• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Glinda från Oz
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 13:33:25 följande:

Bor drygt 40 mil från Stockholm. Men tack för erbjudandet <3

Ah, jag kanske ska klargöra att jag saknar körkort annars hade jag kört upp själv och sambon vägrar köra.

Vad synd, det blir för långt att åka då. Jag har inte heller körkort.
  • Glinda från Oz

Någon av er som svarar i tråden får gärna hjälpa till att köra om ni har körkort. Tillsammans kan vi hjälpas åt för katternas skull! <3

• Anonym (anonym)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 13:00:40 följande:
    Har sagt till honom om det men känns inte som han tror på mig. Men valet verkar ju vara nu att smygavliva djuren eller uppmuntra grannarna till anmälan.
    Du kan själv anmäla anonymt till Länsstyrelsen att det är problem med katter i bostadsområdet.
  • elmadumle

Kattägare har inget ansvar som hundägare har, det svaret fick jag av länsstyrelsen förra året då en av grannens katter var in i mitt kaninhus och skrämde mina kaniner. Det är mitt ansvar att se till att inte katten kom in, inte ägarens. Jag frågade då om det är rimligt att jag ska behöva stänga in mina kaniner, ja om du inte vill bli av med de så. Jaha, om någon av mina avelsdjur dör då, kan jag begära skadestånd? nja är det en hund som orsakar skada så kan du det, men inte katt.
    Det är även mitt ansvar att stänga in min altan om jag inte vill ha katter i mina dynor osv. Så, kattägare har inget som helst ansvar. Helt värdelöst!

• Anonym (Vidrigt)

Jag har ingen egen katt men ändå är min balkong nerpissad i kattpiss som hunden älskar att slicka på!!! Vidrigt!

• nernu
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 10:45:39 följande:

Vägrar ni dem att komma in? Usch, vilka svin till människor det finns. 

Ah just det. För katter trivs ju verkligen bäst inlåsta? Typiskt djurvänner i stan som går med katt i koppel. Suck.
  • LFF
    nernu skrev 2017-06-01 14:39:45 följande:
    Ah just det. För katter trivs ju verkligen bäst inlåsta? Typiskt djurvänner i stan som går med katt i koppel. Suck.
    Men vad bra. Då tycker jag att vi förbjuder katter i tätbebyggt område eftersom folk inte har vett nog att hålla efter sina djur och se till att de inte orsakar skada på omgivningen. Så är det bara bönder som får ha katt! Tycker jag är en strålande bra idé så slipper vi övriga att kattjävlarna använder barnens sandlådor som toaletter, nerpissade skydd till grillarna, förstörda utemöbler etc etc etc.
  • Påven Johanna II
    nernu skrev 2017-06-01 14:39:45 följande:

För att kunna vägra någon, djur eller människa, att komma in krävs det att de velat komma in.
  • nernu
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 15:03:04 följande:

För att kunna vägra någon, djur eller människa, att komma in krävs det att de velat komma in.

Har haft en fågel som har velat picka sig in på vårt fönster i flera dagar. Utgår ifrån att du anser att det är vidrigt och elakt att vi inte har släppt in den heller?
  • nernu
    LFF skrev 2017-06-01 14:46:16 följande:

Men vad bra. Då tycker jag att vi förbjuder katter i tätbebyggt område eftersom folk inte har vett nog att hålla efter sina djur och se till att de inte orsakar skada på omgivningen. Så är det bara bönder som får ha katt! Tycker jag är en strålande bra idé så slipper vi övriga att kattjävlarna använder barnens sandlådor som toaletter, nerpissade skydd till grillarna, förstörda utemöbler etc etc etc.

Inga invändningar från mig
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo