Ordet "Neger"
fortfarande tycker att all forskning är sanning.
Hehe, men inom psykvården har man visat sig gilla experimentera rejält och på patientens bekostnad.
Sen för gå till bara till topic, så är det svårt att hävda saker om svunna tider och hur man faktiskt använde ordet.
Och även om forskningen stämmer som de vill säga det, så har vi det lilla faktumet att neger inte använts under min uppväxt på ett nedsättande sätt överhuvudtaget.
Dock är jag på det klara att det blivit det idag.
Det är lite som vissa vikinga saker, som gick och blev rasistiskt för ett 15-20 åt sedan.
Vet faktiskt inte om man anser dessa är rasistiska idag, men som vanligt så skulle antirasisten göra om nått till rasistiskt och man fick inte längre hedra sitt ursprung(eller hur man nu ska uttrycka det).
Jag anser rasisten och antirasisten är samhällets avskum.
Med antirasisten pratar jag nu om dessa som tar till våld och överdriver, och bryr sig inte ett skit vem dom trampar på.
Den normala antirasisten är väl inte så farlig.
Vi andra och de flesta, som bara är emot rasism utan se nyttan med brännmärka och kategorisera folk.
Är bra folk.
Och som tur är dessa(antirasist och rasist) rätt få och hanterbara.
Kusligt att man ger nobellpris till saker man inte förstår.
Får bara hoppas derqas process idag är bättre och att dom inte förilar sig.
Ord utvecklar sig, så att det kan ha varit eller inte nedvärderande från början, men definitivt har det varit icke nedvärderande under en betydande tidsperiod(ur våra perspektiv och tid på jorden då).
Och hur är man ignorant om man säger ett ord som ingen anser vara nedvärderande?????
Jag sett flertal förklaringar till negers uppkomst, och svårt att säga att en av dem absolut inte stämmer.
Så anser det är min rätt och använda den förklaringen att det inte var nedvärderande, utan bara beskrev deras färg.
Och om det är så att det var skapat för nedvärderande, så har ordet definitivt tappat sin ursprungliga betydelse någonstans på vägen, för sen då hitta tillbaka(tack antirasister för detta).
Det jag menar är att vi knappt haft slavar eller neger i vårt land, och om man tror på denna nedvärderande anledning.
Så tappa den sin betydelse, just för ingen sa ordet mer än beskriva en färg person har.
Och poff nedvärderingen var borta.
Sen kan man leka med tanken att neger skapades just för inte vara nedvärderande, då man kanske tyckte slav inte alls lät bra.
Går nog slänga upp många teorier till, som kan låta lika sannolika som de två huvudförklaringarna.
Okey "ingen" kan man tolka som svart och vitt, så mitt fel.
Många såg inte det som rasistiskt eller nedvärderande att säga neger.
Pillertrillare är ett ord jag aldrig hört någon säga, förutom i film och i diskussioner i vad jag kan minnas.
Kanske ett ord man inte använder i mina trakter, vad vet jag.
Men haschtomte är svår och jämföra med, då samtliga som säger haschtomte säger det på ett nedvärderande sätt.
Och detta har jag redan avhandlat, och det är att det går säga nästan vilket ord som helst på ett sätt att det är nedvärderande.
Sen säger ju vissa som använder cannabis att dom är haschtomtar, och dessa nedvärderar oftast inte sig själva när de säger så.
Knarkare hade varit ett bättre exempel, då det inte alltid varit nedvärderande.
Men idag nästan uteslutande används av knarkkrigaren, och enda syfte att nedvärdera och stigmatisera.
Knark är även ett ord som används på samma sätt, där man vill stigmatisera nån.
Det bevisar dom om och om igen, då de säger knark fast än man vet vad den aktuella substansen är.
Då knark är så oprecist det kan vara, då knark innefattar tusentals substanser.
Jag förstod inte och fråga vad du menade.
Läsa hjälper inte, då jag inte riktigt kommer på vart du kommer ifrån med den meningen.
Okey, så du svarade den personen men hade mig i åtanken?
Men om du är intresserad av neger, så ser man att det finns mer än bara den teorin.
Och säga denna forskning säger så och så är neger endast använt i starten, har jag svårt att hålla med om.
Dock så förkastar jag absolut inte den förklaringen, men skriver inte den i sten heller.
Och om vi även leker med tanken att ordet enbart skapats som nedvärderande.
Så har det uppenbart mist sin betydelse under åren, och för sen blivit nedvärderande igen.
Förstår fortfarande inte vad du menade med den texten jag undrade om.
Vill du inte svara specifikt vad du menade där, så låter jag det vara.
Men visst Hitler efternamnet i sig är inte nedvärderande som så, men risken är att folk gör det ändå.
Det är semantik om det är kapat eller inte.
Faktum är, att jag och mina mor/far-föräldrar, inte använde neger som nedsättande.
Utan som en beskrivning som en person som är svart, och sen inget mer.
Men idag är rasistiskt och nedvärderande, finns ingen tvekan här ifrån mig.
Men du har fler än en avstamp att ta fart ifrån, det är detta som är problemet.
Jag ser inte denna forskning som fakta, utan mer som en trolig teori av flera.
Kalla det för fakta om saker man inte med säkerhet vet, det anser jag är ett extremt slav av ordet fakta.
Och även om det skulle visa sig det till 100% rätt, så tappade ordet sin nedvärderande betydelse på vägen in i nutiden.
Min gissning är att detta skedde pga vi inte haft slavar till tala om eller svarta.