• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • klyban
    Flygfotogen skrev 2016-10-14 11:32:11 följande:
    Vad är det med AA som inte är för dig? Har du testat?

Många gillar inte den religiösa framtoning de har.
    Men för TS del så tror jag det mer är för att slippa träffa andra, utan vill helt lösa det själv.
    Vilket går som första försök, dock handlar det mer än att tänka tanken.
    Det krävs planering och förberedelser för lyckas.

• Anonym (Leija)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-13 12:30:27 följande:

Jag tror inte att du är så illa ute som du själv tror. Du kan sitta här och skriva ner dina tankar. En person som har åkt dit rejält brukar försvara sitt missbruk med näbbar och klor. En sån person brukar rada upp en massa ursäkter, prata om "självmedicinering" och en massa annat trams.

Du kan säkerligen sluta dricka. Mitt tips är att du ger upp alkohol för gott. Det är inga som helst problem att leva ett bra liv utan. Du kanske kommer att må risigt några dagar och sedan kommer du säkert drömma om den där varma känslan efter ett par glas. Det kommer du få leva med.

AA och liknande är för människor som är så uppfuckade att dom har svårt att förhålla sig till det mesta, inklusive mat, sex och sociala relationer. Tror inte att du är en av dom.

Du kan inte ha mer fel i det du skriver. Jag hade ett missbruk i 10 år och jag varken förnekade eller kom med ursäkter. Jag såg hela tiden att det var ett problem...

Jag har varit på AA och det är verkligen inte bara människor som är helt "uppfuckade". Jag har aldrig haft några problem med sociala relationer eller något av det andra du nämnde. Jag jobbade heltid och hade välfungerande relationer till både arbetskamrater, familj och vänner - precis som många andra missbrukare.

Tycker att det är synd att du ger en sådan skev bild av AA.
  • monkees
    klyban skrev 2016-10-14 11:30:22 följande:

Idag skulle säkert det funka.
    Men en del skulle ge dig ett par blickar.
    Vad folk inte inser idag, det är att det är så sjukt vanligt nuförtiden.

Jaså? Jag bor i Sundsvall och skulle vilja prova Cannabis. Låter spännande. Hur gör jag? Hur hittar jag en langare?

• monkees
    monkees skrev 2016-10-14 11:42:47 följande:
    Jaså? Jag bor i Sundsvall och skulle vilja prova Cannabis. Låter spännande. Hur gör jag? Hur hittar jag en langare?
    Hoppsan jag riskerar bli avstängd? eller? Jag är en oskyldig novis som ställer en oskyldig fråga! Ursäkta....
  • Anonym (F.d)
    klyban skrev 2016-10-14 11:28:25 följande:

Vad är en alkoholist?

En missbrukare?

Om det är så, så ser jag inget i hennes tex som tyder på ett missbruk, men väl beroende kan komma upp.

Det beror på vad hon svarar på frågan om hur ofta hon dricker, om det är varje dag eller en box i veckan.

Om du läser trådstarten så förstår du ganska snabbt att det är en missbrukare det handlar om.
  • monkees
    Anonym (F.d) skrev 2016-10-14 12:20:22 följande:
    Om du läser trådstarten så förstår du ganska snabbt att det är en missbrukare det handlar om.
    Men vin kan man köpa på bolaget litervis. ALDRIG någonsin tillförne har det varit så enkelt att köpa vin. Liksom vin i pappersförpackning.......who could have seen that coming?
  • Anonym (F.d)
    monkees skrev 2016-10-14 12:31:56 följande:

Men vin kan man köpa på bolaget litervis. ALDRIG någonsin tillförne har det varit så enkelt att köpa vin. Liksom vin i pappersförpackning.......who could have seen that coming?

Är folk dumma på riktigt?!

TS övertalade sin sambo till att ta med vin till SJUKHUSET.

TS utnyttjar den ångest hon har till att hennes sambo ska köpa vin åt hen.

TS börjar dricka runt lunchtid och slutar inte förrän 12 timmar senare.

Och så nämner TS lite svagt att hen har alkoholmissbruk.

Och så får TS ångest över sitt alkoholintag.

Ett solklart missbruk.
  • klyban
    Anonym (F.d) skrev 2016-10-14 12:20:22 följande:

Jaså, finns inte en enda information där som stödjer diagnosen missbruk.
    Men möjligtvis beroende.

• Tow2Mater
    Anonym (F.d) skrev 2016-10-14 10:08:25 följande:

Jag är alkoholist. Och jag kan säga att det är du med.

Du inte bara "sluta dricka för mycket". Du måste sluta dricka helt!

Jag drack inte alls i samma mängder som du gör, men jag drack flera gånger i veckan.

Vid ett tillfälle slutade jag dricka genom att äta antabus.

En annan gång slutade jag genom att äta Naltrexon.

Denna gången slutade jag bara att dricka. Och röka.

Visst är det svårt i början och man måste vilja det själv.

Men det verkar inte som att du har förstått att du har allvarliga problem med ditt missbruk, och då tror jag inte heller att du kan sluta på egen hand.

Du måste ta upp detta med någon som är utbildning inom missbruk. Du måste inse att du har ett problem!

Tråkigt om det inte funkade för dig, men en del av oss kan "bara" "sluta dricka för mycket". Faktist.
    Kanske ligger det i "missbruksgenen" eller dyl hur vi påverkas olika. För en del (som dig) är det ett riktigt sk missbruk, för andra (t ex mig) bara en dålig ovana där man kan hitta andra sätt att addressera orsakerna till att man dricker just för mycket. Vilken av grupperna TS tillhör vet bara hon själv.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (F.d) skrev 2016-10-14 10:08:25 följande:

Jag är alkoholist. Och jag kan säga att det är du med.

Du inte bara "sluta dricka för mycket". Du måste sluta dricka helt!

Jag drack inte alls i samma mängder som du gör, men jag drack flera gånger i veckan.

Vid ett tillfälle slutade jag dricka genom att äta antabus.

En annan gång slutade jag genom att äta Naltrexon.

Denna gången slutade jag bara att dricka. Och röka.

Visst är det svårt i början och man måste vilja det själv.

Men det verkar inte som att du har förstått att du har allvarliga problem med ditt missbruk, och då tror jag inte heller att du kan sluta på egen hand.

Du måste ta upp detta med någon som är utbildning inom missbruk. Du måste inse att du har ett problem!

Tycker jag förstår mycket väl att det är fel att dricka så mycket, men vill ge det ett försök att komma tillbaka på banan som det "ska" vara. Har redan börjat, i dag har jag inte druckit något annat än thé och det känns bra. Har motionerat och det hjälpte. Tar en dag i taget.
Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?