• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Ariellan
    Mila skrev 2017-02-16 07:21:06 följande:

Äter alla här letrozole pgr av ägglossning eller har ni andra anledningar?

Ja, jag äter den för att få igång ägglossning.
  • Nykär15
    Mila skrev 2017-02-16 07:21:06 följande:

Äter alla här letrozole pgr av ägglossning eller har ni andra anledningar?

Jag har ätit den för att få en normallång cykel igen då min var allt från 33-45 dagar efter MA Obestämd har eg egen ÄL men allt blev strul efter MA så min läkare tyckte det var en bra idé för oss. Och det känns skönt ha koll på cykeln, är ju 40 år så vill inte missa chanserna.
  • Orkide
    orzia1 skrev 2017-02-16 07:53:07 följande:
    Men vafan (ursäkta) mensen skulle ju inte komma.

Äter du enkel el dubbelkur?
    Tack nej eller hur den skulle ju inte det. Jag äter enkeldos.
  • orzia1
    Orkide skrev 2017-02-16 12:19:30 följande:

Tack nej eller hur den skulle ju inte det. Jag äter enkeldos.

Har de inte pratat om dubbelkur? Jag fick påbörja dubbel på pergotime ganska snabbt och sen trippel, nu vet jag ju att det inte är samma, men har läst folk som äter dubbel
  • Orkide
    orzia1 skrev 2017-02-16 12:38:39 följande:
    Har de inte pratat om dubbelkur? Jag fick påbörja dubbel på pergotime ganska snabbt och sen trippel, nu vet jag ju att det inte är samma, men har läst folk som äter dubbel
    Senaste gångerna har jag inte träffat min gyn.läkare utan andra gyn.läkare som inte vågat ändra min läkares ordination då hon är bäst på fertilitet enligt dem. Så jag kör enkeldos o hoppas på att min läkare kan få in mig på en tid att prata framtid samt kolla äggblåsor om ca 10 dagar.
  • Marie357
    orzia1 skrev 2017-02-16 12:38:39 följande:
    Jag började med dubbeldos.. Fick 2 fina äggblåsor, men sedan andra månaden fick jag över 5 st äggblåsor då sänkte gyn till enkel. Då fick jag 2 igen.. Nu 4:e månaden var det sämre aktivitet. De hade inte vuxit till sig lika snabbt..
    nouw.com/denöppnakampen
  • Anonym (Petra)
    Marie357 skrev 2017-02-17 05:54:48 följande:
    Jag började med dubbeldos.. Fick 2 fina äggblåsor, men sedan andra månaden fick jag över 5 st äggblåsor då sänkte gyn till enkel. Då fick jag 2 igen.. Nu 4:e månaden var det sämre aktivitet. De hade inte vuxit till sig lika snabbt..
    Hur många ggr per cykel gör du UL? Är inne på 3e försöket och tycker jag springer på gyn heeeela tiden ;) Hur stora var de 5 du hade? vilken CD såg man dom, och fick ni försöka fastän det var så många? Vet att man ibland rek avhållsamhet om det är allt för många mogna blåsor ...
  • orzia1
    Anonym (Petra) skrev 2017-02-17 09:27:49 följande:
    Hur många ggr per cykel gör du UL? Är inne på 3e försöket och tycker jag springer på gyn heeeela tiden ;) Hur stora var de 5 du hade? vilken CD såg man dom, och fick ni försöka fastän det var så många? Vet att man ibland rek avhållsamhet om det är allt för många mogna blåsor ...
    Jag tycker det är så konstigt med att det skiljer så mkt kring vul osv, jag gjorde bara ngr i början när jag fick de, och de skulle bestämma dosen, sen när jag skulle börja med syskonförsök så ringde ja bar gyn o fick förnyat recept, utan varken vul el blodprov.

• Nykär15
    Anonym (Petra) skrev 2017-02-17 09:27:49 följande:

Första två ggr med Letrozole fick jag ingen uppföljning med VUL, till tredje gången krävde jag det och bad då även att få Ovitrelle då jag misstänkte att jag inte lossade. Då hade jag en mogen blåsa på höger 23 mm och en på vänster 20 mm. 

Denna gången går jag på sprutor och då måste jag följas upp, ska dit på måndag på CD10 och om allt ser bra ut ska jag ta Ovitrelle denna gången med. Min stora rädsla är att för många ägg har mognat.

• Anonym (Petra)

Visst känns det bra att veta hur det ser ut, men samtidigt skönt att slippa smita från jobbet i tid och otid. Tack och lov har jag en del dagar då jag slutar lite tidigare.

Tänker att det kanske inte är samma behov sen när man vet ungefär hur man svarar på olika doser Letrozol. Diskuterade otrivelle idag, och Dr tyckte att det inte behövdes för mig - utan att det vara bättre att låta kroppen bestämma när ägg och slemhinna är klara.. Hade en lagom stor äggblåsa, tippade på ÄL i början av nästa v vilket blir precis CD14..  

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera