• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • MajaMaria79

Jag vill inte vara för påstridig. Men barn känner på lukten och uppfattar mycket mer än du tror. Jag kunde och kan se på min mamma på 10 m håll om hon har druckit. Det syns på kroppshållningen och runt ögonen.  Och min mamma blir absolut inte aggressiv eller något sådant, snarare tvärtom. Men jag var ändå ständigt rädd och på min vakt, tog aldrig hem kompisar eller ens lämnade ut mitt nummer för jag ville inte att någon skulle ringa och min mamma svara. 
    Så tyvärr tror jag att barnen vet och känner mer än vad du tror. 

Min mamma har tyvärr inte slutat dricka och kommer aldrig att göra det för hon hittar ständigt saker att skylla på och vill inte riktigt. 
    I och med det så har vi jättedålig kontakt, vi hörs kanske 4 gånger om året och ses kanske 2 gånger om året. 
    Hon har aldrig passat min dotter, icke en gång på 8,5 år. Jag litar inte på henne. 

Så snälla snälla, ta tag i detta medan tid är och skyll inte på en massa annat. Ta hjälp av sjukvården med de problem du har i stället så som ångesten över ditt sjuka barn, för det är verkligen högst begripligt att du behöver stöd i det. Och sömntabletter för sömnen och så vidare. Det finns hjälp att få, jag lovar!

• Anonym (D'archangel)

Jag tror inte att du är så illa ute som du själv tror. Du kan sitta här och skriva ner dina tankar. En person som har åkt dit rejält brukar försvara sitt missbruk med näbbar och klor. En sån person brukar rada upp en massa ursäkter, prata om "självmedicinering" och en massa annat trams.

Du kan säkerligen sluta dricka. Mitt tips är att du ger upp alkohol för gott. Det är inga som helst problem att leva ett bra liv utan. Du kanske kommer att må risigt några dagar och sedan kommer du säkert drömma om den där varma känslan efter ett par glas. Det kommer du få leva med.

AA och liknande är för människor som är så uppfuckade att dom har svårt att förhålla sig till det mesta, inklusive mat, sex och sociala relationer. Tror inte att du är en av dom.

• Anonym (Tacksam)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 12:30:27 följande:

Jag tror inte att du är så illa ute som du själv tror. Du kan sitta här och skriva ner dina tankar. En person som har åkt dit rejält brukar försvara sitt missbruk med näbbar och klor. En sån person brukar rada upp en massa ursäkter, prata om "självmedicinering" och en massa annat trams.

Du kan säkerligen sluta dricka. Mitt tips är att du ger upp alkohol för gott. Det är inga som helst problem att leva ett bra liv utan. Du kanske kommer att må risigt några dagar och sedan kommer du säkert drömma om den där varma känslan efter ett par glas. Det kommer du få leva med.

AA och liknande är för människor som är så uppfuckade att dom har svårt att förhålla sig till det mesta, inklusive mat, sex och sociala relationer. Tror inte att du är en av dom.

Jag fattar att du vill få ts att känna sig mer hoppfull och bättre men det är fan inte okej att snacka sådär om andra människor. Jag uppskattar inte att du kallar mig för "uppfuckad". Usch vilken nedlåtande attityd till människor som är i kris.
  • Domesticgoddess

Om du bor i Sthlm eller Malmö ts kanske Riddargatan 1 resp beroendecentrum mottagning triangeln kunnat vara något för dig? De är mer "sansade" än aa och patientgrupperna är, mig veterligen, personer utan de sociala problem som annars ofta förknippas med missbruk, och som inte tidigare sökt hjälp för sitt missbruk.

Dessutom behöver målet inte vara absolutism utan att dra ner på ett skadligt drickande. Man kan skicka egenremiss så du behöver inte gå genom din ordinarie läkare om du inte vill.

Finns säkert på fler håll i landet, nämnde dessa två då det är de jag hört talas om.

• klyban
    Domesticgoddess skrev 2016-10-13 16:46:42 följande:
    Om du bor i Sthlm eller Malmö ts kanske Riddargatan 1 resp beroendecentrum mottagning triangeln kunnat vara något för dig? De är mer "sansade" än aa och patientgrupperna är, mig veterligen, personer utan de sociala problem som annars ofta förknippas med missbruk, och som inte tidigare sökt hjälp för sitt missbruk.

Dessutom behöver målet inte vara absolutism utan att dra ner på ett skadligt drickande. Man kan skicka egenremiss så du behöver inte gå genom din ordinarie läkare om du inte vill.

Finns säkert på fler håll i landet, nämnde dessa två då det är de jag hört talas om.

Tyvärr är det för ofta man använder fraser "en gång alkoholist, alltid alkoholist".
    Som då betyder att absolutism är den enda vägen, vilket inte är sant på långa vägar.
    Det går mycket väl återgå till ett ansvarsfullt drickande, men visst är det många som inte ens klarar av att vistas nära alkohol.
    pga de blir sugna och vill ha, och då falla tillbaka till gamla dåliga vanor.

TS dricker du 1 liter vin varje dag?
    Eller bara att din bag in box går åt på 3 dagar om det köps en?
    Dricker man 1l vin varje dag, så är väl det kanske lite väl mycket, men samtidigt de som verkligen har problem med alkohol de sörplar oftast i sig betydligt mer.

• Domesticgoddess
    klyban skrev 2016-10-13 17:53:47 följande:

Tyvärr är det för ofta man använder fraser "en gång alkoholist, alltid alkoholist".

Som då betyder att absolutism är den enda vägen, vilket inte är sant på långa vägar.

Det går mycket väl återgå till ett ansvarsfullt drickande, men visst är det många som inte ens klarar av att vistas nära alkohol.

Dricker man 1l vin varje dag, så är väl det kanske lite väl mycket, men samtidigt de som verkligen har problem med alkohol de sörplar oftast i sig betydligt mer.

Precis vad jag menade ; i mitt tycke är det positivt att de inre nödvändigtvis har total avhållsamhet som mål.

Det är alldeles säkert så att en del behöver avstå helt ifrån alkohol men för den stora majoriteten tror jag att ett sansat drickande är en bättre lösning.
  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2016-10-13 18:25:51 följande:
    Precis vad jag menade ; i mitt tycke är det positivt att de inre nödvändigtvis har total avhållsamhet som mål.

Det är alldeles säkert så att en del behöver avstå helt ifrån alkohol men för den stora majoriteten tror jag att ett sansat drickande är en bättre lösning.

Jo, jag förstod och höll med, och utvecklade.

Men som råd till TS, måste man dricka vin varje dag, varför inte nöja sig med ett glas på kvällningen, den skadan detta glas gör är ju rätt låg.
    Vissa säger ju att rödvin tom är nyttigt i den mängden.
    Och sänka sig ifrån 100cl till 15-20cl är inte så svårt som det låter.
    Dock så kanske man behöva hjälp till en början med minskningen.

Och för bryta vanor som dricka vid en viss sysselsättning, så tvingar man sig göra denna sysselsättning utan alkohol.
    Oftast denna som är svår för många, att man nykter aldrig gör vissa saker.
    Pratar då inte om att stå och skräna på balkongen, utan mer vardagliga saker.

• Anonym (Ledsen själ)
    klyban skrev 2016-10-13 17:53:47 följande:

En bag in box går åt på ca 3 dagar, sedan vet jag inte exakt vad som går på en dag så att säga. 
  • Anonym (Ledsen själ)

Jag har pratat med min sambo i dag och bett honom att låta bli att handla hem vin bara för att jag ber honom.

Har en grej som kommer inkludera vin till maten om ungefär en månad, har sagt att jag ska hålla mig fullkomligt ren till dess (och att han INTE får ge med sig om jag blir sur & irriterad) - sedan är mitt stora mål att faktiskt kunna ta ett glas vin till maten. Jag har varit ytterst måttlig och nästan asketisk med alkohol före dessa år och vill hoppas att jag faktiskt KAN återgå till "normalt" drickande av det omfånget (dvs kanske en gång/månad).

Däremot är jag beredd på att analysera hur jag beter mig när jag väl ska dricka detta glas vin så det inte barkar iväg och blir 6 glas... För blir det så är det nog total avhållsamhet som gäller.

• Anonym (D'archangel)
    Domesticgoddess skrev 2016-10-13 18:25:51 följande:

Varför då?
Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?