Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Ordet "Neger"

felix le chat skrev 2016-10-13 08:23:40 följande:
    Du kan ju läsa på om Nobelpristagaren i Kemi; Paul H. Muller och återkomma sen om du
    fortfarande tycker att all forskning är sanning.
    Hehe, där blev det inte många rätt för den snubben :p
  • klyban
    felix le chat skrev 2016-10-13 14:01:14 följande:
    Jag är ruskigt off topic just nu men en sak till som nog får anses som i alla fall ett rejält "feltänk" innom forskning
    är väl kirurgen som uppfann lobotomi ?
    Tror han fick ett halvt nobelpris för det.

Hehe, men inom psykvården har man visat sig gilla experimentera rejält och på patientens bekostnad.

Sen för gå till bara till topic, så är det svårt att hävda saker om svunna tider och hur man faktiskt använde ordet.
    Och även om forskningen stämmer som de vill säga det, så har vi det lilla faktumet att neger inte använts under min uppväxt på ett nedsättande sätt överhuvudtaget.

Dock är jag på det klara att det blivit det idag.
    Det är lite som vissa vikinga saker, som gick och blev rasistiskt för ett 15-20 åt sedan.
    Vet faktiskt inte om man anser dessa är rasistiska idag, men som vanligt så skulle antirasisten göra om nått till rasistiskt och man fick inte längre hedra sitt ursprung(eller hur man nu ska uttrycka det).

Jag anser rasisten och antirasisten är samhällets avskum.
    Med antirasisten pratar jag nu om dessa som tar till våld och överdriver, och bryr sig inte ett skit vem dom trampar på.
    Den normala antirasisten är väl inte så farlig.
    Vi andra och de flesta, som bara är emot rasism utan se nyttan med brännmärka och kategorisera folk.
    Är bra folk.
    Och som tur är dessa(antirasist och rasist) rätt få och hanterbara.

Kusligt att man ger nobellpris till saker man inte förstår.
    Får bara hoppas derqas process idag är bättre och att dom inte förilar sig.

• klyban
    pyssel skrev 2016-10-13 16:02:51 följande:
    Att det finns en hel hop med folk på 60-, 70- och 80-tal, som aningslösa, i bästa koloniala stil, använt ordet utan att begripa bättre tar liksom inte bort faktumet vad ordet är fullproppat av - hur ignoranta de än var om vad de sa. Att du inte fick några reaktioner är givetvis för att det varit gängse i långa perioder att helt "odramatiskt" använda pejorativa uttryck om etniska grupper. Att något är gängse betyder inte att det är oproblematiskt. Den grupp som var/är föremål för ordet deltog varken i skapandet av ordet eller den "normalisering" av det som du tycker speglar användandet av ordet under din uppväxt. Det är där du går helt vilse när du tycker det är ett oladdat uttryck - Du resonerar utifrån ditt västliga koloniala perspektiv, vare sig det är anno 1949, 1978 eller 1991.

Ord utvecklar sig, så att det kan ha varit eller inte nedvärderande från början, men definitivt har det varit icke nedvärderande under en betydande tidsperiod(ur våra perspektiv och tid på jorden då).
    Och hur är man ignorant om man säger ett ord som ingen anser vara nedvärderande?????

Jag sett flertal förklaringar till negers uppkomst, och svårt att säga att en av dem absolut inte stämmer.
    Så anser det är min rätt och använda den förklaringen att det inte var nedvärderande, utan bara beskrev deras färg.
    Och om det är så att det var skapat för nedvärderande, så har ordet definitivt tappat sin ursprungliga betydelse någonstans på vägen, för sen då hitta tillbaka(tack antirasister för detta).
    Det jag menar är att vi knappt haft slavar eller neger i vårt land, och om man tror på denna nedvärderande anledning.
    Så tappa den sin betydelse, just för ingen sa ordet mer än beskriva en färg person har.
    Och poff nedvärderingen var borta.

Sen kan man leka med tanken att neger skapades just för inte vara nedvärderande, då man kanske tyckte slav inte alls lät bra.
    Går nog slänga upp många teorier till, som kan låta lika sannolika som de två huvudförklaringarna.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-13 17:05:27 följande:
    Jag har aldrig påstått något liknande.

Nu uppfyllde ju i och för sig DDT allt det som vetenskapligt hade undersökts. Biverkningar var inte inom forskningsscope för liknande medel 1942...

Vetenskap är en metod inte ett påstående. Forskning är inte samma sak som vetenskap.
    Vad menar du?
    Och det är faktiskt du som pratar om vetenskap först nu.
  • klyban
    pyssel skrev 2016-10-13 18:04:20 följande:
    Du missar helt min poäng att "ingen", som du refererar till, ryms inom din egen överordnade grupp.

Med anledning av ditt sista stycke kan vi också "leka med" att "haschtomte" och "pillertrillare" inte alls var nedvärderande, eller åtminstone att "poff, nedvärderingen borta".

Okey "ingen" kan man tolka som svart och vitt, så mitt fel.
    Många såg inte det som rasistiskt eller nedvärderande att säga neger.

Pillertrillare är ett ord jag aldrig hört någon säga, förutom i film och i diskussioner i vad jag kan minnas.
    Kanske ett ord man inte använder i mina trakter, vad vet jag.
    Men haschtomte är svår och jämföra med, då samtliga som säger haschtomte säger det på ett nedvärderande sätt.
    Och detta har jag redan avhandlat, och det är att det går säga nästan vilket ord som helst på ett sätt att det är nedvärderande.
    Sen säger ju vissa som använder cannabis att dom är haschtomtar, och dessa nedvärderar oftast inte sig själva när de säger så.

Knarkare hade varit ett bättre exempel, då det inte alltid varit nedvärderande.
    Men idag nästan uteslutande används av knarkkrigaren, och enda syfte att nedvärdera och stigmatisera.
    Knark är även ett ord som används på samma sätt, där man vill stigmatisera nån.
    Det bevisar dom om och om igen, då de säger knark fast än man vet vad den aktuella substansen är.
    Då knark är så oprecist det kan vara, då knark innefattar tusentals substanser.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-13 18:33:26 följande:
    Nej, du läser inte speciellt noggrant verkar det som.

Jag skrev tidigare att du är en vetenskapsförnekare.
    Därutöver är du totalt ointresserad av forskning inom detta område, då du inte verkar ha läst på detta ämne alls, utan enbart analyserat utefter din egen bias.

Detta gör att du är totalt ointressant att diskutera med, då du tar alla dina påståenden "ur röven" eller andra lika mörka ställen.

Jag förstod inte och fråga vad du menade.
    Läsa hjälper inte, då jag inte riktigt kommer på vart du kommer ifrån med den meningen.

Okey, så du svarade den personen men hade mig i åtanken?
    Men om du är intresserad av neger, så ser man att det finns mer än bara den teorin.
    Och säga denna forskning säger så och så är neger endast använt i starten, har jag svårt att hålla med om.
    Dock så förkastar jag absolut inte den förklaringen, men skriver inte den i sten heller.

Och om vi även leker med tanken att ordet enbart skapats som nedvärderande.
    Så har det uppenbart mist sin betydelse under åren, och för sen blivit nedvärderande igen.

• klyban
    pyssel skrev 2016-10-13 19:23:55 följande:
    Det du inte greppar är att när kolonisatören och slavhandlaren äger benämningen så blir det pejorativa uttryck i sig. Även om det "hängde kvar" i dina, mina eller andras umgänge, även om en majoritet både använde ordet frekvent och ansåg det oladdat. Det handlar inte om att du mfl inte la mer värderingar i det. I synen på vår omvärld, då som nu, är det laddat med rasism, det är liksom inget ord som kan stå ensamt och kontextlöst. Inte heller efternamnet "Hitler" kan stå ensamt som att det varken fanns en historia eller ett alltid närvarande sammanhang.

Jämförelsen är att det är nedsättande. Inte att det "blivit kapat" som du påstår.

Förstår fortfarande inte vad du menade med den texten jag undrade om.
    Vill du inte svara specifikt vad du menade där, så låter jag det vara.
    Men visst Hitler efternamnet i sig är inte nedvärderande som så, men risken är att folk gör det ändå.

Det är semantik om det är kapat eller inte.
    Faktum är, att jag och mina mor/far-föräldrar, inte använde neger som nedsättande.
    Utan som en beskrivning som en person som är svart, och sen inget mer.
    Men idag är rasistiskt och nedvärderande, finns ingen tvekan här ifrån mig.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-13 20:12:50 följande:
    Det var inte heller vad jag skrev...

Däremot bör man kanske vara påläst eller allra minst öppen för annat än vad en egen världsbild skulle visa på. Annars kommer det knappast något vettigt ur en diskussion.

"Det är ju såhär det är"
    "Nähä"
    "Joho"
    "Nähä"
    osv...
    Men tyvärr så blir det, då vi inte riktigt vet.
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-13 20:41:33 följande:
    Ett alternativ är att läsa på vad folk som ägnat tid åt att reda ut detta åt oss har skrivit och ta avstamp därifrån.
    Speciellt när man säger sig vilja basera diskussionen på fakta...

Vi vet faktiskt ganska mycket.
    Att man har ett ointresse i fakta, ändrar inte på dessa fakta.

Men du har fler än en avstamp att ta fart ifrån, det är detta som är problemet.
    Jag ser inte denna forskning som fakta, utan mer som en trolig teori av flera.
    Kalla det för fakta om saker man inte med säkerhet vet, det anser jag är ett extremt slav av ordet fakta.
    Och även om det skulle visa sig det till 100% rätt, så tappade ordet sin nedvärderande betydelse på vägen in i nutiden.
    Min gissning är att detta skedde pga vi inte haft slavar till tala om eller svarta.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-14 16:27:02 följande:
    Du har uppenbart inte brytt dig tillräckligt mycket om ämnet för att läsa på.
    Du vet inte ens vad denna forskning säger.

Du är totalt ointressant att diskutera med.
    Ändrar inget jag säger.
Svar på tråden Ordet "Neger"