• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • monkees
    dessan59 skrev 2016-10-15 10:20:17 följande:

Genom att bara sluta!  Tycker du att du är alkoholist, om du svara ja på den frågan så bör du ha hjälp för att sluta. Det finns inga genvägar, utan att sluta helt tror jag är  det bästa men också det svåra.

Håller med dig. Tyvärr så är det ofta så att man inte vill sluta förrän man inte har ngt val längre. Man blir sjuk eller helt PANK.
  • Anonym (Ledsen själ)

Dag två nykter kan jag ju räkna hem nu då vi inte har en droppe i huset och det är kväll

Märkligt nog har jag inte känt av något speciellt fysiskt, det förstår jag inte riktigt? Med de kvantiteter jag hällt i mig borde ju liksom kroppen märka att något inte är som det brukar, och när jag googlade stod det om diverse abstinensbesvär. 

Men glad att det går bra, tog till 1,5 motion på morgonen för säkerhets skull. Hoppas på lite motiverande viktnedgång på köpet...

Dag tre i morgon!

• Anonym (A)

Nu har du säkert fått många svar som varit bra, och jag ser att du har börjat redan, bra!!

Jag har också ett missbruk, inte alls på samma nivå och inte direkt av något farligt på det sättet, men det påverkar min hud (får finnas av intaget och blir lite svullen). Det absolut bästa sättet att sluta är att sluta helt, inte äta/dricka vad-det-nu-än-är, aldrig. Efter några dagar utan kommer ett sug, det är så oerhört lätt att tänka "äh, men jag kan ta en ikväll, det gör ju inget" men jo, det gör det, man faller tillbaka till ruta ett.

Jag har fallit tillbaka i mitt beroende och är inte stolt över det, jag ska försöka stå emot det igen, inte köpa, inte smaka hos en vän, inte inte inte...

Lycka till, TS.

• Anonym (Annica)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-15 18:27:33 följande:

Dag två nykter kan jag ju räkna hem nu då vi inte har en droppe i huset och det är kväll

Märkligt nog har jag inte känt av något speciellt fysiskt, det förstår jag inte riktigt? Med de kvantiteter jag hällt i mig borde ju liksom kroppen märka att något inte är som det brukar, och när jag googlade stod det om diverse abstinensbesvär. 

Men glad att det går bra, tog till 1,5 motion på morgonen för säkerhets skull. Hoppas på lite motiverande viktnedgång på köpet...

Dag tre i morgon!

Härligt! Tycker att du är jätteduktig! Själv blir jag på en enda dag fruktansvärt rastlös och lättirriterad när jag inte har alkohol hemma och det inte heller går att få tag på... Min plan är att sluta dricka på vardagar till att börja med. Men samtidigt så vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det, har läst att det är rentav livsfarligt att sluta dricka tvärt
  • Anonym (Tacksam)
    Anonym (Annica) skrev 2016-10-16 00:21:27 följande:

Härligt! Tycker att du är jätteduktig! Själv blir jag på en enda dag fruktansvärt rastlös och lättirriterad när jag inte har alkohol hemma och det inte heller går att få tag på... Min plan är att sluta dricka på vardagar till att börja med. Men samtidigt så vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det, har läst att det är rentav livsfarligt att sluta dricka tvärt

Om det är livsfarligt eller ej beror på hur mycket du har konsumerat varje dag.
  • klyban
    Härligt! Tycker att du är jätteduktig! Själv blir jag på en enda dag fruktansvärt rastlös och lättirriterad när jag inte har alkohol hemma och det inte heller går att få tag på... Min plan är att sluta dricka på vardagar till att börja med. Men samtidigt så vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp det, har läst att det är rentav livsfarligt att sluta dricka tvärt smile4.gif

Då får du ha en rätt kraftig konsumtion, hur stor vet jag inte.
    Men upp mot en box per dag kanske?

• Anonym (Ledsen själ)
    Gå in på "Alkoholhjälpen", där finns det forum. Många i samma sits och verkar vara en fin gemenskap, jag läste en massa inlägg där i natt när jag inte kunde somna.

Är fortfarande förvånad över bristen på rejäl abstinens, men min svårighet att somna de senaste dagarna kanske kan räknas dit (har ju inget sömnmedel nu). Blir mer motion i dag för att få ur mig lite mental stress.
  • Anonym (Ledsen själ)

Dag tre är gjord!

Får nog uppdatera en gång i veckan eller så, annars blir det långtråkigt. Än så länge känns det bra, men då har jag ångesten i schack för tillfället. Det svåraste blir ju när den återkommer :-/

• Anonym (Ålder)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-16 21:46:56 följande:

Dag tre är gjord!

Får nog uppdatera en gång i veckan eller så, annars blir det långtråkigt. Än så länge känns det bra, men då har jag ångesten i schack för tillfället. Det svåraste blir ju när den återkommer :-/

Nej, fortsätt uppdatera varje dag! Du är superduktig!!
  • klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-16 21:46:56 följande:
    Dag tre är gjord! smile1.gif

Problem kan uppstå när du börjar slappna av och börjar göra nått per automatik.
    Då kan du sitta där med en bag och undra hur det gick till, för sen svepa i sig första glaset.
    Så du får nog vara vaksam under en lång tid.

Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?