Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Ordet "Neger"

Nox Viator skrev 2016-10-06 15:16:30 följande:
    Ibland så, är det liksom lönlöst.Glad

Vet inte vad man inbillar sig ett goddag-yxskaft-svar ska ge dom.
    Jag tror inte Dorian är ens här för diskutera neger, utan för att tjafsa.
    Sett det ett antal ggr innan, att diskussionen ska brytas ned och förstöras, först då är Dorian nöjd.

Jag som har några år på nacken, så är det väldigt konstigt att höra det alltid varit nedsättande.
    Ren lögn.

• klyban
    pyssel skrev 2016-10-06 16:04:59 följande:
    Att provocera med sådana halmgubbar biter inte på mig smile1.gif Det bara talar om, upprepat, hur det förhåller sig med historiekunskaperna hos dig med kolleger.

Finns inga halmgubbar som ens ska skapas, jag är medveten att ett fåtal personer inte representerar landet.
    Dock så hör jag detta för ofta för ignorera.

Ja, historian säger det kommer ifrån Negro som är svart på Spanska.
    Inget märkvärdigt alls.
    Och pata negro hittar man i närmaste välsorterade charkdisk(så du vet vart du ska hålla dig ifrån, så du iten utsatts "rasism").

Måste vara jobbigt vara en antirasist och se spöken i var hörn.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-06 17:44:49 följande:
    Klyban, hur ser du på det jag skrivit till dig om tidigare?

Fredrik Thomassons forskning säger att orden neger användes i skrift för första gången på St Bartholemy, då uteslutande i betydelsen slav.

Kommentar?
    Andra källor säger att det kommer ifrån ordet svart på Spanska, och tidigare än skrift såklart.
    Hur kommenterar man något ifrån 1600-talet?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 18:04:13 följande:

Det motsäger inte Iarwains påstående. Att det har ROT i spanska har ingen ifrågasatt, men det har inte BETYDELSEN svart för det.

Det är precis som med ordet "svenne", det har bara rot i ordet "svensk", och "svensk" är ju inte kränkande - betyder det automagiskt att "svenne" inte är kränkande då?

Alla vet ord behöver inte ha en enda betydelse.
    Så inget du sa där, styrker det du sa, mer än att det använts på två sätt.

Och kan hålla med om detta.
    Vi kan ta ordet punda som fick en betydelse på ett tillstånd man fick under berusning av amfetamin.
    Och då när det blev aktuellt någon gång vid 50-70-talet.
    Som har ett flertal betydelser sedan man kom på ordet.
    Och idag så används det oftast för nedvärdera en som använder droger, och oavsett vad den använder.
    Det visar hur ord utvecklas, och visa rätt okey min poäng att ord inte behöver vara nedvärderande hela tiden genom historien.
    Utan visar språket utvecklas och ändrar sig.
    Och jag är på det klara, att neger är idag ett ord som mer generellt anses som rasistiskt ord.
    Men det betyder inte att det alltid varit så, och där är poängen om du klarar av att förstå den.

Även så kan man ta massor av ord och använda dom nedvärderande, fast än de i sig inte är detta alls.
    Det har helt och hållet på hur man säger ordet, sammanhang och syfte till varför man säger ordet som man gör.

Och givetvis har ordet en koppling till svart, även om den kopplingen har minskat idag.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-06 18:07:11 följande:
    VIlka källor, wikipedia?
    Den delen är översatt från den engelska sidan.

Var har du en enda svensk skrift från 1600-talet, där det förekommer?
    Vad som sades eller inte sades under 1600-talet kan vi bara spekulera om.

Du har med andra ord ingenting på fötterna här, utan gissar vilt.

Språkbruk börjar före det hamnar i skrift på den tiden, idag sprider sig språkbruk i text mer ofta.
    Du säger spekulationer i hur man sa och använde ordet.
    Det innebär att du har lika mycket på fötterna.
    Och sen har vi ett faktum att vi inte haft slavar på evigheter i Sverige.

Så om ordet som ni påstår var rasistiskt vid dess skapande, så har det definitivt fått ändrad betydelse senare.
    För sen då återgå till vara nedsättande.
    Vet mina far/mor föräldrar sa neger, utan det minsta nedvärderande.

Som jag känner det, och utan den minsta påstående det är så.
    Och det är att efter Sune-filmen, där basketspelarna som var svarta besökte ett café.
    Och undrade vad dessa hette, så tycker jag att det tog fart att ändra sig efter detta.

Mitt liv tar verkligen inte slut efter att neger blivit ett rasistiskt ord, utan är okey med detta.
    Men när man påstår det alltid varit nedsättande och rasistiskt.
    Så kommer jag aldrig någonsin hålla med.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-06 18:12:30 följande:
    Jag kan ju tillägga att de svarta som inte var slavar benämndes "fria kulörta".
    Man kan också tolka detta som att man använde neger till beskriva det var en ickefri människa som var en handelsvara.
    Och fria kulärta, var människor som var svarta och inte någon ägde.
    Sen för vara tydligt, slaveri är inte acceptabelt(då helt enligt mig själv, och behöver inte kommenteras vidare).
  • klyban
    nattuv skrev 2016-10-06 20:41:00 följande:
    Det finns de som tar illa upp av finne eftersom det är nedsättande. Fast de är inte i den positionen att de kan klaga då de inte tillhör en grupp som stämplats som utsatt.

Jag säger också finne, men ALDRIG någonsin tänkt på en Finsk person när jag sagt detta.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-06 22:29:40 följande:

Men det är ju rena spekulationer du skriver.
    Finns det inte dokumenterat i skrift vet vi ingenting om det.

Jag lutar mig mot den forskning som finns. Du lutar dig mot ett luftslott.

Angående din morfar kan du läsa historikern Dick Harrisons skrifter om hur uttrycket neger ändrat sig under nittonhundratalet.

De belägg som finns säger att historiskt:
    Neger = svart slav
    fri kulört = svart icke-slav.

Har du något annat du vill framföra?

Men ändå är det bara jag som har fel Flört

Sen är ju det jag säger, ordet betydelse har ändrats, det har inte varit nedsättande och rasistiskt hela tiden.
    Och alla vet att ett ord formas långt innan det hamnar i skrift.
    Även så är det inte säkert att den som använder den först i skrift ens använder den ursprungliga betydelsen.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-07 01:54:08 följande:
    Sant, semantik kan vara ganska intressant så. Men - neger har inte flera betydelser på svenska. Det har bara en endaste betydelse.

Säkert, ord ändrar ofta betydelse genom tiderna.
    När jag var ung och mina far och mor föräldrar, så var ordet varken nedsättande eller rasistiskt.

• klyban
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-07 02:40:41 följande:
    Nej de är inte okej säga neger längre! Vi lever på 2000 talet!
    Jag är 100% på det klara att ordet IDAG är rasistiskt, då antirasisten gjort ordet till rasistiskt.
Svar på tråden Ordet "Neger"