• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • Tow2Mater
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 21:07:43 följande:
    Varför då?
    För att inte behöva känna sig bestulen på nåt man tycker mycket om för resten av livet?
  • Anonym (D'archangel)
    Tow2Mater skrev 2016-10-13 22:18:53 följande:

För att inte behöva känna sig bestulen på nåt man tycker mycket om för resten av livet?

Ok, är sprit så viktigt så är du alkis.
  • Anonym (Tacksam)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 21:07:43 följande:

Varför då?

Svara gärna på det jag skrev och ignorera inte det.
  • Tow2Mater
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 22:24:58 följande:
    Ok, är sprit så viktigt så är du alkis.
    Jaha. Vad säger du till en som vill sluta äta så mycket då? Att inte äta alls, eller leva resten av livet på typ gronsaker, kyckling o vatten?

• Anonym (D'archangel)
    Anonym (Tacksam) skrev 2016-10-13 22:26:21 följande:

Svara gärna på det jag skrev och ignorera inte det.

Vad? Fattar inte.
  • Anonym (D'archangel)
    Tow2Mater skrev 2016-10-13 22:30:00 följande:

Jaha. Vad säger du till en som vill sluta äta så mycket då? Att inte äta alls, eller leva resten av livet på typ gronsaker, kyckling o vatten?

Men för fan! Äta måste du. Dricka alkohol kan du bara skita i. Oerhört bra om du är i riskzonen.

Om du har ett sunt förhållande till alkohol så äg det helt oproblematiskt att sluta med. Det är som att ge upp smågodis ungefär.
  • Tow2Mater
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 22:39:43 följande:
    Men för fan! Äta måste du. Dricka alkohol kan du bara skita i. Oerhört bra om du är i riskzonen.

Om du har ett sunt förhållande till alkohol så äg det helt oproblematiskt att sluta med. Det är som att ge upp smågodis ungefär.
    Frågan är ju varför? Jag skulle aldrig ge upp smågodis heller bara för att jag skulle vilja t ex "äta mindre".

Riskzon för vad?
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 22:39:43 följande:

Fast det är ju så här, att jag drack första gången när jag var 17 år och hamnade i den skiten jag nu är i när jag var 41 år. Det är 24 år av ytterst måttligt drickande och 2 år av problematiskt drickande.

Anledningen att jag drack som vuxen (nu räknar jag inte när jag var och festade då och då på krogen som ung) var ju att det var gott med vin till maten. Självklart skulle jag vilja hitta tillbaka till det tänket innan jag ger upp alltihop. Känns inte som att jag borde slänga in handduken vad gäller det än, innan att i alla fall ha försökt. Jag är medveten om fällorna (dvs att ett glas kan bli 6 glas som jag skrev ovan) och blir det så ger jag upp det helt & hållet, men GÅR det att förhålla sig normalt till alkoholen igen så vill jag ju gärna det. 
  • Notetur Nomen

Kontakta beroendeenheten i din stad/kommun. De kan erbjuda flera olika alternativ till hjälp och du får själv ge ett mål vad du vill få ut av hjälpen. Exempelvis kunna dricka ett glas till maten på helgen, det kan vara ett mål.

De kan även erbjuda antabus som du får ta i en period (= behöver inte bli nykterist för livet). Enligt vad jag har fått höra är det många som upplever en lättnad av att ta antabus, för då vet man att man inte KAN dricka, vilket gör det lättare att låta bli att fixera över det.

Att göra det på egen hand och läsa självhjälpsböcker är inget jag skulle rekommendera. Åtminstone inte utan att kolla upp vilka alternativ som finns först.

• Anonym (Tacksam)
    Anonym (Tacksam) skrev 2016-10-13 13:39:24 följande:

Jag fattar att du vill få ts att känna sig mer hoppfull och bättre men det är fan inte okej att snacka sådär om andra människor. Jag uppskattar inte att du kallar mig för "uppfuckad". Usch vilken nedlåtande attityd till människor som är i kris.

Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 22:35:36 följande:

Vad? Fattar inte.

Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?