Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Ordet "Neger"

Iarwain skrev 2016-10-07 08:14:15 följande:
    Klyban (och andra som tycker att neger är ok att säga), du(ni) har uppenbarligen inte något intresse att lära dig (er)något utanför dina(era) snäva ramar om hur du(ni) ser på ordet.
    Detta område är faktiskt beforskat.

Har du(ni) läst någon som helst forskning inom området och ordets etymologi eller historisk användning?
    Finns det något annat område som du(ni) hellre lyssnar på anekdoter än går på vad forskningen säger?

Jag tycker det är okey att säga neger, men säger inte neger då jag vet ordet är idag rasistiskt.
    Har inte detta kommit fram?

• klyban
    felix le chat skrev 2016-10-07 16:17:49 följande:
    Även Portugal.

Jag har varit mycket i västafrika på jobb där kallas jag som vit för
    Toubab ( senegal, gambia mm )
    eller Oburoni ( Ghana mm)
    Oyibo ( Nigeria)

Dvs jag kallas för min hudfärg. helt ok enligt mej

I början var jag störd på det och frågade:
    - Why you call me toubab ?
    - Because we dont know your name !

Ja vad svarar man på det ?

Underbar kommentar faktiskt.

Undra varför antirasisten inte jagar de med blåslampa, som säger svenne och liknande, och inte alls sällan på ett nedvärderande sätt?
    Svaret är väl för att vändkorset går bara åt ett håll för dom.
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-07 17:47:38 följande:
    Så vilken forskning inom området har du läst?
    Eller är det så att du spekulerar friskt?

Igen:
    Finns det något annat område som du hellre lyssnar på anekdoter än går på vad forskningen säger?

Matforskning och forskning om svunna tider, tar jag med en grävskopa salt.
    Och anekdoterna är i närtid.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-07 18:05:33 följande:
    Bra att veta, då lägger jag ingen mer tid på dig, liksom jag inte gör med andra vetenskapsförnekare.

Jag är tydlig att jag vill ha saklighet, fakta och logik.
    Och det du svarade på, och som matforskning och svunna tider.
    Dessa har poänger, men kan inte säga hur det verkligen är.
    Utan oftast så vet man inte.
    Hur ordet har använts från början  och före det hamnade i skrift, det kan vi med 100% säkerhet inte veta.
    Vad vi vet, och det är att ordet har inte varit nedsättande generellt under 50-70-talet.
    Men idag är.
    Jag bara antar du är med på att det är rasistiskt idag.
    Men tror du att det har varit det under hela 1900-talet?
    Och att det varit nedsättande och rasistiskt då?

Jag förnekar aldrig forskning, men när det kommer till 1600-talet.
    Så är det enkelt, vi vet inte helt säkert.

• klyban
    Rymdmoln skrev 2016-10-07 18:15:59 följande:
    Du MÅSTE skämta?! Forskning om svunna tider, inser du själv vad du just skrev?
    Inser du själv vad du skrev?
    Och vad inbillar du sig du sa?
    För att säga an vet exakt vad de menade och sa då, vet vi inte gäller idag.

Jag vet att neger inte varit nedsättande innan, men vet det är det nu.
    Tack vare antirasisten.
  • klyban
    flygrl skrev 2016-10-07 22:23:27 följande:
    Skrev det tidigare i tråden men kanske missade du. Jag e emot allt nedlåtande snack om människor pga deras ursprung/hudfärg och gillar inte heller när sånt riktas mot vita. "Svenne" använder jag INTE just av det skälet. :/ Sen en grej som kommit upp i tråden. Ordet "svart" e inte problematiskt som en del tycks tro som tydligen har problem (?) beställa kaffe. Jag & nog alla svarta jag känner ser oss som just det. Svarta alltså. :) Och skrev också tidigare i tråden det inte e big deal för mig personligen om en i övrigt respektfull person från tiden då n-ordet va korrekta svenska ordet skulle råka använda det. Däremot brukar jag då påpeka jag föredrar man använder "svart". Uppskattar däremot inte personer som reducerar mig eller andra svarta till enbart vår hudfärg. Jag e en människa med känslor & individuella egenskaper precis som vita människor.

Det räcker ju liksom inte med ett fåtal.
    Men visst är det konstigt att antirasisten inte ger sig på dessa med samma frenesi.
    Men jag vet att de är rätt stora hycklare när det kommer till detta område.

Sen är det en liten förenkling att säga man reducerar en människa till en hudfärg.
    Det skulle ju betyda att man inte kan säga nått om en person oavsett färg, kön eller yrke.....
    Så jag väljer att inte se det så, men det finns säkert en del som gör detta.

• klyban
    flygrl skrev 2016-10-08 21:17:32 följande:
    Vet inte va du menar med "räcker ju liksom inte med ett fåtal". Det jag menar med reducera en människa till sin hudfärg e när man för en del människor reduceras till "den där n***rn" dvs en person som ses som representant för ett kollektiv med väldigt negativa egenskaper. N***rn e då dum, lat, våldsam, kriminell, knappt mänsklig ("apor"). När man missar se svarta som medmänniskor och ffa individer. :( Jag menade aldrig man inte ska kunna säga nåt om svarta personer. Självklart måste man kunna det! MEN möter man tex mig som faktiskt INTE varken e lat eller våldsam utan försöker möta andra med respekt förväntar jag mig få bli sedd som en människa & individ. E det för mycket begärt eller vadå? smile9.gif

Håller inte alls med om att kalla någon för ett fysiskt drag de har och reducera dessa till bara detta drag.
    Det är nått som får stå för dig, så funkar inte jag och de människor jag har omkring mig.
    Måste nog säga att man måste nog vara rätt ignorant för ens tänka så, jag är öppen och låser inte fast mig på en detalj som färg på hud eller andra karistiska drag på en människa.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2016-10-09 01:51:42 följande:
    Du säger att du vill ha saklighet, fakta och logik.

Att hänvisa till "sökträffar" på google ( se inlägg #257)  är varken fakta eller saklighet det är inte ens logiskt.

Fakta är att "sökträffar" aldrig kan ge någon som helst fakta, då google jobbar med taggningssystem och s.k "rankingsystem".
    Så det bevisar egentligen ingenting i praktiken hur många "sökträffar" man får på ett ord. Så det är helt ologiskt att hänvisa till sökträffar och hänvisa till sökträffar är knappast sakligt att göra heller och ger knappast någon fakta.

Sitter man och klickar på några av träffresultaten så handlar "Negerkaffe!" om en kaffeSORT, (inte att det skulle ha något med "svart kaffe" att göra) från äldre tider i mitten av 1900-talet, det är ett kaffe som var gjort på en kaffeböna som växer i Afrika och paketet symboliserades med en stereotypbild av en Afrikan Du vet stereotypbilden av en svart person med bred näsa och feta röda läppar, och som sagt "förr" så kallade man Afrikaner för "negrer". 

Om DU anser att du vill ha "logik", "saklighet" och "fakta" så kanske du skall kräva detta av dig själv i första hand innan du kräver det av andra.  För det är motsatsen till "saklighet", "logik" och "fakta" att hänvisa till ANTALET sökträffar på google i samband med att man skall bevisa att  "negerkaffe"  skulle vara ett alternativ ord för "svartkaffe". När negerkaffe aldrig har varit något alternativ ord för "svartkaffe".

Vad spelar det för roll om google har rankingsystem?
    Jag tog ju med SAMTLIGA träffar, utan inbördes placering i raningen på söket.
    Det visade ju en liten skillnad, och inte svårt att lista ut vad som sägs mest och vilken som sägs obetydligt.
    Om 433st personer i Sverige säger negerkaffe, så kan jag leva med detta, kan du?

• klyban
    EnAnonumius skrev 2016-10-11 03:34:15 följande:
    Som sagt du bevisade inget med sökträffar på google fortfarande.

Sedan så är det bara direkt löjligt av dig att bara ta fasta på ETT ord i ett helt stycke, och det var rankingsystemet. Det kallas för "Quote mining" det du sysslar med där.  Läs om hela stycket och lägg nmed det smaklösa med att använda "quote mining" i fortsättningen.

Och det är irrelevant att du "tog med samtliga sökträffar". Söktrffar ändras ALLTID beroende på när du gör sökningar. Så även om du fick 433 träffar när du sökte så kan du försöka med samma ord 5 minuter senare så får man ett annat sökträff resultat. Det är knappast statiskt "samma siffra". 

Sedan så skall man ta KONTEXTEN med med "Neger kaffe", det handlade om att man inte använder "neger" i stället för "svart" när man beställer en kopp "kaffe".  Den enda som äldre kan använda som alternativ till "svart kaffe" är en "en slät kopp kaffe" och då syftar de på svart kaffe.

Men det valde du att ignorera att man inte säger "Negerkaffe" som alternativ till "svart kaffe". Liksom att du valde att ignorera fakta om vad Neger kaffe är. Du fortsätter att blunda för dessa två fakta.

"Neger kaffe" har inget med att göra alls med "svart kaffe", då det påtalades om att man inte säger "negerkaffe" som alternativ till "svart kaffe".

Så nej du har inte bevisat något alls med dina sökträffar. Du VILL tro att du har bevisat något med dina sökträffar det syns ju tydligt. Men sanningen är den att du har knappast bevisat något.

Dessutom så är aldrig sökträffar på en sökmotor  (google, yahoo, GoGoDuck etc etc) något av bevis värde alls i synnerhet om man skall tjata efter "logik" och "fakta" och "saklighet" som du gör.

LoL, bevisar, vem har sagt detta.
    Dock en mycket tydlig indikation  vad som är vanligt och inte, det är liksom självförklarande.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2016-10-11 14:32:00 följande:
    Jo jag har förstått helt och hållet, att du vägrar ta till dig att sökträffar på en sökmotor saknar bevisar inte ett jäkla skit alls i något sammanhang. Drömmer

Dessas säger det jag vill, och det är att negerkaffe är ett rätt okänt begrepp, mer är det inte.
    Men vill man plocka det till sin spets, så kan man göra som du.
    Dock så ändrar sig inget, det jag sa kommer tydligt fram med dessa siffror.

Svar på tråden Ordet "Neger"