Anonym (ljk) skrev 2017-02-22 17:34:23 följande:
Låter inte som det varit helt lätt att leva med honom. En helt svart-vit person. Klokt att du lämnat! Annars hade det väl blivit självdestruktivt. Verkar iofs inte heller som ni hade nån vidare "nära" relation, eftersom du inte vet nåt om hans tidigare förhållanden t ex.
Och jag var som du vid möten o föredrag när jag jobbade (har sjukpension nu). Usch, en evig plåga. För länge sen trodde jag som sagt att det berodde på social fobi, men vid en fördjupad utredning kom psykologerna fram till att jag har en form av autism - o det var den som skapat mina svårigheter. Nåt med bristande förmåga till interaktion. Det här med din GAD, är det nåt som läkare el psykologen kommit fram till, eller nåt du mera tror att det är? Gått hos behandlare som lärt dig hitta strategier för att hantera ångesten?
Man kan iaf få särskild hjälp o stöd med såna här diagnoser, även på arbetsplatsen.
Tycker inte alls du skriver rörigt, utan förståeligt o bra :)
Och krya på dig :)
Tack :)
Ja lämna var det bästa jag gjort. Vi träffades när vi var runt 19 år så han hade inte haft något längre förhållande innan mig. Men du har rätt ändå. Vi stod inte varandra särskilt nära. Speciellt inte på slutet.
På psykiatrin menar de att det är depression jag lider av i grunden... Men det stämmer inte tycker jag. Visst känner jag mig deprimerad i perioder, men det tror jag mer är en följd av mina övriga problem. Vem blir inte deprimerad av att vara orolig hela tiden, och för allt möjligt? Och vem blir inte deprimerad av att känna att man inte klarar av allt som förväntas av en? När allt runt mig blir för mycket så mår jag så illa så det är svårt att vara i mitt eget skinn till o med. Jag tål inte beröring och behöver vara helt ensam då.
Jag har gått i KBT i såväl grupp som enskilt (och det var nog där som jag kom fram till att det är GAD och social fobi jag har) och jag har gått hos kurator samt testat massa olika mediciner... Utan resultat. Ett tag funderade jag på bordeline. Det finns mycket som stämmer, men när jag tog upp det på psykiatrin så svarade de att de inte gärna ställer diagnoser för de tror inte att det är bra eller ens så viktigt. Jag fick ändå göra nåt slags test, men fick aldrig svar på vad det visade.. och jag som har svårt för att tjata eller så, lät det bero.
Jag har nu ingen kontakt med psykiatrin utan försöker klara av vardagen ändå. Jag har accepterat att jag är som jag är och gör mitt bästa för att klara av allt jag måste, och jag försöker säga ifrån när det blir för mycket.
Några synliga problem med interaktion (som du beskriver att de tyckte om dig) det har jag inte. Men jag drar mig för att behöva prata med folk och jag kan gå omvägar för att slippa prata med tex grannar. Men det är sånt som ingen ser eller vet om. När jag inte kan undvika ett möte så ler jag och hälsar och småpratar så gott jag kan trots att jag troligen helst vill springa därifrån.
Just nu arbetstränar jag för att komma fram till min arbetsförmåga förresten. Minns inte om jag skrivit det :)
Har du haft sjukpension länge?