• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-01 08:46:04 följande:

Som du kanske läst i mitt inlägg till Maran idag, nu verkar sambon "gå med på" äd !

Äntligen har femöringen trillat ner :)

Jag funderar också om man ska sätta in två eller ej...jag är ju 42, och vet inte om jag vill gå genom en graviditet till ( om allt funkar såklart, finns ju inga garantier ), så lutar lite åt två. Blir liksom en äd men två chanser för samma pris. Sen vet jag det finns risker, men det gör det med allt i livet. När vi gjorde ivf nu i maj så tyckte sambon det va ok med två.

Jag vill gärna ha syskon till barnet, och samtidigt inte bli för gammal när jag gör äd.

Så vilka kliniker kollar ni på?

Jag är inne på Ryssland eller Riga. Finns ju en klinik till i Ryssland, NGS tror jag den heter?, som är mycket billigare men minst lika duktiga som Ava får jag för mig.

Öppen donation vet jag inte, väntetiden i Finland var ett år nu. Hur ser ni på öppen donator?

Men vad skönt! Nu kör vi smurfen, i år ska vi bli på smällen:)

Vi kommer nog troligtvis köra med Ava Peter men ska göra jämförelser med Tjeckien (reprofit tror jag det heter) och Ava Riga.

Eftersom det blir anonym donator och för att vi är lite kontrollfreaks så vill vi veta så mkt som möjligt om donatorn och ha möjlighet att välja själva, då är det bara Ava Peter som erbjuder det. Kostar ju såklart mer men känns som om vi inte orkar bry oss om det i den allmänna konkursen:)

Var ju även på seminariet som kändes seriöst och har redan kontakt med en tjej där som verkar intresserad och svarar snabbt.

Vi ska ikväll gå igenom det som känns viktigt för oss och kontakta de andra klinikerna också.

Vi är överens om att vi vill ha anonym donator så Finland har inte varit på tal trots att min sambo är halvfinsk:)
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-07-01 08:36:50 följande:

Så ! Rapport ! 

Sa i ett lugnt skede imorse att jag vill göra äd till hösten, då kom endast pyttesuck och inget mer, så jag var tyst och sen sa sambon vid frukosten att " om vi gör äggdonation så lejer vi inte bort sista målningen på huset " Så nu är han med på tåget verkar det som, aldrig fått så positiv reaktion från honom innan. Sista målningen vill jag gärna leja bort, mycket för allt jobb såklart, men även för husfriden :) Jag gav honom inte hela konkarongen på en gång med priser mm men förklarade att man kan välja donator bla bla

Tror han fattar nu att vi har gjort alt vi kunnat med egna försök och ivf, så nu återstår bara äd. Så nu har mina axlar sjunkt ner till jorden igen :)

Så nu gäller det att välja klinik !

Och har man tur så finns det en gnutta sexliv kvar, nu när vi inte behöver tänka ägglossning...

Så nu bara ut å måla hus !

Ååååh YAAAAAAY SMURFEN!!! Vilka goda nyheter såhär till morgonkaffet! Du får kanske låta honom få sin vilja fram m målningen tänker jag, välja sina strider liksom..

Jag tror faktiskt de flesta kliniker är bra, men AVA är ju många nöjda med (inkl jag själv) så det är mitt tips Och PGS.

Apropå öppen donation skulle vi valt det om vi kunnat, men köerna avskräckte och att få barn innan 45 var en måste för mig. Så då hoppade vi det. Synd.
  • UndrandeSökare

Missne- Vi fick också välja mellan två donatorer, båda hade egna barn. Den yngre hade inte donerat tidigare. Den andra hade donerat en gång tidigare. Jag frågade då vilket resultatet blev men de vägrade svara. Så ibland kan man fråga men får inte svar.

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-07-01 09:08:31 följande:

Kom på en fråga till :)

Frysta eller färska ägg, vad är bäst?

Jag gillar ju inte ta mediciner mer än nödvändigt, så då funkar frysta bäst, eller?

Koll på äl har jag rätt bra, för med frysta måste man tajma in insätt vid äl va?

Tror frystekniken nu är så pass bra att frysta ägg i allmänhet funkar lika bra, fast det ÄR ju en "risk" för äggen (och andra celler) att bli nedfrysta och tinade igen. Tror det är smidigare f klinikens tidplanering att man nedregleras även vid frysförsök, iaf verkar AVA Riga göra så. MEN det är dina pengar o din kropp så det är bara att tala om hur du vill ha det! Ja man måste kolla ÄL ungefär som vid vanlig IVF men säkert inte m lika många UL. Har inte bra koll dock, behövdes ju tack o lov inga frysförsök f oss.
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-01 09:08:31 följande:

Kom på en fråga till :)

Frysta eller färska ägg, vad är bäst?

Jag gillar ju inte ta mediciner mer än nödvändigt, så då funkar frysta bäst, eller?

Koll på äl har jag rätt bra, för med frysta måste man tajma in insätt vid äl va?

Det undrar jag också! Tänker smidigare med frysta för planering av resa och så men som maran skrev förenat med viss risk. Ska fråga klinikerna hur resultaten varierar med frysta/färska.

Jag tror man kan få två på Peter om man gärna vill även om dom inte rekommenderar det eftersom ÄD graviditet medför större risker ändå. Jag har dessutom ganska högt blodtryck så jag känner mig lite osäker även om jag gärna skulle vilja ha 2 på en gång.
  • UndrandeSökare

Smurfen - Vill man ha färska ägg så synkar man mottagaren efter donatorn. Då nedreglerar man mottagaren med tex en spruta i magen eller i skinkan, och sen bygger man upp slemhinnan med östrogentabletter och sen även progesteron.

Använder du frysta kan du välja om du vill bli nedreglerad eller köra i naturlig cykel.

Jag gjorde nedreglerad förra gången och behövde då endast göra ett vul.

Ska man göra i naturlig cykel så kräver AvaRiga att man gör 2 vul i samma cykel (en före och en efter äggossning). Man måste då ha regelbunden egen ägglossning och mens samt ha tillräckligt tjock slemhinna (minst 7mm kräver AvaRiga för att göra insättning).

• UndrandeSökare

Sjuttosjuan - Se svaret jag av till Smurfen. Jag ska göra i naturlig cykel nästa gång så har kollat upp

med min koordinator vad som krävs.

Naturlig cykel är oftast bäst för kroppen om man har en fungerade menscykel.

• Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-01 09:31:02 följande:

Tror frystekniken nu är så pass bra att frysta ägg i allmänhet funkar lika bra, fast det ÄR ju en "risk" för äggen (och andra celler) att bli nedfrysta och tinade igen. Tror det är smidigare f klinikens tidplanering att man nedregleras även vid frysförsök, iaf verkar AVA Riga göra så. MEN det är dina pengar o din kropp så det är bara att tala om hur du vill ha det! Ja man måste kolla ÄL ungefär som vid vanlig IVF men säkert inte m lika många UL. Har inte bra koll dock, behövdes ju tack o lov inga frysförsök f oss.

Men fick ni ägg i frysen? Är det generellt billigare med frysta ägg? Fattar inte riktigt hur dom gör, befruktas äggen när dom tinats upp då?
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 11:29:39 följande:

Men fick ni ägg i frysen? Är det generellt billigare med frysta ägg? Fattar inte riktigt hur dom gör, befruktas äggen när dom tinats upp då?

Inte ägg, embryon, men skillnaden blir ju bara att de vid frysta ägg tinar upp dem, befruktar dem, väntar 3-5 dgr och sedan sätter tillbaka. Frysta embryon tinas när det är lämpligt att sätta in dem. Vi har... 8 embryon i frysen men de kommer troligtvis inte användas (hoppas jag!), känner mig f gammal för fler än ett.
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 11:29:39 följande:

Ja billigare m frysta!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?