Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Ordet "Neger"

Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:45:25 följande:
    Varandes spansktalande och tidigare lärare i spanska, med intresse för latin och historia - nej, jag är inte okunnig. Tvärtom, faktiskt.
    Jaså, när?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:49:51 följande:
    Jag? Det är du som börjat dilla om hur många du har som tycker som du (vilket givetvis är helt overifierbart). Jag kan också räkna upp folk som håller med mig.

Det är liksom irrelevant - det finns många som tror att jorden är platt, de har inte mer rätt för att de är många.

Jag har aldrig pratar om någon namninsamling, vad är detta för namninsamling du pratar om?
    Det är inte fråga om att hålla med, utan frågan de får är om de anser neger var rasistiskt när de var små.

Så en enkel icke ledande fråga.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:50:49 följande:
    Ehm, du verkar ha seriösa problem med språk du. Antirasist betyder ordagrant "emot rasism". Eller trollar du?

Antirasist använder jag där som ett begrepp som är vedertaget på en grupp som är religiösa i sin framtoning i att vara emot rasism.(orkar inte förklara det längre, men det är dom fånarna som står på andra sidan när nazister demonstrerar och dom som vill kapa ord, ändra symboler till vara rasistiskt)
    Trodde detta var självklart, men icke.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:51:48 följande:
    Exakt. Det finns ingen logik att göra så eftersom neger INTE betyder svart. Hade det gjort det hade det varit helt oproblematiskt att byta ut ordet. Men nu är orden inte synonymer.
    Det finns inte nått exakt, det är bara en inbillning ifrån dig.
    Finns ingen medveten ordvits här, men du verkar leva i en svart vit värld, där allt bara kan vara antingen eller.
  • klyban
    Daniel12 skrev 2016-10-16 19:00:08 följande:
    Ja jag vet att det finns många här på FL som påstår sig vara både det ena och det andra. Jag har sett dig i en massa trådar och du framstår inte som speciellt kunnig i något. Tjänar du 500 000 eller mer om året också, som så många andra FL:are? Det enda du gör här verkar vara att racka ner på sverigedemokrater och människor som har en sexualmoral. Har inte sett några intellektuellt högtstående inlägg från dig direkt.

Jag upplever h*n enbart är i forumet  för tjafset skull.
    Det är oftast bara vändningar på exakt samma man sa tidigare, men upprepar det som en fråga tillbaka.

• klyban
    Daniel12 skrev 2016-10-16 19:11:50 följande:
    Han är endast här för att häckla sverigedemokratiska sympatisörer och monogama människor. Han ser det som någon sorts trumf att försöka övertyga folk om att mångkultur och sexuell lössläppthet är det vi ska sträva efter.

Allting som gynnar honom själv och hans dekadenta värld. Tycker man annorlunda blir man hånad och ifrågasatt.

Jo, det är en vanlig diskussionsteknik, jag alltid funderat på om det jobbigt att leva i en så svartvit värld(ingen medveten ordvits).
    Eller om det är det enklaste som finns, för man behöver ju bara ha två åsikter när man lever i en svartvit värld, och det är att vara för eller vara emot.

Det roliga är att jag tycker också illa om SD.
    Men det går inte så långt att jag kommer förneka att neger har varit odramatiskt och icke rasistiskt under en längre tidsperiod innan man gjorde det till rasistiskt igen eller inte.
    Men denna typ av antirasister, de kommer bara hoppa på nästa tåg och göra nått till rasistiskt.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:11:46 följande:
    Ehm, jag tror du fått en hel del om bakfoten. Det är rasisterna som gör ord och symboler rasistiska genom att ladda dem med sina egna värderingar. Ingen annan.
    Visst sker detta med, det fattar jag då jag inte lever i en svart vit värld(och fortfarande ingen ordvits)
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:13:12 följande:
    Haha, klassiker, istället för att komma med motargument försöker du dig på karaktärsmord. Jaja.
    Det är en helt korrekt observation de gör, men visst ingen argumentation där.
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-16 20:32:56 följande:
    Varför vägrar du titta på denna förfrågan som gjorts på ett vetenskapligt baserat sätt?
    Det finns mer teorier än en, du är medveten eller?
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2016-10-16 22:45:59 följande:
    Men vad förväntar du dig av en person som tror att "sökträffar" på google är något som har reliabilitet?

Dessa träffar med tydlighet att det är en stor skillnad mellan dessa orden och dess omfattning i användning.
    Så inget bevis i sig, utan en indikering på vad som kan tänkas vara vanligt.
    Och det var extremt tydligt vad som var vanligast på google, EXTREMT TYDLIGT Solig

• klyban
    FDFMGA skrev 2016-10-17 07:44:38 följande:

Hm, fyra personangrepp i rad.

Tänk att man kan bli så upprörd över att det finns personer som inte har behov av att använda nedsättande uttryck om andra människor hudfärg smile1.gif

Nu handlade det mer hur denne person agerar i diskussioner.
    Det måste du väl ha läst in, och till stor del så stämmer denna observation, personen i fråga är för ofta ointresserad att diskutera, utan mer så är det och där med basta.

Och i en tråd om nått så levande som ett ords betydelse, så blir det extremt konstigt.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2016-10-17 13:02:29 följande:
    Jag skiter i vilka logiska tankevurpor du försöker komma med. Sökträffar har alltid låg reliabilitet. Och hur många s.k "solar" du försöker slänga på.  Det vet de flesta som begriper hur en sökmotor funkar ochg taggningsystemnet funkar begriper detta.

Sedan så finns det en sak till som talar emot "tillförlitligheten" med sökmotorer med. Antalet sökträffar ÄNDRAS hela tiden. Så bara för att du får ett VISST antal träffar vid ett klockslag så kommer det att ändras vid nästa klockslag. Så nej det bevisar fortfarande inget som du vill ha det till.

Så nej du har knappast övertygat mig alls.

Saken som är solklart, och det är att det finns stora skillnader i frekvensen orden används.
    Det är varken mer eller mindre.
    Och poängen är solklar, negerkaffe är ett begrepps om används i extrem liten omfattning.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 15:39:05 följande:
    ...eftersom "neger" inte betyder svart.

Poängen är solklar, negerkaffe är ett mycket sällsynt begrepp.
    Och den poängen kan du aldrig ändra på, då den är helt korrekt.

Och visst är det en trolig teori att det är negro(ES)=Svart=neger.
    Och sen har du teorin om latin svart och sen till svenskan neger.
    Dock avsett, så har ordet haft en tidsperiod där det inte använts eller ansetts som rasistiskt, svårare än så är det inte.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-17 19:00:13 följande:
    Vilket du fortfarande inte presenterat någon som helst stöd för...
    Jo, sakta men säkert.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 10:32:48 följande:
    Det finns inget språk i världen där "neger" betyder svart.

Spelar du nu eller?
    Men lugnt du behöver inte svara, då du kommer bara försöka övertyga dig själv om att det är på riktigt.
    Oss andra lurar du inte lika enkelt.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 13:34:06 följande:
    Är du lärare i spanska? Kan du latinska språk? Är du språkvetare? Om inte, tjafsa inte emot de som faktiskt KAN sådant här.
    Dom som kan inser att kopplingen till svart är extremt tydlig.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:19:18 följande:
    Och då var vi där igen. En KOPPLING är inte samma sak som att något BETYDER något. Rödlök har en KOPPLING till färgen röd, men det BETYDER inte röd. Capisce?

Såklart det inte finns någon koppling till röd
    Visste du inte att samma ord kan ha en eller flera betydelser, även vid samma tillfälle?
    Ett ord kan ha ett ursprung ur en betydelse, för sen få en annan, visste du inte detta heller?
    Du försöker jämställa detta med vanlig matte som 1+1, så enkelt är det inte.
    Och det är därför det blir helt fel för dig, även om du har dina poänger.
    pga detta blir dina "poänger" poänglösa.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:29:41 följande:
    Okey, det är bara att inse, du trollar.
    Nä, varför skulle jag göra detta?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:48:08 följande:
    För att när ett tjog personer försökt förklara samma sak för dig dussintalet gånger, och du fortfarande kör på med samma dumheter som i början av tråden, så, tja...

Detsamma tillbaka, verkar som information  bara flödar ett håll för dig.
    Jag inser det finns fler teorier, du tar det som en sanning, och den enda som är tillåten att existera.
    Och även om det var skapat enbart för rasistiska anledningar, så har ordet ändrat betydelse och varit utan rasism och laddning.

• klyban
    Världsmedborgare skrev 2016-10-21 10:42:54 följande:
    Att ni orakar. smile2.gif
    Själv är jag uppväxt med "neger", och kan för mitt liv inte känna ett enda skit kring det ordet, det är helt enkelt som vilkat annat ord som helst som syftar till att peka ut svarta.
    Alltså, för mig innehåller det inte minst form av laddning, det bara finns där, och jag reagerar inte, om det inte görs på ett sätt som är nedvarderande, det måste alltså finnas ett sammanhang.

Men ni ska få ett förslag på ett annat ord, ett som för mig enbart är skapat för att få folk att känna sig dåliga och utpekade i negativt syfte, nämligen det vidriga "utanförskap".

Jag är själv våra kära politikers värsta mardröm, en sån där besvärlig djävel som vägrar gå på led, och som uppfyller alla idiotiska påståenden och krav, för vad som kan ses som att leva i utanförskap.
    Men själv känner jag mig minst av allt utanför, jag bara vägrar att lyda, och väljer att leva mitt liv som jag finner bäst för mig.
    Det kan jag verkligen hålla med om, och speciellt hur det börjat att användas de senaste 10 åren.
    Och i hur man använder det för att hantera de som inte håller med.
Svar på tråden Ordet "Neger"