• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Maria 434

Friska katter med en bra bomiljö skiter och kissar inte inne, de väljer sin låda.

Började de skita och kissa inne när barnen kom så är det ert ansvar då detta är ett tecken på att de blev stressade av förändringen.

Förutsätter att de är kastrerade alla fyra.

• Anonym (Japp)
    Maria 434 skrev 2017-06-01 15:51:57 följande:

Friska katter med en bra bomiljö skiter och kissar inte inne, de väljer sin låda.

Började de skita och kissa inne när barnen kom så är det ert ansvar då detta är ett tecken på att de blev stressade av förändringen.

Förutsätter att de är kastrerade alla fyra.

Vad ska ts göra då? Omplacera barnen? Ja alla var kastrerade. Om du läser vad ts skrivit.
  • taquine
    LFF skrev 2017-06-01 14:46:16 följande:
    Men vad bra. Då tycker jag att vi förbjuder katter i tätbebyggt område eftersom folk inte har vett nog att hålla efter sina djur och se till att de inte orsakar skada på omgivningen. Så är det bara bönder som får ha katt! Tycker jag är en strålande bra idé så slipper vi övriga att kattjävlarna använder barnens sandlådor som toaletter, nerpissade skydd till grillarna, förstörda utemöbler etc etc etc.
    Kattjävlarna? Moget verkligen.. .hoppas dina ungar slipper höra det där.
    Inte funderat på att skaffa nät /lock till sandlådan, ta in dynor och annat från uteplats/altan när ni inte är där m.m ?
    Nu är det som det är med utekatter , de har ju rätt att strosa fritt.

Verkar som alla "kattjävlar" dras till katthatare för jag har aldrig haft problem med dem, och då bor jag i ett väldigt kattrikt område.
    Goodness me
  • Maria 434
    Anonym (Japp) skrev 2017-06-01 15:52:49 följande:

Vad ska ts göra då? Omplacera barnen? Ja alla var kastrerade. Om du läser vad ts skrivit.

Att alla katter börjar kissa och bajsa inne när alla barnen kommer när de inte gjort tidigare är ett tydligt tecken på att miljön är stressig för dom. Denna stress har ts och hennes pojkvän skapat.

Stackars katter
  • Tom Araya
    taquine skrev 2017-06-01 15:55:59 följande:
    Inte funderat på att skaffa nät /lock till sandlådan, ta in dynor och annat från uteplats/altan när ni inte är där m.m ?

Verkar som alla "kattjävlar" dras till katthatare för jag har aldrig haft problem med dem, och då bor jag i ett väldigt kattrikt område.
    Nädu, jag älskar alla djur, även katter och har upplevt allt som beskrivs. Kissande, bajsande, klösande, döda smådjur, slagsmål och brunstskrik om nätterna. Främst när jag bodde i villa, men till viss del även när jag bodde i lägenhet med uteplats. Om man som jag ofta går ut sena kvällar och tidiga mornar (är rökare) får man se en hel del. Jag önskar verkligen att alla djurägare hade samma juridiska ansvar. Mest synd tycker jag om barnen som delar sin lekplats med katternas kiss- och bajslåda. Jag fattar inte varför det får fortsätta att vara så här.
  • Påven Johanna II
    nernu skrev 2017-06-01 15:31:35 följande:
    Har haft en fågel som har velat picka sig in på vårt fönster i flera dagar. Utgår ifrån att du anser att det är vidrigt och elakt att vi inte har släppt in den heller?
    Ja, om det är en fågel som du har skaffat dig så tycker jag att det är riktigt vidrigt att inte släppa in den. I övrigt kan förstås inga jämförelser göras med vilda djur och fåglar. 
  • LFF
    taquine skrev 2017-06-01 15:55:59 följande:

Jag är inte katthatare, jag bara hatar utekatter. Jag anser att skaffar man husdjur så ser man till att ha koll på djuren så de inte stör sin omgivning! När jag inte kan ha min dörr öppen för att då riskerar jag att få in en katt så känner jag mig inte välvilligt inställd till vare sig katten eller dess ägare.

Ska jag släpa in vår gasolgrill varje gång vi använt den tycker du? Eftersom det eär i synnerhet på grillens skydd som de pissar? Varför ska jag inte kunna glömma mina dynor ute bara för att du ska få ha dina katter ute rännandes, störandens småfåglar etc? Varför har din katt större rättigheter att försöta än jag att skydda min egendom? Varför ska jag behöva skaffa ett nät så inte dina katter förstör vår sandlåda och mina barn inte kan gå och leka hur de vill i sin sandlåda? 

Som sagt, förbjud utekatter i tätbebyggt område! De är ett sattyg som inte gör någon nytta. På bondgårdar har de iaf ett jobb att sköta med att hålla rätt på råttor och andra skadedjur.
  • Anonym (Less)
    Maria 434 skrev 2017-06-01 16:04:33 följande:

Att alla katter börjar kissa och bajsa inne när alla barnen kommer när de inte gjort tidigare är ett tydligt tecken på att miljön är stressig för dom. Denna stress har ts och hennes pojkvän skapat.

Stackars katter

Problemet fanns innan vi bodde tillsammans och fick barnen. Så med andra ord finns det en annan orsak.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 17:00:44 följande:
    Problemet fanns innan vi bodde tillsammans och fick barnen. Så med andra ord finns det en annan orsak.
    Varför vill din sambo ha kvar katter som inte lever med er som en familjemedlem utan driver omkring och irriterar era grannar?
    Ett husdjur skaffar man väl för att det ska berika ens liv och tillföra något positivt och det lär ju knappast katter som lever vid sidan av utomhus göra.
  • Anonym (Japp)
    Maria 434 skrev 2017-06-01 16:04:33 följande:

Stackars katter
    Och?? Väljer man barnen eller katterna går barnen före alla dagar i veckan. Jag hade avlivat katter som pussar och skiter överallt inne.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo