• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • Asirna
    Anonym (julia) skrev 2016-10-12 23:11:10 följande:

Ja är du inte motiverad så går det inte.

Vadå hon inte är motiverad?!
    Skriv inte sådant du inte vet!

TS är motiverad nog för att skaffa hjälp, bara att hon har skrivit det här inlägget är en bra början!
    Hon vill ha hjälp och hon vill sluta.
  • Tow2Mater

Du måste hitta andra sätt att hantera dina känslor över ditt barn och orsakerna till att du dricker för att dämpa dem. AA är knappast nån hjälp för dig, jag tror inte du har ett typiskt missbruk på det sättet (om du nu inte tror det själv). Medicin?Träna? Måla? En Gudstro? Eller en kombination?

• Anonym (Nykteralkoholist)

Det finns inte många alkoholister som klarar av att sluta dricka på egen hand! Du måste be om hjälp, det är inget att skämmas över. Toppen att du inser ditt problem och vill ha hjälp.

Ta kontakt med socialförvaltningen eller vårdcentralen så får du den hjälp du behöver. 

Jag ringde till socialförvaltningen och fick komma in på ett behandlingshem redan samma dag. Var där i ca 2 år, öppenvård. Idag har jag varit nykter i 15 år, med hjälp av de verktyg jag fick där. Solig

• MajaMaria79

Jag är uppvuxen med en mamma med alkoholproblem. Hon har alltid druckit på tok för mycket vin och precis som du alltid hittat anledningar till varför hon måste det. 

Idag är jag snart 40 år och vi har fortfarande dålig relation pga av det. Jag känner mig sviken av henne, att hon så sällan var nykter tillsammans med mig och på så sätt inte gick att lita på. 

Med detta sagt, tänk på vad du utsätter ditt barn för. Det kanske är litet nu, men blir stort. 

Jag tror helt klart att du ska prata med din psykolog om det här. Det lär verkligen inte vara det värsta hen hört. De är utbildade för att inte döma, utan hjälpa. 
    Sluta köp hem, säg till din sambo att inte köpa till dig. Ni får kämpa ihop, gör honom till din bundsförvant. 

Ta kontakt med en läkare på vc. Prata om dina sömnproblem. Sömntabletter är tusen gånger bättre än att självmedicinerar med alkohol. 

Du kommer att fixa det här! Nu har du lyft blicken och insett att du har ett problem, då är hälften gjort.  Tänk på ditt barn, det är världens bästa motivation. 
    Lycka till!

• Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (...) skrev 2016-10-12 23:21:52 följande:
    Mia Törnblom har en bra bok som heter självkänsla.nu som jag verkligen kan rekommendera, finns som pocket och som ljudbok. Den hanterar många frågeställningar som ger en verktyg att bli starkare och kunna acceptera motgångar.

Även om du inte går på AA- så kanske du kan göra det som AA-tillhandahåller:
    * Hitta någon att prata med utan du blir dömd
    * Hitta en mentor som kan ge dig stöd och motivation när du själv saknar det
    * Mål och delmål att uppfylla
    * Uppmuntran, förståelse och gemenskap

Prata med din sambo, kanske kan han vara behjälplig.
    Tack, hjälpsam lista!
  • Anonym (Ledsen själ)
    Aniiee skrev 2016-10-12 23:41:25 följande:

Ska vara lite motvalls här och upplysa om att AA har dokumenterat lika bra eller sämre resultat än alla alternativ, inklusive att klara det helt själv, så känner du att AA inte är något för dig, TS, så skippa dem. Leta alternativ. SMART kan vara ett sådant. 

Ska titta efter det, tack.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (julia) skrev 2016-10-12 23:22:06 följande:
    Ja om du är motiverad kommer du såklart klara av att sluta dricka om du bestämmer dig för det. Många klarar av det på egen hand. Men tror att det är enklare att lyckas om man tar någon sorts stöd utifrån. AA är ju bra på det sättet att man träffar människor med samma sorts problem och får verktyg där i deras program för att hantera missbruket.

Tror du visst kan gå på AA om du vill. Vill man någonting tillräckligt mycket så hittar man en väg.

Kan för övrigt tillägga att jag gjort samma sorts program som AA kör med fast för ett annat problem. Och det förändrade mitt liv. Till det bättre. Kan rekommendera det.
    Ska tänka på det med AA, kanske är det så att jag måste ordna att gå dit ändå.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Tow2Mater skrev 2016-10-13 02:58:36 följande:

Du måste hitta andra sätt att hantera dina känslor över ditt barn och orsakerna till att du dricker för att dämpa dem. AA är knappast nån hjälp för dig, jag tror inte du har ett typiskt missbruk på det sättet (om du nu inte tror det själv). Medicin?Träna? Måla? En Gudstro? Eller en kombination?

Ja, jag tror också att det är en stor del - det måste finnas något annat att fokusera på. Så länge har jag bara snurrat med i denna sjukdomskarusellen att jag inte längre minns vad som fungerar, men det jag tyvärr vet är att det är många år framför mig med samma oro då faran ej är över. :-/ Jag fattar ju att jag inte kan självmedicinera mig med alkohol i åratal till för DÅ skulle det ju bli riktigt illa.

Kanske motion skulle kunna hjälpa mig. Innan detta var jag en flitig motionär och sprang lopp, men all sådan gnista försvann när mitt barn blev sjukt. Får försöka finna den glöden igen.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2016-10-13 07:22:52 följande:

Det finns inte många alkoholister som klarar av att sluta dricka på egen hand! Du måste be om hjälp, det är inget att skämmas över. Toppen att du inser ditt problem och vill ha hjälp.

Ta kontakt med socialförvaltningen eller vårdcentralen så får du den hjälp du behöver. 

Jag ringde till socialförvaltningen och fick komma in på ett behandlingshem redan samma dag. Var där i ca 2 år, öppenvård. Idag har jag varit nykter i 15 år, med hjälp av de verktyg jag fick där. Solig

Ska titta över mina alternativ, tack.
  • Anonym (Ledsen själ)
    MajaMaria79 skrev 2016-10-13 07:42:23 följande:

Jag är uppvuxen med en mamma med alkoholproblem. Hon har alltid druckit på tok för mycket vin och precis som du alltid hittat anledningar till varför hon måste det. 

Idag är jag snart 40 år och vi har fortfarande dålig relation pga av det. Jag känner mig sviken av henne, att hon så sällan var nykter tillsammans med mig och på så sätt inte gick att lita på. 

Med detta sagt, tänk på vad du utsätter ditt barn för. Det kanske är litet nu, men blir stort. 

Jag tror helt klart att du ska prata med din psykolog om det här. Det lär verkligen inte vara det värsta hen hört. De är utbildade för att inte döma, utan hjälpa. 
    Sluta köp hem, säg till din sambo att inte köpa till dig. Ni får kämpa ihop, gör honom till din bundsförvant. 

Ta kontakt med en läkare på vc. Prata om dina sömnproblem. Sömntabletter är tusen gånger bättre än att självmedicinerar med alkohol. 

Du kommer att fixa det här! Nu har du lyft blicken och insett att du har ett problem, då är hälften gjort.  Tänk på ditt barn, det är världens bästa motivation. 
    Lycka till!

Mina barn är ju allt för mig och jag hör definitivt vad du säger. Jag vet att jag hittills inte uppträtt konstigt eller berusat hemma (har frågat min man) men det är ju mycket möjligt att det skulle gå så illa om detta fortsätter - och det önskar jag verkligen inte.

Ledsen att höra om din mamma, jag hoppas hon lyckats ta sig ur sitt alkoholberoende.
Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?