• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Fiona M
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 13:01:57 följande:

De försvinner. Låter säker kallt och hjärtlöst men alternativen är ju väldigt snäva.

Ja, det låter väldigt kallt och hjärtlöst.

Varför kela med dem när du vill smygavliva och inte ser skillnad på att de dör eller flyttar?
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 13:04:23 följande:

Varför kela med dem när du vill smygavliva och inte ser skillnad på att de dör eller flyttar?

Vad ska jag göra då? De kan inte vara inomhus. Och varför inte kela med dom oavsett om de flyttar eller avlivas?
  • Fiona M
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 13:06:55 följande:

Vad ska jag göra då? De kan inte vara inomhus. Och varför inte kela med dom oavsett om de flyttar eller avlivas?

Kela gör man väl med djur man bryr sig om?

Ser man ingen skillnad på att djuret avlivas eller flyttar bryr man sig inte.
  • Mrs Moneybags
    Fiona M skrev 2017-06-01 13:04:23 följande:

Man kan faktiskt tycka om djur, även om man inte vill ha dem själv.

Skillnaden är att en del ser djur som människor, medan andra känner att djur är djur och inte är att jämställa med ett litet barn eller liknande.

Det är bara olika inställning, inget är nödvändigtvis rätt eller fel.
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 13:08:34 följande:

Kela gör man väl med djur man bryr sig om?

Ser man ingen skillnad på att djuret avlivas eller flyttar bryr man sig inte.

Hade jag inte brytt mig så hade jag inte försökt hitta en lösning, skött katterna eller kelat med dom. Du läser in saker som du själv hittar på. Och varför ska jag behöva ta skit när det är JAG som jobbar för en lösning även om det innebär avliva ett eller alla djur? Hellre det än att de dräller omkring och orsakar obehag för andra och oss.
  • Fiona M
    Mrs Moneybags skrev 2017-06-01 13:12:40 följande:

Man kan faktiskt tycka om djur, även om man inte vill ha dem själv.

Skillnaden är att en del ser djur som människor, medan andra känner att djur är djur och inte är att jämställa med ett litet barn eller liknande.

Det är bara olika inställning, inget är nödvändigtvis rätt eller fel.

Jag har inte pratat om att se djur som människor, jag har pratat om att jag tycker det är konstigt att tycka det är samma sak om katten flyttar som om den avlivas.
  • Fiona M
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 13:13:37 följande:

Hade jag inte brytt mig så hade jag inte försökt hitta en lösning, skött katterna eller kelat med dom. Du läser in saker som du själv hittar på. Och varför ska jag behöva ta skit när det är JAG som jobbar för en lösning även om det innebär avliva ett eller alla djur? Hellre det än att de dräller omkring och orsakar obehag för andra och oss.

Vad käser jag in som du inte skrivit:

Du vill avliva dem i smyg och tycker det gör detsamma om de flyttar eller dör.
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 13:19:17 följande:

Vad käser jag in som du inte skrivit:

Du vill avliva dem i smyg och tycker det gör detsamma om de flyttar eller dör.

Och återigen frågar jag dig vad jag ska göra då? Vilka övriga alternativ finns det? Ingen vill ta katterna och katthemmet kan inte ta emot dom heller. Han vägrar göra något. Så då finns det 2 alternativ kvar. Avliva dom bakom hans rygg. Vänta på att grannarna gör en anmälan. Visst, finns ett alternativ till men det är grymt. Åka iväg långt bort och dumpa i skogen.

Fick även ett förslag om att förgifta dom av en bekant.... Vilket jag absolut aldrig skulle göra!!!
  • Glinda från Oz

Vart bor du? Bor du i Stockholm eller någonstans runt omkring kan jag ta en katt till att börja med. Skicka ett PM isåfall så pratar vi mer där.

• Anonym (Less)
    Glinda från Oz skrev 2017-06-01 13:30:16 följande:

Vart bor du? Bor du i Stockholm eller någonstans runt omkring kan jag ta en katt till att börja med. Skicka ett PM isåfall så pratar vi mer där.

Bor drygt 40 mil från Stockholm. Men tack för erbjudandet <3

Ah, jag kanske ska klargöra att jag saknar körkort annars hade jag kört upp själv och sambon vägrar köra.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo