• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Anonym (undrar samma)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 10:54:05 följande:
    Hans katter från början så vet inte vad han gjorde eller inte gjorde för att göra dom rumsrena. Katterna har tillgång till både altan och garage här dygnet runt och året runt.
    Finns det sköna sovplatser, mat och kattlåda att göra sina behov på dessa ställen? För var ska de annars skita om ni inte löser det åt katterna? Jag hade sagt till min sambo att avliva katterna eller ge bort dem, hade inte funkat för mig att ha det så och allt tjafs från grannarna. 
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 10:55:47 följande:

Jag vet att det ju inte löser ngt men jag undrar verkligen: varför skaffa katter ni inte vill ha?

Hans katter från början. Visste inte att det var ett sånt problem med att de inte var rumsrena, han skötte det bättre då.
  • Anonym (Less)
    Anonym (undrar samma) skrev 2017-06-01 10:59:15 följande:

Finns det sköna sovplatser, mat och kattlåda att göra sina behov på dessa ställen? För var ska de annars skita om ni inte löser det åt katterna? Jag hade sagt till min sambo att avliva katterna eller ge bort dem, hade inte funkat för mig att ha det så och allt tjafs från grannarna. 

JAG har fixat dynor, en låda de kan krypa in i samt mat och vatten dagligen. Hans jobb är att sköta kattlådan men funkar si och så. Jag tänker inte göra mer. Har sagt till honom lugnt att katterna måste bort på något sätt och även exploderat ang det. En granne var direkt hotfull mot honom men inget händer.
  • Anonym (Less)
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 10:55:41 följande:

Exakt. Mitt förakt för den sorts människor är oändligt.

Förakta mig hur mycket du vill men jag försöker iaf hitta en lösning på allt. Men är väl för klent begåvad eftersom jag inte vill bryta mot lagar mm?
  • Anonym (undrar samma)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:03:24 följande:
    JAG har fixat dynor, en låda de kan krypa in i samt mat och vatten dagligen. Hans jobb är att sköta kattlådan men funkar si och så. Jag tänker inte göra mer. Har sagt till honom lugnt att katterna måste bort på något sätt och även exploderat ang det. En granne var direkt hotfull mot honom men inget händer.
    Usch vilken jobbig sits du hamnat i, låter ju som du gjort vad du kan och att han måste ta sitt ansvar här...han verkar ju inte speciellt intresserad av katterna och deras välmående oavsett så varför behöver han ha dem kvar?
  • Påven Johanna II
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:03:24 följande:
    Men polisanmäl fanskapet för djurplågeri! Han har rätt i att utekatter får ströva fritt och att det är de som drabbas av deras framfart som ska vidta åtgärder genom att exempelvis hägna in sin tomt men han har förstås inte rätt att missköta de djur han skaffat!

Förstår inte hur du kunde vara sugen på att skaffa barn med en så störd person. 
  • LFF

Hade bett honom och katterna fara och flyga för länge sen om de inte var rumsrena (och inte var kattungar). Varför har man katt om man inte tar hand om dem?

Jag gillar katter men HATAR utekatter i tätbebyggda områden. Vi har ett gäng i vårt område och de skiter i sandlådan, pissar på vår grill (och andras) och är bara allmänt jobbiga! 

Din sambos katter är ju mer vilda än tama nu också då de dessutom inte får gå in.

• Minimalen

Du får väl göra som en familj gjorde. De byggde en inhägnad gård för att kunna släppa ut sina katter. De kunde inte rymma till grannarna. Nä din sambo är ett riktigt ego.

• Påven Johanna II
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:05:24 följande:
    Förakta mig hur mycket du vill men jag försöker iaf hitta en lösning på allt. Men är väl för klent begåvad eftersom jag inte vill bryta mot lagar mm?
    Gör du? Du menar att det är svårt att lösa det uppkomna problemet med att din sambos beteende är exceptionellt idiotiskt? Det hade jag löst snabbare än en gris blinkar. 

Den som inte vill eller förmår sköta djur ska inte ha några, och det hade jag sett till att han inte hade haft. Han hade inte haft barn eller sambo heller om jag varit du, men det är ju tydligt att du ser på det på något helt annat sätt.
  • Anonym (Less)
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 11:06:17 följande:

Men polisanmäl fanskapet för djurplågeri! Han har rätt i att utekatter får ströva fritt och att det är de som drabbas av deras framfart som ska vidta åtgärder genom att exempelvis hägna in sin tomt men han har förstås inte rätt att missköta de djur han skaffat!

Förstår inte hur du kunde vara sugen på att skaffa barn med en så störd person. 

Djurplågeri? De är friska, välnärda och sociala. Hade de varit magra och synligt misskötta så hade en anmälan kunnat gå igenom.

Störd? Utöver kattproblemet så är han fantastisk på alla sätt.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo