Anonym (osis) skrev 2017-05-03 14:23:27 följande:
Om det sker ett triangeldrama så kan man dra slutsatsen att alla förmodligen har problem (vem har inte det?). Frun skulle inte stanna kvar i en relation med en man som inte satsar sitt hjärta på det. Mannen skulle inte lösa sina problem genom att vara otrogen. Och älskarinnan skulle inte satsa på en opålitlig man.
Förstår inte hur älskarinnan som förmodligen är lika trasig som paret (om inte mer) ska hållas ansvarig för parets relation. Jag skulle väl aldrig lägga över ansvatet för mina relationer på tredje part. Klarar man inte över att ta ansvar själv så är man i mitt tycke inte mogen nog för en relation. Och då är det lika bra relationen spricker.
Nu gör du åtrigen tankevurpan att tro att eventuella problem leder till otrohet, det är bara en seglivad myt. Otrohet förekommer precis lika ofta i lyckliga förhållanden, det har alltså ingenting med förhållandet att göra. Mao så är det inte alls så att "mannen skulle lösa sina problem genom att vara otrogen"... mannen är otrogen för att han känner för det, punkt slut och älskarinnan väljer en upptagen man för att hon skiter i vem som drabbas bara hon får sitt, punkt.
Ingen har påstått att älskarinnan (trasig eller hel) ska hållas ansvarig för parets relation, hon kan däremot hållas ansvarig för sina egna handlingar, dvs för vad hon medvetet väljer att medverka i. Du vet sådär som i att om A hjälper B att förnedra C så anses A vara taskig oavsett om A känner C eller inte. Dvs ingen lägger över något ansvar, det handlar inte om antingen eller utan om både och, den ene för sitt svineri mot sin partner den andra för sin medverkan.