Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Ordet "Neger"

pyssel skrev 2016-10-14 22:16:18 följande:
    Det var "odramatiskt" att ha den människosynen, ja. Fullständigt odramatiskt och vanligt förekommande att uttrycka sig som en slavhandlare. Det gick hand i hand med den koloniala syn på utvecklingsländer vi fortfarande hade för så sent som 30-40 år sedan, och vissa ännu. Det var utbrett och "normalt" att använda nedsättande uttryck, utan att avsikten var att kränka. Det var normaliserat att fortsätta använda ordet.utan närmare eftertanke. Det är för väl att både protesterna och personer med större eftertanke kom.

Snacka om att göra en höna av en fjäder.
    Aldrig varit nedsättande för mig eller omgivningen, och hitta på dolda betydelser känns verkligen att det blide en stor höna här.
    Dock är jag medveten ordet har utvecklat sig till vara nedsättande idag igen.

• klyban
    Nätarbetare skrev 2016-10-15 01:18:25 följande:
    Rösta
    voto.se/Nxxxx

Förbjudet?
    Må hända det är rasistiskt ord, men glömma ett ord till historien genom förbjuda, nej tack.
    Är bra som påminnelse.
    Sen säger man inte N-ord, det tillhör "nigger" mer och USA.
    Men kanske är nästa steg, att rasistifiera det än mer.

• klyban
    Izaya skrev 2016-10-15 10:35:52 följande:
    Dolda betydelser? Det användes neutralt på 1600-talet? (vet inte exakt när) av handelsresande om många olika folkslag med mörkare ny.

På 1700-talet blev det en del av den biologiska rasforskningen. Den negroida rasen som ansågs underlägsen andra.

I USA togs det upp som benämningen på slavar och gick från neger till nigger.
    Det finns inget dolt eller påhittat i att ordet har rötter i rasism.

Att sedan vissa med mörk hy själva vill ta tillbaka det som en neutral benämning är en sak. Men att vi med ljusare hudfärg ska anse oss ha rätten att använda det ordet om människor som inte vill bli kallade för det kan aldrig vara annat än nedlåtande.
    Finns en del som inte kommer hålla med dig här.
    Vi kan glömma och dra in nigger, då det är ett annat ord även om det är ett relaterat ord.
    Det tog negro ett tag att bli rasistiskt också.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-15 15:15:03 följande:
    Om just du vill kallas mulatt, neger, horunge, spermahink eller vad du vill, så är det givetvis fritt fram för dig att tala om för din omgivning att du föredrar det. Men - och detta är centralt - du är en person.

Som jag nämnt tidigare i tråden så hänger jag i en grupp där kvinnorna ser ordet "slampa" som något positivt. Men det betyder inte att de uppskattar ett vem som helst kallar dem slampa, eftersom de flesta inte känner till deras inom gruppen interna syn på ordet. Och även om de skulle vara neutrala inför ordet från andra, så betyder det FORTFARANDE inte att ANDRA kvinnor skulle uppskatta att kallas slampa. Samma sak här - vill du bli kallad neger, fine. Men tro inte att du talar för alla, eller ens majoriteten.

Alla ser vad du gör där, tar ett helt oladdat ord och slänger på laddade ord, och sen säger vill du bli kallad för detta.
    Tragiskt oärlig retorik.
    Att kalla sig själv för saker, är inte samma som du berättar för dom vad de ska kallas.
    Du verkar ha väldigt svårt att skilja på detta, men kanske blir så för antirasisten att den måste lägga orden i mun på folk för få "rätt".

• klyban

Jo, förresten, fråga två nya igår, samma fråga och om ordet varit rasistiskt innan.
    Svaret var igen, nä det var det inte.
    Men frågar jag barnen, så säger de ja.

Exakt som jag säger, vet inte hur många jag är uppe i nu och som säger exakt samma sak.
    Och nej, de få jag frågat är inte ett tvärsnitt för hela landet.
    Och måste tillägga att ingen av dom är rasister, för den får man väl på sig annars.

• klyban
    Rymdmoln skrev 2016-10-16 13:35:32 följande:
    Vet inte varför du ens tar upp detta. Det säger liksom ingenting. Jag kan fråga 25-30st i min omgivning minst som tycker att det ordet är rasistiskt.

Lagt på ytterligare 3 på min lista, och som säger EXAKT samma sak.
    Dessa är heller inga rasister.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:51:09 följande:
    Återigen då, är du antirasist?? Det är andra gången du talar om "antirasisten" för att sedan klänga på dem en egenskap eller handling som du själv ägnar dig åt flitigt.

Verkar det så?
    Dock agerar du som en sådan.

Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:52:15 följande:
    Vad var det för personer? För om du frågar tillräckligt gamla kommer du få höra att "horunge" inte är något nedsättande heller. I alla fall inte för de som själva inte är horungar, alltså...

Vi pratar om neger nu, har aldrig engagerat mig över horunge, ett ord jag aldrig har använt.
    Men du försöker en gammal klassiker, att köra två fel ska inte bli ett rätt.
    Lite för erfaren för gå på så enkla.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:25:55 följande:
    Nej. "Neger" betyder inte svart. Precis som "svenne" inte betyder svensk, eller "whitey" inte betyder vit. Eller "guling" inte betyder gul, "rödskinn" inte betyder röd och så vidare.

Men du är förstås välkommen att göra mitt test, och gå runt och ersätta ordet svart med neger i alla sammanhang, och se hur det fungerar.

Svensson inte Sverige

Varför ska man ersätta alla svart till neger?
    Det låter väldigt konstigt att göra så, finns det någon logik bakom detta, eller är det någon antingen eller påstående du gör?

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:26:27 följande:
    Är det namninsamling det hänger på? För jag kan få till en rätt rejäll en, om det är det vi ska köra på...
    Vad är det för namninsamling du pratar om?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:28:01 följande:
    Så du menar att två fel BLIR ett rätt?

Ja, jag är antirasist, däremot är det ju ditt eget beteende du beskriver när du försöker klanka ned på "antirasisten" (och tro inte att jag inte vet varifrån den sortens bestämd form singular kommer, så dina skepp som neutral är rätt brända).

Vart skriver jag detta?
    Antirasister är lika illa som rasister.
    Vet inte varför man inte bara kan vara emot rasism, mot köra propaganda som du gör.

Svar på tråden Ordet "Neger"