• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Milou3
    EmmaB1988 skrev 2017-02-05 21:45:59 följande:

Jag brakade ihop i ons. Det blev bara för mycket alltihopa! Fick dock inget stöd från min sambo, han tycker bara att jag ältar och pausar mitt liv just för att få barn. Han tänkte då inte deppa ihop bara för att det inte funkar nån gång. Utan det är bara att försöka tills det funkar. Det går inte snabbare bara för att jag tänker på det hela tiden.

Han tog dock upp detta med mej för två veckor sen. Han sa att han tycker att det är jättejobbigt att det inte funkar. Han vill ju inget hellre än att få barn med mej.

På sätt å vis har han rätt. Jag har varit som besatt av detta. Jag har ett stort kontrollbehov å det gör mej galen över att inte kunna styra över detta. Så det är något jag måste jobba med. Han tyckte att jag skulle försöka backa lite och släppa kontrollen, han tror att det är det som gör att vi inte lyckas, vilket är mycket möjligt.

Gjorde då klart för honom att han får ta över kontrollen, för det går inte å bara släppa den.

Skrev ju i ett tidigare inlägg att han aldrig tar initiativ till sex utan det gör jag. Jag känner mej så oerhört stressad över å ta ältest och sen planera och ta initiativ till sex, så roligt är det faktiskt inte. Han får dessutom prestationsångest när ältestet visat positivt och kan inte prestera hela vägen. Då kan jag bli tokig!

Så nu ska jag backa lite och se om han tar initiativ nästa gång det är dags för äl. Tror faktiskt att han känt sej lite överkörd av mej. Jag tar oftast initiativ och styr det mesta som rör vårt liv. Ska försöka ha lite is i magen.

Nu blev detta ett väldigt långt inlägg men nu har jag fått skrivit av mej lite av det som snurrat i mitt huvud de sista dagarna.

Låter som om du pratar om min sambo :/

Exakt samma här.

Min snubbe vägrar äta vitaminer och zink. "Det har gjorts barn i alla tider utan sånt trams"

Vad ska man säga ...

Jag la ner kontrollen och snacket om ägglossning, vitaminer mm och han har blivit mer på efter det. Så testa!

Du får helt enkelt låtsas att du inte är så fokuserad. Visst vill man ha någon vid sin sida men måste också förstå att alla funkar olika och killarna ska ju ändå köra slutracet.
  • EmmaB1988
    Milou3 skrev 2017-02-06 15:29:49 följande:

Låter som om du pratar om min sambo :/

Exakt samma här.

Min snubbe vägrar äta vitaminer och zink. "Det har gjorts barn i alla tider utan sånt trams"

Vad ska man säga ...

Jag la ner kontrollen och snacket om ägglossning, vitaminer mm och han har blivit mer på efter det. Så testa!

Du får helt enkelt låtsas att du inte är så fokuserad. Visst vill man ha någon vid sin sida men måste också förstå att alla funkar olika och killarna ska ju ändå köra slutracet.

Tack så mycket för alla svar och råd, skönt att höra att man inte är ensam om sina problem. Ni är guld värda! ?
  • OrchidLily

Åh, läste precis era inlägg ovan. Himlans skönt att man inte är ensam och någon skrev om kontrollbehov. Skratt! Är man redan ocd:ig så blir man ju helt tokig med detta. Mannen är väl inte helt nöjd när det känns som en fabrik. Då har visserligen sex 6 av 7dgr varje vecka oberoende.. Han verkar dock inte gilla pratet om vilken dag hit och dit. Det respekterar jag MEN det känns så betryggande och lugnande att kunna ha allt så svart på vitt. Lite småsura miner igår när jag tyckte han var okänslig som yttrade sig om fabriken.. MEN det får man väl respektera och kanske inte vara alltför teoretisk och samtala om det ;)

Första försöket, första barnet. Misstanke om utebliven ÄL utan annat fel. Eller det i sig kanske är fel nog? ;) Slutade med p-piller för inte så länge sen så kroppen kanske bara inte riktigt kommit igång. påbörjade iallafall direkt letrozol 5dgr men under pågående cykel med mellanblödningar som då avtog. Ett litet ägg växte fint efter VUL och vi avslutade med en ovitrelle spruta för att verkligen vara säkra på ÄL. Tyvärr kom mensen idag, 16-17dgr efter sprutan.

Pratade precis med kliniken och på fredag börjar jag med letrozol igen till på tisdag. Fredag nästa vecka dags för VUL och kika hur det går för dem. ÄL runt den 23 måste det bli?

• Orkide

Hej, hur mår ni alla kämpare?
    Nu är BIM på torsdag/fredag och som vanligt dagarna innan mens börjar hoppet försvinna o deppet inkomma...

• orzia1
    Orkide skrev 2017-02-13 07:14:05 följande:

Nu är BIM på torsdag/fredag och som vanligt dagarna innan mens börjar hoppet försvinna o deppet inkomma...

Jag har bim runt den 25 så just nu hoppas jag att ägget precis har fäst.
  • Nykär15

Hade BIM i lördags och mensen kom punktligt, Så igår började jag med Bemfola-sprutor i stället för Letrozol. Har nu fått tid för första möte på IVF-klinik den 14/3 så i april hoppas vi köra igång med det i stället. 

Blir dock Letrozol nästa cykel bara för att den ska hålla sig kort inför starten och är bortrest och vill inte ta med dessa sprutor på resan...de är dessutom rena rånet...bättre lägga samlade kostnader på IVF sen i stället eftersom det ändå inte verkar funka på egen hand..

• Milou3

Min mens blev tre dagar försenad och när den väl kom med buller och bång i går som kom där ut en koagulerad klump ( sorry för äcklig info ) som en mindre pingisboll!!

Vettesjutton om det blev nåt stop i kanalen och därför den blev sen.

Nya tag igen. Beställt nya äl-test och enligt senaste cyklerna väntas äl runt 24-25 februari. Usch långt kvar!

Ska till läkaren i morgon för att kolla sköldkörtelvärde. Varit så galet trött i flera månader. Även be de kolla vitaminvärde. Vet någon nåt annat värde som bör kollas upp?
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-13 09:50:17 följande:
    Min mens blev tre dagar försenad och när den väl kom med buller och bång i går som kom där ut en koagulerad klump ( sorry för äcklig info ) som en mindre pingisboll!!

Vettesjutton om det blev nåt stop i kanalen och därför den blev sen.

Nya tag igen. Beställt nya äl-test och enligt senaste cyklerna väntas äl runt 24-25 februari. Usch långt kvar!

Ska till läkaren i morgon för att kolla sköldkörtelvärde. Varit så galet trött i flera månader. Även be de kolla vitaminvärde. Vet någon nåt annat värde som bör kollas upp?

Blä för mensen. Då är vi i samma sits...började med Bemfola-sprutor i stället för Letrozol denna cykel, se om det funkar bättre. Hade ju fina äggblåsor sist med Letrozole, men eftersom ingen graviditet blivit på tre omgångar så ville hon testa nåt annat.

Jag fick svar från kliniken idag att mitt TSH äntligen är bra, låg nu på 1,7

Har du tagit några andra prover tidigare? AMH? 

• EmmaB1988

Humöret går upp och ner. Väntar just nu på att mensen ska börja så jag får påbörja 4e omgången Letrozol. Ätit Provera i 10 dagar. Försöker att släppa lite på kontrollen här hemma, men det är svårt. Det jag känner mej mest stressad över är om min sambo verkligen fattar att det nu är upp till honom att vi får till det om ca 2 veckor när förväntad äl är. Jag ska verkligen backa och absolut inte ta något intiativ. Det tråkiga är att jag verkligen inte vill ta upp detta med honom nå mer för han blir så arg när jag tjatar. Å då måste vi vänta ännu en till mån där jag isf får fortsätta ta intiativ.

Jag har försökt att göra som du skrev Milou3. Lagt ner snacket om bäbisar och äl och allt runt omkring. Tänker inte ens nämna när jag får mensen och att jag börjar äta Letrozol igen. Nästa yttring blir om 2 veckor att mellan dessa dagar har jag äl sen inget mer.

På FB och Insta ploppar det upp magbilder på löpande band. När ska det bli våran tur!?
  • Milou3
    Nykär15 skrev 2017-02-13 10:06:46 följande:

Blä för mensen. Då är vi i samma sits...började med Bemfola-sprutor i stället för Letrozol denna cykel, se om det funkar bättre. Hade ju fina äggblåsor sist med Letrozole, men eftersom ingen graviditet blivit på tre omgångar så ville hon testa nåt annat.

Jag fick svar från kliniken idag att mitt TSH äntligen är bra, låg nu på 1,7

Har du tagit några andra prover tidigare? AMH? 

Ja börjar ogilla mensen rejält men blev ändå glad när den kom Iom att testerna visade negativt. Skönt att kunna planera in ny äl och räkna ner. Igen :/

AMH? Vad är det och kan vanliga husläkaren kolla det?

Söker ju för sköldkörtelprov/trötthet. Men min husläkare är helt underbar och nämnde i höstas att vi planerade en bebis när han frågade hur jag mådde annars.

Hur ofta tar ju Bemfolainjektioner? Och när/hur ser de när du har äl? Fortfarande lite novis inom detta område men herregud vad mycket man lärt sig senaste halvåret :)
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera