• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-01 12:06:38 följande:

Inte ägg, embryon, men skillnaden blir ju bara att de vid frysta ägg tinar upp dem, befruktar dem, väntar 3-5 dgr och sedan sätter tillbaka. Frysta embryon tinas när det är lämpligt att sätta in dem. Vi har... 8 embryon i frysen men de kommer troligtvis inte användas (hoppas jag!), känner mig f gammal för fler än ett.

Okey:) Men ni satte bara in ett embryo?

Åh, önskar någon bara kunde bestämma hur man ska göra, så himla många beslut, man blir ju helt snurrig!
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 12:45:11 följande:

Okey:) Men ni satte bara in ett embryo?

Åh, önskar någon bara kunde bestämma hur man ska göra, så himla många beslut, man blir ju helt snurrig!

Ja, det är svåååårt!! Vi satte bara in ett då vi (helst) inte vill ha tvillingar, samt m tanke på ökade risker iom ÄD (högre risk f havandeskapsförgiftning t ex), min diabetes och tvillingbörd i sig. Dessutom tyckte min gyn att med ÄD plus PGS är chanserna till graviditet så höga iaf. Men det är mina skäl, som Undrande sa: gör det som känns rätt! Tror att m alla val är det fakta tillsammans med magkänsla som avgör. Och "recensioner" från folk härinne. Googla, läs och prata, till sist faller det på plats!

Nu ska jag leta efter hängslen, ska på uteritt snart och mina ridbyxor kommer INTE gå att knäppa!!
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-01 13:30:28 följande:

Ja, det är svåååårt!! Vi satte bara in ett då vi (helst) inte vill ha tvillingar, samt m tanke på ökade risker iom ÄD (högre risk f havandeskapsförgiftning t ex), min diabetes och tvillingbörd i sig. Dessutom tyckte min gyn att med ÄD plus PGS är chanserna till graviditet så höga iaf. Men det är mina skäl, som Undrande sa: gör det som känns rätt! Tror att m alla val är det fakta tillsammans med magkänsla som avgör. Och "recensioner" från folk härinne. Googla, läs och prata, till sist faller det på plats!

Nu ska jag leta efter hängslen, ska på uteritt snart och mina ridbyxor kommer INTE gå att knäppa!!

Tack för pepp! Så skönt att ni finns, har valt att inte berätta för släkt och vänner än.

Härligt med uteritt! Längtar hem till min lilla kuse som njuter på sommarkollot:) Imorgon får jag också rida och kommer förmodligen ha svårt att knäppa brallorna av helt andra anledningar som för många öl och för mycket mat på semestern:) Det finns gravidridbyxor tror jag!
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 13:44:20 följande:

Tack för pepp! Så skönt att ni finns, har valt att inte berätta för släkt och vänner än.

Härligt med uteritt! Längtar hem till min lilla kuse som njuter på sommarkollot:) Imorgon får jag också rida och kommer förmodligen ha svårt att knäppa brallorna av helt andra anledningar som för många öl och för mycket mat på semestern:) Det finns gravidridbyxor tror jag!

Ha ha haaa, ja det är också ett trevlig skäl att ha lite mage!!! Ööööl...

Jo, det finns men var svindyra... Rider nog bara första delterminen dessutom, så det rör sig om ett behov för ca två-tre månader. Tänkte därför hitta ngn annan lösning.
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-01 14:00:11 följande:

Ha ha haaa, ja det är också ett trevlig skäl att ha lite mage!!! Ööööl...

Jo, det finns men var svindyra... Rider nog bara första delterminen dessutom, så det rör sig om ett behov för ca två-tre månader. Tänkte därför hitta ngn annan lösning.

Låter rimligt:) men hängslen eller skärp borde väl funka? Eller ett par såna där ridleggings som jag inte riktigt förstår syftet med:)
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 09:12:41 följande:
    Men vad skönt! Nu kör vi smurfen, i år ska vi bli på smällen:)

Vi kommer nog troligtvis köra med Ava Peter men ska göra jämförelser med Tjeckien (reprofit tror jag det heter) och Ava Riga.

Eftersom det blir anonym donator och för att vi är lite kontrollfreaks så vill vi veta så mkt som möjligt om donatorn och ha möjlighet att välja själva, då är det bara Ava Peter som erbjuder det. Kostar ju såklart mer men känns som om vi inte orkar bry oss om det i den allmänna konkursen:)

Var ju även på seminariet som kändes seriöst och har redan kontakt med en tjej där som verkar intresserad och svarar snabbt.

Vi ska ikväll gå igenom det som känns viktigt för oss och kontakta de andra klinikerna också.

Vi är överens om att vi vill ha anonym donator så Finland har inte varit på tal trots att min sambo är halvfinsk:)
    Ja haha  detta är allas vårat år:) Vi kanske kan få grupprabatt :)

Har du blivit gravid nån gång naturligt eller med ivf?

Ok, jo Ava Peter känns seriösa men duktiga ta betalt ! Jag mejlade och pratade med en av deras koordinatorer i vintras, som gav mycket bra service.

Tjeckien känns så långt bort på nåt sätt, så det blir nog inte aktuellt för oss.

Precis så är det, det får gå i den allmänna konkursen ! Så säger min sambo också.

Ni hinner nog före oss, min sambo kan bara ha en sak i huvet åt gången och det är fortfarande måla hus :) Så blir jag som får leta och presentera för honom sen.
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-07-01 10:15:23 följande:

Smurfen - Vill man ha färska ägg så synkar man mottagaren efter donatorn. Då nedreglerar man mottagaren med tex en spruta i magen eller i skinkan, och sen bygger man upp slemhinnan med östrogentabletter och sen även progesteron.

Använder du frysta kan du välja om du vill bli nedreglerad eller köra i naturlig cykel.

Jag gjorde nedreglerad förra gången och behövde då endast göra ett vul.

Ska man göra i naturlig cykel så kräver AvaRiga att man gör 2 vul i samma cykel (en före och en efter äggossning). Man måste då ha regelbunden egen ägglossning och mens samt ha tillräckligt tjock slemhinna (minst 7mm kräver AvaRiga för att göra insättning).

Ok tack. Jag har ju Synarela att hämta på apoteket, kanske det funkar isf. Och progynon plus lutinus har jag också kvar.

Jag är ju regelbunden men förstår det blir mer meck med det. Och tänk om de sätter in ägget för sent med naturlig cykel?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-07-01 09:15:11 följande:
    Ååååh YAAAAAAY SMURFEN!!! Vilka goda nyheter såhär till morgonkaffet! Du får kanske låta honom få sin vilja fram m målningen tänker jag, välja sina strider liksom..

Jag tror faktiskt de flesta kliniker är bra, men AVA är ju många nöjda med (inkl jag själv) så det är mitt tips Och PGS.

Apropå öppen donation skulle vi valt det om vi kunnat, men köerna avskräckte och att få barn innan 45 var en måste för mig. Så då hoppade vi det. Synd.
    Japp nu kan vi skita i ägglossningar :)

Jag ska kolla offerter med målning ändå men välja nån billig isf, och kanske får betala det själv isf. Vi får se. Nästa målning blir i augusti/september, kanske har jag tänkt om då och vi gör det själva.

PGS är möjligt vi gör.  Ett FET kostar ju ändå a 15-20 med resor om vi behöver göra om det pga avvikelser.

Jo öppen hade nog vart helt ok, men Finland hade ett års väntetid och jag har ju som plan att föda nästa sommar ;) ( Min plan sen vad som händer är en annan sak ) Jag vill ha senast under mitt 43:e år. Vilket är nästa år.
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-07-01 18:11:25 följande:

Japp nu kan vi skita i ägglossningar :)

Jag ska kolla offerter med målning ändå men välja nån billig isf, och kanske får betala det själv isf. Vi får se. Nästa målning blir i augusti/september, kanske har jag tänkt om då och vi gör det själva.

PGS är möjligt vi gör.  Ett FET kostar ju ändå a 15-20 med resor om vi behöver göra om det pga avvikelser.

Jo öppen hade nog vart helt ok, men Finland hade ett års väntetid och jag har ju som plan att föda nästa sommar ;) ( Min plan sen vad som händer är en annan sak ) Jag vill ha senast under mitt 43:e år. Vilket är nästa år.

Förstår, man har ju sina gränser liksom. Hade förstås ännu hellre blivit gravid tidigare, men ibland är det ju "människan spår men Gud rår", och det blir som det blir helt enkelt. Det löser sig m målningen!
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 14:03:59 följande:

Låter rimligt:) men hängslen eller skärp borde väl funka? Eller ett par såna där ridleggings som jag inte riktigt förstår syftet med:)

Blev skärp! Och en massa gravidvänliga kläder, löst o bekvämt alt med resår. Googlade på ridleggings, har ngt liknande som är skodda m silikon, ger bättre grepp än man tror! Och tunna vilket är skönt på sommaren. Kan inte för mitt liv förstå varför ingen uppfunnit sommar-ridbyxor??? Men, mina är med gylf o knapp... Hur som helst, tack f tips, kanske testa leggings om hängslen inte funkar för de jag såg hade resår.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?