alla ord vara nedvärderande om man bara säger det "rätt".
    Jag har aldrig sagt neger i ett nedvärderande sätt, mer än i ett sammanhang bevisa en poäng.
    Och då enbart av en retorisk anledning, så ingen praktiskt situation.

• klyban
    ica skrev 2016-10-06 06:27:53 följande:
    Neger eller rättare sagt negro betyder faktiskt svart. Inte på svenska visserligen.

Ja, och man säger neger kommer ifrån det ordet.
    Blir ofta så här med antirasisten.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 11:01:26 följande:
    Nej det är det inte. Som dussinet personer nu har försökt banka in i ditt vattentäta medvetande - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord.
    Fråga 4st på jobbet idag, samtliga sa att de använt neger, aldrig sett det som nedsättande och även inser att det är omgjort till vara rasistiskt.
    Och använder inte neger idag.
    Antirasister verkar ha svårt för verkligheten.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 13:26:08 följande:
    Va? Är du antirasist?
    Det verkar så va
  • klyban
    pyssel skrev 2016-10-06 15:32:46 följande:
    Jag skulle snarare säga att okunnighet är ingen rar växt. Alltså föga förvånande över frekvensen missuppfattningar på ditt eller någon annans jobb. Du lanserade liksom inget bevis för din tes där.

Nä, inbillar mig inte att någon tes ska bevisas med mitt jobb och dessa personer.
    Dock så visade det sig att jag inte var ensam, vilket jag redan visste.
    Det är väldigt många som tycker precis som jag.
    Som då är att neger var inget laddar ord, och fortfarande inte är laddat för en del.

Kan aldrig påminna mig att jag använt just neger på ett negativt sätt.
    Förklaringen är så enkelt att jag inte ser ordet som nått negativt.
    Em antirasistens verklighet, så ska man hela tiden jaga nya ord.
    Det är bara frågan vilket är nästa ord som antirasisten ska kapa.

Sen finner jag det väldigt roande att Dorian inte berättat om SVT och polisen är extremhöger Solig
    För det var ju dom som sa att polisen aldrig mörkade härkomst eller hudfärg.

Svar på tråden Ordet "Neger"