• Nykär15

Vi som försökt få till barn nr 3 i minst ett år utan framgång...

Här samlas vi som försökt under en lång tid att få till barn nr 3 (försökt minst ett år eller mer)...vi peppar och stöttar varandra i kampen om att lyckas nå fram till målet vi alla vill till, ett litet Hjärta

Kände att den gamla tråden innehöll för många nykomlingar som inte vet hur det känns när de plussar efter ett par försök bara...så behövde ett nytt andningshål där vi gamlingar som försökt länge kan samlas. 

2017 ska bli året då vi når målet, eller hur tjejer? 

• Svar på tråden Vi som försökt få till barn nr 3 i minst ett år utan framgång...
  • Nykär15
    Anonym (Giraffen) skrev 2017-02-15 11:46:48 följande:

hej nykär15

Vi står i kö till utredning via landstinget. 

Ni har inte funderat på att gå privat i stället för att slippa den långa väntetiden?

Jag har inte haft nåt val...är ju för gammal för att vi ska få hjälp via landstinget, vi kunde få ta vissa hormonprover om vi får missfall igen..men kände vi inte har råd med att riskera en ev graviditet till genom att bara hoppas allt är bra, så vi sökte direkt privat efter vår andra förlust...tur det eftersom TSH låg alldeles för högt. Nu vet jag att jag äntligen är fysiskt hel iaf och har rätt värden i kroppen för en graviditet...har inte gjort det lättare för vi är ju inte gravida igen, men skönt att ha det som går att ha under kontroll iaf.

• Anonym (Giraffen)
    Nykär15 skrev 2017-02-15 12:45:36 följande:

Ni har inte funderat på att gå privat i stället för att slippa den långa väntetiden?

Jag har inte haft nåt val...är ju för gammal för att vi ska få hjälp via landstinget, vi kunde få ta vissa hormonprover om vi får missfall igen..men kände vi inte har råd med att riskera en ev graviditet till genom att bara hoppas allt är bra, så vi sökte direkt privat efter vår andra förlust...tur det eftersom TSH låg alldeles för högt. Nu vet jag att jag äntligen är fysiskt hel iaf och har rätt värden i kroppen för en graviditet...har inte gjort det lättare för vi är ju inte gravida igen, men skönt att ha det som går att ha under kontroll iaf.

Nej den ekonomin finns inte just nu. De säger gubben tvärt nej till. Vi har 2 gemensamma söner och han en dotter sen tidigare. Då lägger vi pengarna på huset istället tycker han. Han vill ha ett till barn men går de inte/blir inget då är de så de ska vara.
  • Nykär15
    Anonym (Giraffen) skrev 2017-02-15 13:05:27 följande:
    Nej den ekonomin finns inte just nu. De säger gubben tvärt nej till. Vi har 2 gemensamma söner och han en dotter sen tidigare. Då lägger vi pengarna på huset istället tycker han. Han vill ha ett till barn men går de inte/blir inget då är de så de ska vara.

OK vad synd...jag betalade 1600 kr för en utredning och sen tillkom 700 kr för de utökade hormonproverna. Tycker inte det var så farligt för att få koll snabbare! 

Sen kör ju vi med hormoner nu, VUL och en massa annat...så bara denna cykel kostar 2300 kr. Men det behöver man ju inte göra beroende på vad en utredning visar. Men även om man gör via landsting så kostar ju medicinerna om det visar sig att man behöver dem...är de som gör det så dyrt innan man kommer upp i högkostnadstrappan...

Hoppas dock att ni får en kallelse snart och inte behöver vänta så länge Hjärta

• Anonym (Giraffen)

Närmast oss är i så fall falun. Å vad jag fattar så är 4000 kr i bara grundavgift första besöket.

• Anonym (Giraffen)

Nån som käkar folsyra? Tänkte börja med de innan första besöket. Så har man i alla fall kommit liten bit på väg.

Får så många olika bud av att googla. Apotekaren vill typ inte sälja nåt sånt. Får du i dig med maten om du äter allsidigt. Men de är halvsvårt tycker jag ibland. Blir en del barnmat.

• Nykär15

OK det var dyrare än runt om här. Jag har inte gått till en fertilitetsklinik i den bemärkelsen, utan en privat gyn som gör missfallsutredningar med. Sen om det visar sig behövas IVF får man vända sig någon annanstans. Däremot hormonstimuleringar och uppföljningar med VUL osv gör de, skriver ut recept osv.

Men den klinik vi kommer göra IVF på är mycket dyrare på en utredning motsvarande den vi nu redan gjort. Som tur är kan de ta över utredningen så behöver inte göra en ny iaf. 

Finns det inte några andra privat gyn? Eller beställ via Werlabs, kolla deras hemsida. 

• Nykär15
    Anonym (Giraffen) skrev 2017-02-15 14:50:44 följande:

Nån som käkar folsyra? Tänkte börja med de innan första besöket. Så har man i alla fall kommit liten bit på väg.

Får så många olika bud av att googla. Apotekaren vill typ inte sälja nåt sånt. Får du i dig med maten om du äter allsidigt. Men de är halvsvårt tycker jag ibland. Blir en del barnmat.

Ja det ska man ju börja med helst en till två månader innan man planerar bli gravid eftersom det är så viktigt för fostret i det tidiga stadiet. 

Vad menar du med att apotekaren inte vill sälja det?? Jag köper det ofta, aldrig blivit ifrågasatt. 

• Anonym (Giraffen)

Jag frågade vilken sort jag skulle ta.3 olika fabrikat och 2 olika styrkor. Då började hon tjåla om att jag skulle äta allsidig kost. Fick inget svar på rekommenderad dos. Jag fick köpa de va inga problem men på burken står 2-4 till tabletter dagligen vid planerad graviditet.

• Nykär15
    Anonym (Giraffen) skrev 2017-02-15 16:13:06 följande:

Jag frågade vilken sort jag skulle ta.3 olika fabrikat och 2 olika styrkor. Då började hon tjåla om att jag skulle äta allsidig kost. Fick inget svar på rekommenderad dos. Jag fick köpa de va inga problem men på burken står 2-4 till tabletter dagligen vid planerad graviditet.

Konstigt, Men följ anvisningarna på burken!
    Orkide skrev 2017-02-16 06:16:57 följande:

Jaha att vakna upp med mens o mensvärk är kul..

Men usch och blä!! Skit är det. Låg nerbäddad hela lördagen och tyckte synd om mig själv...mensvärk från hell hade jag. Inte bara sorgen med att man inte blivit gravid, man ska även ha ont och känna sig sjuk...kram på dig! Blir det Letrozole denna cykel med? Enkel, dubbel eller trippel? På vilka dagar tar du?

Jag är på CD6 här, har börjat mola så smått, annars känt mindre denna gången när jag kör Bemfola i stället för Letrozole. Rädd både för att äggen inte ska mogna tillräckligt, samtidigt som jag är rädd för att för många ska mogna...så är nervös inför VUL på måndag...att vi måste stå över försök om det är för många, är min största oro, vill inte missa några försök...

Svar på tråden Vi som försökt få till barn nr 3 i minst ett år utan framgång...