• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • monkees
    Anonym (Pepp) skrev 2016-10-14 11:04:36 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg i tråden ska jag säga. Själv blir jag onykter av två glas vin så jag har ingen koll på hur hög tolerans man har om man klarar en bag in box på några dagar.

MEN. Det första steget mot att bli fri från alkoholism är att inse att man är alkoholist. Jättebra att du är där! Sen finns det väl annat än AA.
    Men guuuud så härligt att bli på "pickalurven" av två glas vin. Små glas förstås?
  • klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-13 20:55:29 följande:
    En bag in box går åt på ca 3 dagar, sedan vet jag inte exakt vad som går på en dag så att säga. 

Var mer svar i den jag ville ha.
    Dricker du varje dag, genom att du skaffar dig en ny bag in box när den du har tar slut, alltså dricker varje dag.
    Om du köper 3 liter på fredagen och dricker upp denna på fre-sönd, så har det betydligt mindre problem att hantera.
    Än om du sörplar upp dig ~1liter per dag, VARJE dag.
    Men här ska man inte lura sig, minska en sådan konsumtion är inte så lätt heller.

• klyban

Anonym (D'archangel)
    Ok, är sprit så viktigt så är du alkis.

Nä, det är bara tom retorik, alkis är bara ett nedvärderande ord du använder här.
    Att få ta sig 1-2 glas vin på fredagen och lördagen, kan aldrig bli alkis NÅGONSIN.

• Anonym (Ålder)

Ts, hur gammalt är barnet? Och har ni fler barn?

• klyban
    Tow2Mater skrev 2016-10-13 22:44:07 följande:
    Frågan är ju varför? Jag skulle aldrig ge upp smågodis heller bara för att jag skulle vilja t ex "äta mindre".

Riskzon för vad?

Jag tror personen ifråga är en sådan där moralis, där är det svårt att hantera en fråga som denna på annat sätt än svart och vitt.
    Där finns bara absolutism och vill du ta ett glas ändå(och inte mer), så ska det sparkas och nedvärdera dig genom kalla dig alkis.
    Kan det bli mer tokigt än så?

• klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-14 01:05:09 följande:
    Heter det "Beroendeenheten" om jag googlar på det? Tack, ska kolla!

Du kan även välja VC och få hjälpt där och med en psykolog tex.
    Men varför inte börja i hemmet, där du sätter dig ner och skriver upp på papper vad du max ska dricka varje vecka.
    Sen tar du dig med lagom fart ned till denna mängd.
    Och börja för guds skulle inte ljuga och greja om alkohol för nära och kära.
    Det är ofta en indikation att det inte går så bra för en.

• monkees
    monkees skrev 2016-10-14 11:05:48 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men HUR får man tag på Cannabis?  Går man ner på sitt lokala torg med en skylt "Cannabis köpes"? Funkar det? Tänker du Sergels Torg?
    Återigen. Cannabis........mmmmmm hur få tag på?

• klyban
    Anonym (F.d) skrev 2016-10-14 10:08:25 följande:
    Jag är alkoholist. Och jag kan säga att det är du med.
    Du inte bara "sluta dricka för mycket". Du måste sluta dricka helt!
    Jag drack inte alls i samma mängder som du gör, men jag drack flera gånger i veckan.

Vid ett tillfälle slutade jag dricka genom att äta antabus.
    En annan gång slutade jag genom att äta Naltrexon.
    Denna gången slutade jag bara att dricka. Och röka.
    Visst är det svårt i början och man måste vilja det själv.
    Men det verkar inte som att du har förstått att du har allvarliga problem med ditt missbruk, och då tror jag inte heller att du kan sluta på egen hand.
    Du måste ta upp detta med någon som är utbildning inom missbruk. Du måste inse att du har ett problem!

Vad är en alkoholist?
    En missbrukare?
    Om det är så, så ser jag inget i hennes tex som tyder på ett missbruk, men väl beroende kan komma upp.
    Det beror på vad hon svarar på frågan om hur ofta hon dricker, om det är varje dag eller en box i veckan.

• klyban
    monkees skrev 2016-10-14 11:05:48 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men HUR får man tag på Cannabis?  Går man ner på sitt lokala torg med en skylt "Cannabis köpes"? Funkar det? Tänker du Sergels Torg?

Idag skulle säkert det funka.
    Men en del skulle ge dig ett par blickar.
    Vad folk inte inser idag, det är att det är så sjukt vanligt nuförtiden.

Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?