• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Ariellan

Har BIM fredag eller lördag, men har inga större förhoppningar denna gång då dessa mellanblödningar kom och varade i 11 dagar (bruna flytningar).

Tycker mig ana en viss molvärk men är säkert bara önsketänkande som alla andra månader...

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-14 07:25:25 följande:

Ja börjar ogilla mensen rejält men blev ändå glad när den kom Iom att testerna visade negativt. Skönt att kunna planera in ny äl och räkna ner. Igen :/

AMH? Vad är det och kan vanliga husläkaren kolla det?

Söker ju för sköldkörtelprov/trötthet. Men min husläkare är helt underbar och nämnde i höstas att vi planerade en bebis när han frågade hur jag mådde annars.

Hur ofta tar ju Bemfolainjektioner? Och när/hur ser de när du har äl? Fortfarande lite novis inom detta område men herregud vad mycket man lärt sig senaste halvåret :)

AMH visar äggreserven

Tar en injektion Bemfola varje kväll i 6 dgr från CD2, de kollar äggen med vaginalt ultraljud på CD10, om de ser bra ut får jag en spruta för att lossa, ägget släpper då inom två dygn
  • Milou3
    Nykär15 skrev 2017-02-14 19:47:31 följande:

AMH visar äggreserven

Tar en injektion Bemfola varje kväll i 6 dgr från CD2, de kollar äggen med vaginalt ultraljud på CD10, om de ser bra ut får jag en spruta för att lossa, ägget släpper då inom två dygn

Kanske blir min tur med sånt snart. Min husläkare fyllde tre rör för att kolla upp TSH, vitaminer, socker, sänka mm. Skrev också en remiss till gyn för att kolla just äggreserv mm då de inte gör det där. Men skön gammal gubbe som sa "du är ju bara 40 så du hinner skaffa fler än ett barn till ska du se". Sånt vill man höra oftare av läkare! :)

Ska faktiskt testa munkpeppar nästa månad om det inte tar sig denna. Fast lite orolig över att min cykel blir kortare av den. Ligger rätt fint på 27-28 dagar som det är nu. Mensen är på sluttampen nu, brukar oftast bara ha riklig mens i 3-4 dagar. Nya äl-test kom i dag med posten så ska bli skönt att börja testa. Men inväntar till dag 7 innan jag börjar. Vet du hur nära mens man kan ha en "sund" och bra ägglossning? Menar ägget behöver väl ett par dagar för att mogna?

Hur känns det efter du fått sprutan för att ägglossa? Moler det på mer? Märker du skillnad i sekret osv?

Tusen frågor :)
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-14 20:01:13 följande:
    Kanske blir min tur med sånt snart. Min husläkare fyllde tre rör för att kolla upp TSH, vitaminer, socker, sänka mm. Skrev också en remiss till gyn för att kolla just äggreserv mm då de inte gör det där. Men skön gammal gubbe som sa "du är ju bara 40 så du hinner skaffa fler än ett barn till ska du se". Sånt vill man höra oftare av läkare! :)

Ska faktiskt testa munkpeppar nästa månad om det inte tar sig denna. Fast lite orolig över att min cykel blir kortare av den. Ligger rätt fint på 27-28 dagar som det är nu. Mensen är på sluttampen nu, brukar oftast bara ha riklig mens i 3-4 dagar. Nya äl-test kom i dag med posten så ska bli skönt att börja testa. Men inväntar till dag 7 innan jag börjar. Vet du hur nära mens man kan ha en "sund" och bra ägglossning? Menar ägget behöver väl ett par dagar för att mogna?

Hur känns det efter du fått sprutan för att ägglossa? Moler det på mer? Märker du skillnad i sekret osv?

Tusen frågor :)

Bra han skickade remiss! Alla de läkare jag träffat senaste året har varit positiva kring min ålder och inte tyckt att det är något problem. Men sen vet man ju inte hur äggen mår även om jag verkar ha många kvar. Men vi får se, tar det sig inte på denna eller nästa så blir det ju IVF och då får vi svart på vitt hur de faktiskt ser ut när de plockar ut dem. 

Jag hade inte trixat med munkpeppar eller annat om du har en normal cykel faktiskt. Bara ätit rätt vitaminer och sund kost i övrigt. Kan ställa till det om man stör!

Från CD10 är väl ok att ha ÄL, jag har som tidigast haft positivt på CD10 men sen tar det ju nåt dygn för ägget att släppa med. 

Det molar på grymt mycket mer efter Ovitrelle-sprutan ja, hade galet ont sist ca 30 timmar efter, så gissar ägget gjorde sig redo för avfärd just då. 

Har inte haft sekret mer än ett par cykler senaste året men blivit gravid ändå. Har inte fått nåt mer sekret av att stimuleras eller av sprutan. Har vattniga ibland, och de är med fertila, men väldigt sällan/aldrig äggviteliknande längre. Får se hur det blir denna cykel, har ju Bemfola-sprutor istället för Letrozole och de innehåller både FSH och LH vilket kanske gör skillnad. Är bara på CD5 idag så för tidigt att se nåt än. SKa kolla äggen på VUL på CD10, ska bli intressant. Sist var de jättefin storlek på den dagen med Letrozole.

• Milou3
    Nykär15 skrev 2017-02-15 08:44:15 följande:

Bra han skickade remiss! Alla de läkare jag träffat senaste året har varit positiva kring min ålder och inte tyckt att det är något problem. Men sen vet man ju inte hur äggen mår även om jag verkar ha många kvar. Men vi får se, tar det sig inte på denna eller nästa så blir det ju IVF och då får vi svart på vitt hur de faktiskt ser ut när de plockar ut dem. 

Jag hade inte trixat med munkpeppar eller annat om du har en normal cykel faktiskt. Bara ätit rätt vitaminer och sund kost i övrigt. Kan ställa till det om man stör!

Från CD10 är väl ok att ha ÄL, jag har som tidigast haft positivt på CD10 men sen tar det ju nåt dygn för ägget att släppa med. 

Det molar på grymt mycket mer efter Ovitrelle-sprutan ja, hade galet ont sist ca 30 timmar efter, så gissar ägget gjorde sig redo för avfärd just då. 

Har inte haft sekret mer än ett par cykler senaste året men blivit gravid ändå. Har inte fått nåt mer sekret av att stimuleras eller av sprutan. Har vattniga ibland, och de är med fertila, men väldigt sällan/aldrig äggviteliknande längre. Får se hur det blir denna cykel, har ju Bemfola-sprutor istället för Letrozole och de innehåller både FSH och LH vilket kanske gör skillnad. Är bara på CD5 idag så för tidigt att se nåt än. SKa kolla äggen på VUL på CD10, ska bli intressant. Sist var de jättefin storlek på den dagen med Letrozole.

Nä då lyssnar jag på dig och skippar munkpeppar nu. Får se längre fram hur jag gör om det inte tar sig.

Intressant det där med sekret, verkar avta med åldern.

Fast det har väl med östrogenhalten läste jag någonstans. Hur som, både du och jag har ju blivit gravida ändå och vattnigt sekret är ju som du säger också fertilt! Jag är på CD4 då min mens blev sen.

En fråga till, du som har bättre koll, tycker du jag ska skippa progesteronkrämen denna månad? Läste någonstans att efter 2-3 cykler ska man ta ett uppehåll.

Spännande med VUL och se om det blir samma fina resultat eller ännu bättre!

Riktigt längtar efter ägglossningssmärta nu :) bring it to me!!
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-15 09:23:52 följande:
    Nä då lyssnar jag på dig och skippar munkpeppar nu. Får se längre fram hur jag gör om det inte tar sig.

Intressant det där med sekret, verkar avta med åldern.

Fast det har väl med östrogenhalten läste jag någonstans. Hur som, både du och jag har ju blivit gravida ändå och vattnigt sekret är ju som du säger också fertilt! Jag är på CD4 då min mens blev sen.

En fråga till, du som har bättre koll, tycker du jag ska skippa progesteronkrämen denna månad? Läste någonstans att efter 2-3 cykler ska man ta ett uppehåll.

Spännande med VUL och se om det blir samma fina resultat eller ännu bättre!

Riktigt längtar efter ägglossningssmärta nu :) bring it to me!!

Ja det har med östrogen att göra, efter vårt MA fick jag efter sista operationen äta starkt östrogen för att slemhinnan skulle återhämta sig, den månaden hade jag otroliga mängder sekret. Men nu är det borta igen. Men har haft fin slemhinna iaf enligt VUL, sist hade jag 9 mm på CD10 vilket var jättebra och tyder på bra hormonnivåer sa hon. Så oroar mig inte jättemycket för sekretet. Har använt sånt concieve-glidmedel några gånger för att hjälpa till. 

Jag hade tagit progesteronkrämen som vanligt några dagar efter ÄL och fram till BIM. Är inget du kan överdosera så hade inte pausat. Däremot får man inte ta det för tidigt efter ÄL. Jag börjar en vecka efter positivt test eller en vecka efter ÄL-spruta.

Då ligger vi väldigt lika, jag är på CD5 Glad vill med ha ÄL-känningar nu, hoppas hoppas det är bra på måndag, men påbörjar att ha utlösning på rätt ställe från i morgon då mensen borde vara borta Flört

• orzia1

Igår hade jag riktigt hög feber o kände mig allmänt kass, trodde det var mjölkstockning, el influensa, men nej blev bara igår och idag mår jag som vanligt. Har hört att vissa får feber när ägget fäster, även om de är långsökt så hoppas jag..

Kan snart inte hålla mig så lär ta ett test på fredag, dock för tidigt så är inställd på neg

• Orkide

Vaknade upp med mens!! Då börjar jag med sjätte omgången letrozol på lördag

• orzia1
    Orkide skrev 2017-02-16 06:18:08 följande:

Vaknade upp med mens!! Då börjar jag med sjätte omgången letrozol på lördag

Men vafan (ursäkta) mensen skulle ju inte komma.

Äter du enkel el dubbelkur?
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera