• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • Anonym (Ledsen själ)
    monkees skrev 2016-10-14 10:20:05 följande:

Vilken sjukdom har ditt barn? Är det en sjukdom som leder till döden så förstår jag fullt och fast att du dricker för mycket. Det skulle  jag också göra (tyvärr) i det läget. ALLT som kunde ta mig bort från verkligheten skulle jag välja om det så var att ingå förbund med hin håle................................

Det är leukemi som kan leda till döden, ja. Just nu ser det bra ut tack och lov men oron finns hela tiden.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (Mia) skrev 2016-10-14 10:39:54 följande:

Min pappa satt rätt illa till för flera år sedan, hade också åkt på lite personliga smällar som gjorde han tog till alkoholen som bedövning och anti-depressivt. Jag läste på och vi hade en liten typ av 'interention'. Men det han tog till sig som var det jag framförde som väldigt viktigt för mig var att aldrig dricka alkohol själv. Alltid bara när man är tillsammans med någon annan. Det var svårt för honom till en början men sedan så blev det rätt mysigt för sambon hans för när hon kom hem vid halv nio efter sena skiftet fanns det två fyllda rödvinsglas och de satte sig ner tillsammans och såg film eller pratade. Han har alltså inte slutat dricka, han har lärt sig hantera det. På fester kan han bli riktigt full, men det kan vem som helst bli.

Ts, sök läkarhjälp och be att få sömnmedicin istället. Du behöver kanske inte börja med att berätta vilka kvantiteter vin du sätter i dig utan säga att du känner enormt sug efter alkohol som avslappning men vill inte fastna i beroende.

Glad att det vände för din pappa, starkt av er alla!
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (Röka) skrev 2016-10-14 10:42:02 följande:

Har du provat cannabis? 
    Fungerar också ångestdämpande för många men utan flera av de biverkningar man kan få av alkohol samt inte lika beroendeframkallande. 
    Indica-dominerad strain är att föredra om man mest vill år den lugnande effekten, och vaporizer så man slipper andas in skadlig rök. 

Det bästa är förstås att inte ta några droger, men ibland får man nöja sig med det minst dåliga. 
    Så prova först att bli helt nykter, men klarar du inte det kan det ju vara ett alternativ.

Njä, det är inte för mig.
  • Anonym (Ledsen själ)
    holidodi skrev 2016-10-14 11:01:56 följande:

Jag hade också ett beroende problem förrut, och det enda som fungerade var att när jag tänkte på att nu ska jag mumsa i mig det. Då tog jag något annat som var gott. Som jag vet inte har något effekt. I mitt fall så är det choklad men det kan vara nog så svårt att sluta när man väl börjat och är beroende av något. Så jag började äta äpplen istället. Och visst funkar det, eller gör något annat som dut tycker är jätteroligt för att få bort tankarna om att dricka. Rätt som det är så tänker du inte på det längre. Problemet löst.

Tänker att jag måste börja motionera igen och hoppas få hjälp av det, har startat i dag.
  • Anonym (Ledsen själ)
    klyban skrev 2016-10-14 11:17:03 följande:

Var mer svar i den jag ville ha.
    Dricker du varje dag, genom att du skaffar dig en ny bag in box när den du har tar slut, alltså dricker varje dag.
    Om du köper 3 liter på fredagen och dricker upp denna på fre-sönd, så har det betydligt mindre problem att hantera.
    Än om du sörplar upp dig ~1liter per dag, VARJE dag.
    Men här ska man inte lura sig, minska en sådan konsumtion är inte så lätt heller.

Har hänt att jag haft paus mellan boxarna ett par dagar men oftast har jag nog köpt en ny direkt.
  • Anonym (Ledsen själ)
    klyban skrev 2016-10-14 11:25:31 följande:

Du kan även välja VC och få hjälpt där och med en psykolog tex.
    Men varför inte börja i hemmet, där du sätter dig ner och skriver upp på papper vad du max ska dricka varje vecka.
    Sen tar du dig med lagom fart ned till denna mängd.
    Och börja för guds skulle inte ljuga och greja om alkohol för nära och kära.
    Det är ofta en indikation att det inte går så bra för en.

Håller med, tänker inte ljuga. Har pratat med min man och han har lovat hjälpa mig med att dels avstå egen konsumtion och dels inte köpa hem om jag ber honom.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Flygfotogen skrev 2016-10-14 11:32:11 följande:

Vad är det med AA som inte är för dig? Har du testat?

Mest svårigheten att passa en tid, vet aldrig hur mitt barn mår och känner inte att jag kan lova mig själv att prioritera möten utifrån de förutsättningarna.
  • Anonym (Tacksam)
    klyban skrev 2016-10-14 11:17:03 följande:

Var mer svar i den jag ville ha.

Dricker du varje dag, genom att du skaffar dig en ny bag in box när den du har tar slut, alltså dricker varje dag.

Om du köper 3 liter på fredagen och dricker upp denna på fre-sönd, så har det betydligt mindre problem att hantera.

Än om du sörplar upp dig ~1liter per dag, VARJE dag.

Men här ska man inte lura sig, minska en sådan konsumtion är inte så lätt heller.

Alltså hon svarar ju tydligt att en bag in Box på tre liter tar slut på tre dagar. Förmodligen dricker hon runt en liter per dag.

Du skriver "Om du köper 3 liter på fredagen och dricker upp denna på fre-sönd, så har det betydligt mindre problem att hantera." det är ju i princip samma sak som att häva i sig en liter om dagen i snitt.
  • Anonym (Ledsen själ)

Till er alla: uppskattar svaren jättemycket, kan ha missat svara på något men skriver ett svar här också:

Har pratat med sambon, han har inte dömt mig alls. Han har väl förstått så klart att det inte är bra men i och med att han vet verkligheten vi lever i har han väl inte velat ställa krav.

Han kommer inte köpa hem mer vin oavsett hur mycket jag ber honom och han kommer inte heller dricka hemma för att vara solidarisk (han är lika måttlig som jag var innan så det är inget problem). 

Vi har båda kommit överens om att jag ska vara totalvit en månad tills den tillställningen jag nämnt. Där har jag lovat honom att vara fullständigt medveten om den mängd vin jag dricker till maten och hur det känns att göra det måttligt. Känns det svårt att vara måttlig har jag lovat sluta helt, men målet ÄR att jag ska kunna återgå till den alkoholkonsumtion jag hade innan detta (dvs typ vin hemma en gång i månaden, typ 2 glas).

I dag har jag INTE druckit en droppe. Har gått bra, var lite rastlös så tog en lång motionsrunda och hinkade thé som en tok sedan bara för att ha något att sörpla på. Kändes som en lättnad på många sätt: dels att vara alkoholfri och dels att ha varit rak mot sambon (hittills har jag ju slätat över och han med).

Hade lite vin kvar i en bag in box, det hällde jag ut. Onödigt att fresta mig själv tänker jag.

Tänker ta det en dag i taget, uppdaterar er gärna. Tack för stödet, känns faktiskt bra att skriva om det.

• Anonym (Annica)

Känner verkligen igen mig! Jag dricker en box på två dagar. Helt sjukt, men jag vet bara inte hur jag ska ta mig ur detta.. Jag mår dåligt psykiskt, är sjukskriven pga utmattningsdepression. Min sambo säger inget alls, men han måste ju märka av detta Jag har blivit väldigt tolerant, men ändå. Jag går också hos psykolog, mycket berättar jag där, men inte detta...

Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?