• Anonym (Orolig mor)

ADD.. hur berätta för mitt barn?

I morgon ska jag prata med min tonåring om att det ska göras en utredning på BUP för man misstänker att h*n har ADD (som adhd fast utan hyperaktivitet) samt lindriga drag av ATS (Autismspektrumtillstånd). Detta uppmärksammades efter några tester hos skolpedagog samt samtal hos skolpsykolog, som var ett led i en allt mer problematisk skolgång.

Jag vet bara inte hur jag ska göra när jag berättar? Hur mycket ska jag säga? Hur ska jag säga det så h*n inte blir ledsen eller arg? Det är uppenbart att h*n har problem, men h*n själv håller nog inte med.

Finns det någon här som upplevt en liknande situation och kan ge lite goda råd?

• Svar på tråden ADD.. hur berätta för mitt barn?
  • Anonym (ljk)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2017-03-04 11:37:58 följande:
    Men det är väl klart att det inte ska ske mot barnets vilja! Vill h*n inte så blir det inget.

Men det är ju tråkigt om h*n inte ens vågar gå till BUP bara för att pappan sprider en massa osanningar.
    Men hur ska ni annars komma framåt då, om barnet inte "går med" på utredning?! Ska barnet ensamt verkligen få bestämma det? Du är ju ändå vårdnadshavare, o så länge barnet bor hemma får den väl lov att göra som du säger. 

Antar att du har pratat med BUP om hur pappan är o att dom får t ex skicka en kallelse till honom?

Kom ihåg att det kan bli tusen gånger värre om inga åtgärder görs alls, så länge barnet är omyndigt är det mycket lättare att få till utredningar, stöd etc, än om den är över 20 med alla krav som kommer med arbete etc.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (ljk) skrev 2017-03-05 14:20:01 följande:

Men hur ska ni annars komma framåt då, om barnet inte "går med" på utredning?! Ska barnet ensamt verkligen få bestämma det? Du är ju ändå vårdnadshavare, o så länge barnet bor hemma får den väl lov att göra som du säger. 

Antar att du har pratat med BUP om hur pappan är o att dom får t ex skicka en kallelse till honom?

Kom ihåg att det kan bli tusen gånger värre om inga åtgärder görs alls, så länge barnet är omyndigt är det mycket lättare att få till utredningar, stöd etc, än om den är över 20 med alla krav som kommer med arbete etc.

Jag kommer göra allt jag kan för att barnet ska gå till BUP. Och jag tror att h*n kommer göra det. Men om inte, så är det inte det enklaste att få med en ungdom som är större än mig till något denne inte vill.

Jag har inte pratat med BUP än. Väntar på kallelsen. Men skolpsykologen vet om pappans inställning till det hela, och hon har gett de på BUP mitt nummer och förklarat att jag är väldigt angelägen om att få en tid.

Kallelsen kommer till pappan eftersom barnet är skriven där.
  • Anonym (ljk)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2017-03-05 16:12:27 följande:
    Jag kommer göra allt jag kan för att barnet ska gå till BUP. Och jag tror att h*n kommer göra det. Men om inte, så är det inte det enklaste att få med en ungdom som är större än mig till något denne inte vill.

Jag har inte pratat med BUP än. Väntar på kallelsen. Men skolpsykologen vet om pappans inställning till det hela, och hon har gett de på BUP mitt nummer och förklarat att jag är väldigt angelägen om att få en tid.

Kallelsen kommer till pappan eftersom barnet är skriven där.
    Nej det kan jag absolut tänka mig, ungdoms-"trotset" kan vara starkt! Jobbigt för dig. Håller tummarna iaf. Och just ja, kallelsen hade inte kommit än, ursäkta. Men förutom det där med pappan, kanske det går att tala med dom på BUP om råd om vad man kan säga för att få med en trotsig tonåring? Om den fortfarande vägrar, menar jag. Eller skolpsykologen kanske kan ge råd.

Kanske är jag lite trögfattad, men jag trodde att du hade den huvudsakliga vårdnaden o därmed hade mest bestämmanderätt. Men jag kanske bara missade det då. 
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (ljk) skrev 2017-03-05 17:39:28 följande:

Nej det kan jag absolut tänka mig, ungdoms-"trotset" kan vara starkt! Jobbigt för dig. Håller tummarna iaf. Och just ja, kallelsen hade inte kommit än, ursäkta. Men förutom det där med pappan, kanske det går att tala med dom på BUP om råd om vad man kan säga för att få med en trotsig tonåring? Om den fortfarande vägrar, menar jag. Eller skolpsykologen kanske kan ge råd.

Kanske är jag lite trögfattad, men jag trodde att du hade den huvudsakliga vårdnaden o därmed hade mest bestämmanderätt. Men jag kanske bara missade det då. 

Ingen fara... Det kan bli lite rörigt :).

Vi har delad vårdnad så vi bestämmer lika mycket. Barnet har bott växelvis fram tills för ca tre månader sedan då h*n plötsligt skulle bo hos pappa helt o komma hit varannan helg. Troligen har h*n tröttnat på att pendla och det förstår jag. Plus att pappan var övertygad om att det skulle gå bättre i skolan om h*n bodde där. Men.. det gjorde det ju inte. Och att barnets val föll på pappan tror jag beror på att där är det mer "slappt". Jag vill ha ordning på ett annat vis. Jag vill tex att vi äter middag ihop så ofta det går, internet stängs av 00.30, och ska man har med en vän hem efter skolan så vill jag att barnen ringer och talar om det innan de kommer hem, osv. Hos pappan är det inte så noga med något (även om det låter som att det är det när pappan pratar om det). Man kan komma o gå när man vill, äta när man själv vill, osv. Och jag antar att den livsstilen lockar mer.

Skulle förresten barnet vägra att gå till BUP så tänkte jag att jag går dit själv och pratar med dem och hör om de har några råd om hur man kan göra.
  • Anonym (ljk)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2017-03-05 19:04:11 följande:
    Ingen fara... Det kan bli lite rörigt :).

Vi har delad vårdnad så vi bestämmer lika mycket. Barnet har bott växelvis fram tills för ca tre månader sedan då h*n plötsligt skulle bo hos pappa helt o komma hit varannan helg. Troligen har h*n tröttnat på att pendla och det förstår jag. Plus att pappan var övertygad om att det skulle gå bättre i skolan om h*n bodde där. Men.. det gjorde det ju inte. Och att barnets val föll på pappan tror jag beror på att där är det mer "slappt". Jag vill ha ordning på ett annat vis. Jag vill tex att vi äter middag ihop så ofta det går, internet stängs av 00.30, och ska man har med en vän hem efter skolan så vill jag att barnen ringer och talar om det innan de kommer hem, osv. Hos pappan är det inte så noga med något (även om det låter som att det är det när pappan pratar om det). Man kan komma o gå när man vill, äta när man själv vill, osv. Och jag antar att den livsstilen lockar mer.

Skulle förresten barnet vägra att gå till BUP så tänkte jag att jag går dit själv och pratar med dem och hör om de har några råd om hur man kan göra.
    Hej igen :) som synes är jag här lite oregelbundet, men men..  Då kan jag absolut förstå att pappan lockar mer, inga regler direkt passar ju särskilt en som har ADD, eftersom det är just sånt man brukar ha svårt med. 

Tycker att det låter bra det där med BUP, så skulle jag nog själv också göra!
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (ljk) skrev 2017-03-07 13:55:32 följande:

Hej igen :) som synes är jag här lite oregelbundet, men men..  Då kan jag absolut förstå att pappan lockar mer, inga regler direkt passar ju särskilt en som har ADD, eftersom det är just sånt man brukar ha svårt med. 

Tycker att det låter bra det där med BUP, så skulle jag nog själv också göra!

Hejsan :). Ja man måste ju ha ett liv irl också :)

Ja jag hoppas jag gör rätt i allt som är. Men ibland vet man inte det förrän man står där med facit i hand :)
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (ljk) skrev 2017-03-05 14:20:01 följande:

Det är oetiskt att utsätta människor för tvångsvård. Bra föräldraskap förutsätter att man lyckas få med sig sitt barn på tåget och i den riktningen man själv tror på. Tror inte tvångsvård är svaret om man misslyckas med det.
  • Anonym (Orolig mor)

Man kan ju bli tokig för mindre!

Nu när vi äntligen fått tiden till BUP, ja då ombokar barnets pappa den, utan att säga något till mig dessutom!

Av en händelse fick jag reda på att tiden ändrats, precis innan vi skulle dit. Känner mig så irriterad just nu... Och totalt överkörd.

Även om inte han kunde gå dit denna gång, så skulle ju jag följa med barnet.

Varför ska allt vara så frb komplicerat när man har med barnets pappa att göra?

• Anonym (ljk)

Skickar dom inte ut kallelse eller sms till båda vårdnadshavarna om vilka tider, o ombokningar, som gäller? Kanske värt prata med dom om det, jag skulle göra det. Vet inte om det skulle vara möjligt med samarbetssamtal med pappan? Han sätter ju bara käppar i hjulet ju. 

Och tiden var alltså ombokad, o inte avbokad helt?

• Anonym (Orolig mor)
    Anonym (ljk) skrev 2017-03-23 15:24:54 följande:

Skickar dom inte ut kallelse eller sms till båda vårdnadshavarna om vilka tider, o ombokningar, som gäller? Kanske värt prata med dom om det, jag skulle göra det. Vet inte om det skulle vara möjligt med samarbetssamtal med pappan? Han sätter ju bara käppar i hjulet ju. 

Och tiden var alltså ombokad, o inte avbokad helt?

Kallelse kommer bara dit barnet är skrivet tyvärr. Ja jag ska absolut prata med dem om det. När jag frågade så sa pappan att det är ombokat och han skulle kolla nya tiden när han kom hem. Så jag hoppas verkligen det stämmer. Men jag kan överhuvudtaget inte förstå varför han inte pratade med mig om att han ville omboka? Han kunde ju följa med nästa gång istället. Men som sagt, han vill väl inte dit alls och gör kanske allt han kan för att det inte ska bli av.
  • Anonym (ljk)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2017-03-23 16:17:18 följande:
    Kallelse kommer bara dit barnet är skrivet tyvärr. Ja jag ska absolut prata med dem om det. När jag frågade så sa pappan att det är ombokat och han skulle kolla nya tiden när han kom hem. Så jag hoppas verkligen det stämmer. Men jag kan överhuvudtaget inte förstå varför han inte pratade med mig om att han ville omboka? Han kunde ju följa med nästa gång istället. Men som sagt, han vill väl inte dit alls och gör kanske allt han kan för att det inte ska bli av.
    Jaha ok. Men även om kallelsen kommer till pappan, kan man inte som mamma ringa till mottagningen o få reda på vad som gäller ändå? Borde dom kunna informera om muntligt, känns som man skulle behöva göra det varje gång med tanke på hur han är.

Nä och med tanke på att han ev är odiagnosticerad fast med diagnos, så kanske han bara glömt att tala om det? Glömsk, virrig, vad som helst. Om han inte bara vill jävlas, som sagt var.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (ljk) skrev 2017-03-23 20:45:40 följande:

Jaha ok. Men även om kallelsen kommer till pappan, kan man inte som mamma ringa till mottagningen o få reda på vad som gäller ändå? Borde dom kunna informera om muntligt, känns som man skulle behöva göra det varje gång med tanke på hur han är.

Nä och med tanke på att han ev är odiagnosticerad fast med diagnos, så kanske han bara glömt att tala om det? Glömsk, virrig, vad som helst. Om han inte bara vill jävlas, som sagt var.

Jag ska prata med dem på BUP och be att det kommer en kallelse även till mig, samt att det vore bra om de dubbelkollar med mig ifall pappan avbokar ett möte tänkte jag.

Troligast är att han vill jäklas... Så känns det iallafall.
  • Qaller

Orkar inte läsa hela tråden men kan säga att jg led en massa i tonåren. Ocd, tics, ångest, adhd osv. Fast utan hjälp så bara högre krav på att "skärpa mig". Det är laddat att prata om problem. Men när man kommer över tröskeln att nej jag är inte en dålig människa, jag har bara lite dåligt blodflöde i frontalloben så kan man vara mycket snällare mot sig själv. Var när barnen fick sina utredningar som jag fick hjälp. Barnen har jättebra stöd och likaså en helt annat medvetenhet om att de är annorlunda och att det är ok. Att i lågstadiet kunna stå inför vuxna för att med adhd / autism så kan man behöva gå på en mindre avdelning där det är lugnare är stort.

• Anonym (Orolig mor)

Efter en ombokning av barnets pappa och sedan en ombokning pga sjuk läkare så var det tillslut dags att gå till BUP. Jag pratade med mitt barn och även om h*n inte var jätteexalterad så skulle h*n följa med. Senare på kvällen får jag ett meddelande från pappan att de hade pratat om besöket på BUP och att barnet inte ville gå så jag skulle avboka tyckte han. Jag talade då om att jag ändå tänkte gå dit för jag hade en del frågor jag ville ha svar på. På det svarade pappan att han tänkte iallafall inte gå dit.

Nu är det ju så på BUP att även om jag och barnet skulle säga ja till en utredning, så blir det ingen om inte pappan också är med på det. Det skulle kunna ändras om de gör en mogenhetsbedömning av barnet och anser att denne är mogen nog att bestämma själv. Men barnet lär aldrig gå med på det så länge pappans inställning är som den är. Han uppmuntrar ju inte precis när han berättar om allt elände som en diagnos innebär (enligt honom).

Efter mitt möte med BUP så sa läkaren att hon precis som jag hoppades att pappan skulle ändra sig. Även hon ansåg, efter det jag berättade om mitt barn, att det troligen kan vara ADD h*n har.

Hon skulle ringa pappan och se om han ändrade sig efter att hon pratat med honom... Annars stängs ärendet.

Jag känner mig så frustrerad!

• Anonym (damp-bruden)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2017-04-10 10:37:44 följande:

Efter en ombokning av barnets pappa och sedan en ombokning pga sjuk läkare så var det tillslut dags att gå till BUP. Jag pratade med mitt barn och även om h*n inte var jätteexalterad så skulle h*n följa med. Senare på kvällen får jag ett meddelande från pappan att de hade pratat om besöket på BUP och att barnet inte ville gå så jag skulle avboka tyckte han. Jag talade då om att jag ändå tänkte gå dit för jag hade en del frågor jag ville ha svar på. På det svarade pappan att han tänkte iallafall inte gå dit.

Nu är det ju så på BUP att även om jag och barnet skulle säga ja till en utredning, så blir det ingen om inte pappan också är med på det. Det skulle kunna ändras om de gör en mogenhetsbedömning av barnet och anser att denne är mogen nog att bestämma själv. Men barnet lär aldrig gå med på det så länge pappans inställning är som den är. Han uppmuntrar ju inte precis när han berättar om allt elände som en diagnos innebär (enligt honom).

Efter mitt möte med BUP så sa läkaren att hon precis som jag hoppades att pappan skulle ändra sig. Även hon ansåg, efter det jag berättade om mitt barn, att det troligen kan vara ADD h*n har.

Hon skulle ringa pappan och se om han ändrade sig efter att hon pratat med honom... Annars stängs ärendet.

Jag känner mig så frustrerad!

Tycker det är bra att barnet inte påprackas en diagnos som hen inte vill ha.

Att komma till självinsikt och acceptera att man är annorlunda och kanske till och med har en funktionsnedsättning är en lång jobbig process som man har rätt att genomgå i sin egen takt.

Tycker det är bra att det finns en pappa som bromsar om barnet är osäkert.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-04-10 11:00:01 följande:

Tycker det är bra att barnet inte påprackas en diagnos som hen inte vill ha.

Att komma till självinsikt och acceptera att man är annorlunda och kanske till och med har en funktionsnedsättning är en lång jobbig process som man har rätt att genomgå i sin egen takt.

Tycker det är bra att det finns en pappa som bromsar om barnet är osäkert.

Pappans sätt att bromsa är genom att tala om för barnet att "det är inget fel på dig", och att man ska akta sig för sådana instanser (som BUP tex), för de förstör allt. Han säger att sådana papper följer en hela livet, man får en stämpel, och det blir svårt att få jobb... Osv... Osv.

Jag vet inte hur bra det är?

Jag skulle för den delen aldrig pracka på barnet varesig utredning eller diagnos. Det kanske inte ens finns någon diagnos. Jag hade bara hoppats att h*n följde med på det första mötet för att själv kunna ställa frågor samt få information, för det var det enda mötet gick ut på. Sen skulle det vara helt upp till barnet själv om h*n ville gå vidare med en utredning. Och jag anser att vi som föräldrar måste stötta barnet i detta, och det gör man inte genom någon slags skrämselpropaganda! Tänk om barnet faktiskt känner innerst inne att h*n vill och behöver hjälp, men är rädd pga pappans ord om det...

Är det ett bra det?
  • Anonym ((samma))

Hur går det för er? Har ni varit på BUP än?

Här är skolan klar med utredningarna och remiss skickas i dagarna till BUP. Vårt barn är fortfarande positiv till vidare utredning. Hen har oxå börjat träffa psykolog (ej BUP) och det har fungerar jättebra med de mötena.

Med skolan är det som det är är, men den anpassade studiegången har tagit bort mycket stress och oro för vårt barn iaf. Nu hoppas vi på att en lugnt och skönt sommarlov kan hjälpa till att ladda batterierna för höstens skolgång, och att vi under hösten får komma vidare till BUP för utredning.

• Anonym (Orolig mor)
    Anonym ((samma)) skrev 2017-05-23 17:34:45 följande:

Hur går det för er? Har ni varit på BUP än?

Här är skolan klar med utredningarna och remiss skickas i dagarna till BUP. Vårt barn är fortfarande positiv till vidare utredning. Hen har oxå börjat träffa psykolog (ej BUP) och det har fungerar jättebra med de mötena.

Med skolan är det som det är är, men den anpassade studiegången har tagit bort mycket stress och oro för vårt barn iaf. Nu hoppas vi på att en lugnt och skönt sommarlov kan hjälpa till att ladda batterierna för höstens skolgång, och att vi under hösten får komma vidare till BUP för utredning.

Hej.

Här händer ingenting. Som jag skrev tidigare så gick jag ensam till BUP och pratade med dem. De ringde sedan pappan men han vägrar att ens gå dit så ärendet stängdes ned.

I skolan är det fortfarande anpassad studiegång och det går hyfsat. Men för att få sina betyg måste hen återgå i normal studiegång och det vill hen. Hur det sedan kommer fungera i praktiken återstår att se.

Vad roligt att det går framåt för er och att ert barn känner sig positiv till hur det utvecklas. Hoppas ni får en bra sommar.
Svar på tråden ADD.. hur berätta för mitt barn?