• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • Anonym (Ledsen själ)
    Notetur Nomen skrev 2016-10-14 00:19:14 följande:

Kontakta beroendeenheten i din stad/kommun. De kan erbjuda flera olika alternativ till hjälp och du får själv ge ett mål vad du vill få ut av hjälpen. Exempelvis kunna dricka ett glas till maten på helgen, det kan vara ett mål.

De kan även erbjuda antabus som du får ta i en period (= behöver inte bli nykterist för livet). Enligt vad jag har fått höra är det många som upplever en lättnad av att ta antabus, för då vet man att man inte KAN dricka, vilket gör det lättare att låta bli att fixera över det.

Att göra det på egen hand och läsa självhjälpsböcker är inget jag skulle rekommendera. Åtminstone inte utan att kolla upp vilka alternativ som finns först.

Heter det "Beroendeenheten" om jag googlar på det? Tack, ska kolla!
  • Domesticgoddess
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-14 01:05:09 följande:

Heter det "Beroendeenheten" om jag googlar på det? Tack, ska kolla!

Beroendeenhet eller beroendecentrum. Som jag skrev i tidigare inlägg, i en del städer (Sthlm och Malmö definitivt men säkert på fler ställen) finns specifika mottagningar för personer med ett i övrigt ordnat liv (=där samverkan med socialtjänst, FK osv inte är behövligt) och som inte tidigare sökt hjälp för sitt risk/miss,-bruk el beroende.

Om det finns någon sådan där du bor tror jag det kunde vara lämpligt för dig!
  • Anonym (F.d)

Jag är alkoholist. Och jag kan säga att det är du med.

Du inte bara "sluta dricka för mycket". Du måste sluta dricka helt!

Jag drack inte alls i samma mängder som du gör, men jag drack flera gånger i veckan.

Vid ett tillfälle slutade jag dricka genom att äta antabus.

En annan gång slutade jag genom att äta Naltrexon.

Denna gången slutade jag bara att dricka. Och röka.

Visst är det svårt i början och man måste vilja det själv.

Men det verkar inte som att du har förstått att du har allvarliga problem med ditt missbruk, och då tror jag inte heller att du kan sluta på egen hand.

Du måste ta upp detta med någon som är utbildning inom missbruk. Du måste inse att du har ett problem!

• monkees

Vilken sjukdom har ditt barn? Är det en sjukdom som leder till döden så förstår jag fullt och fast att du dricker för mycket. Det skulle  jag också göra (tyvärr) i det läget. ALLT som kunde ta mig bort från verkligheten skulle jag välja om det så var att ingå förbund med hin håle................................

• Anonym (Mia)

Min pappa satt rätt illa till för flera år sedan, hade också åkt på lite personliga smällar som gjorde han tog till alkoholen som bedövning och anti-depressivt. Jag läste på och vi hade en liten typ av 'interention'. Men det han tog till sig som var det jag framförde som väldigt viktigt för mig var att aldrig dricka alkohol själv. Alltid bara när man är tillsammans med någon annan. Det var svårt för honom till en början men sedan så blev det rätt mysigt för sambon hans för när hon kom hem vid halv nio efter sena skiftet fanns det två fyllda rödvinsglas och de satte sig ner tillsammans och såg film eller pratade. Han har alltså inte slutat dricka, han har lärt sig hantera det. På fester kan han bli riktigt full, men det kan vem som helst bli.

Ts, sök läkarhjälp och be att få sömnmedicin istället. Du behöver kanske inte börja med att berätta vilka kvantiteter vin du sätter i dig utan säga att du känner enormt sug efter alkohol som avslappning men vill inte fastna i beroende.

• Anonym (Röka)

Har du provat cannabis? 
    Fungerar också ångestdämpande för många men utan flera av de biverkningar man kan få av alkohol samt inte lika beroendeframkallande. 
    Indica-dominerad strain är att föredra om man mest vill år den lugnande effekten, och vaporizer så man slipper andas in skadlig rök. 

Det bästa är förstås att inte ta några droger, men ibland får man nöja sig med det minst dåliga. 
    Så prova först att bli helt nykter, men klarar du inte det kan det ju vara ett alternativ.

• holidodi

Jag hade också ett beroende problem förrut, och det enda som fungerade var att när jag tänkte på att nu ska jag mumsa i mig det. Då tog jag något annat som var gott. Som jag vet inte har något effekt. I mitt fall så är det choklad men det kan vara nog så svårt att sluta när man väl börjat och är beroende av något. Så jag började äta äpplen istället. Och visst funkar det, eller gör något annat som dut tycker är jätteroligt för att få bort tankarna om att dricka. Rätt som det är så tänker du inte på det längre. Problemet löst.

• Anonym (Pepp)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-12 23:05:40 följande:

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

Jag har inte läst alla inlägg i tråden ska jag säga. Själv blir jag onykter av två glas vin så jag har ingen koll på hur hög tolerans man har om man klarar en bag in box på några dagar.

MEN. Det första steget mot att bli fri från alkoholism är att inse att man är alkoholist. Jättebra att du är där! Sen finns det väl annat än AA.

• monkees
    Anonym (Röka) skrev 2016-10-14 10:42:02 följande:

Har du provat cannabis? 
    Fungerar också ångestdämpande för många men utan flera av de biverkningar man kan få av alkohol samt inte lika beroendeframkallande. 
    Indica-dominerad strain är att föredra om man mest vill år den lugnande effekten, och vaporizer så man slipper andas in skadlig rök. 

Det bästa är förstås att inte ta några droger, men ibland får man nöja sig med det minst dåliga. 
    Så prova först att bli helt nykter, men klarar du inte det kan det ju vara ett alternativ.

Ursäkta att jag lägger mig i men HUR får man tag på Cannabis?  Går man ner på sitt lokala torg med en skylt "Cannabis köpes"? Funkar det? Tänker du Sergels Torg?
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-12 23:16:50 följande:
    AA är svårt för mig då jag måste vara tillgänglig mycket i mitt hem pga mitt barn, och när jag inte måste vara tillgänglig (dvs när sambon är hemma) så sover jag ofta för att jag är helt slut.

Bra, konkreta råd i alla fall - ska försöka med dagbok.
    Jag är inte så insatt i AA, men visst får man en "mentor" en stödperson? Du måste kanske inte gå på alla möten. Kanske bara några enstaka, men du har stödpersonen du kan ringa eller träffa när du behöver.
Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?