Anonym (Absolut) skrev 2016-11-18 11:54:12 följande:
Jag håller med dig till en viss del absolut. Men alla vi människor har ett val. Det finns alltså två sätt att motivera sig till handling. Antingen är situationen där jag befinner mig nu så smärtsamt att jag är beredd att betala priset för att ta mig därifrån eller så är målet så skönt att jag är beredd att betala vad det kostar för att ta mig dit. Och det var precis det mamman gjorde lämnade pappan och sina döttrar. Det tycker jag. Har man barn så tycker jag att man ska hålla ihop den familj man startat och inte skilja sig
bara för att kvinnan har slutat älska mannen och istället kunna gå ut på krogen och "leva livet". När man väl har skaffat familj så tycker jag att man ska ägna all sin tid åt den och inte splittra familjen.
Så... när dina barn är vuxna och har ett eget liv är det FORTFARANDE din plikt att plåga dig resten av livet (som kan vara långt eller kort) för att de inte ska behöva rucka på sin världsbild en smula? Är det det du vill att dina barn ska göra också? Lida med någon de inte älskar, eller kanske rentav hatar? Någon som - gud förbjude - slår och våldtar dem? För att det viktigaste är att stanna tillsammans?
Jag tycker inte man ska stanna i en relation som inte ger en något. Det är inte bra för en själv, det är inte schysst mot partnern, och det är definitivt inte ett positivt exempel för barnen.