• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Anonym (Hm)
    Minimalen skrev 2017-06-01 11:08:19 följande:
    Du får väl göra som en familj gjorde. De byggde en inhägnad gård för att kunna släppa ut sina katter. De kunde inte rymma till grannarna. Nä din sambo är ett riktigt ego.
    Bra tips. 

Stackars katter.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:09:47 följande:
    Djurplågeri? De är friska, välnärda och sociala. Hade de varit magra och synligt misskötta så hade en anmälan kunnat gå igenom.

Störd? Utöver kattproblemet så är han fantastisk på alla sätt.
    Ja, djurplågeri. Du säger ju att det är hans katter och du säger också att han inte lyfter ett finger för att sköta dem för det gör du och du vill inte ha dem och låter dem inte komma in i huset. Så om du inte skulle göra det du trots allt påstår dig göra för dem, skulle de då vara friska, välnärda och med sitt sociala behov tillfredsställt? Om nej så är han en djurplågare. Om ja så har du i sådana fall överdrivit hans undanlåtenhet att sköta katterna och då är det väl i sådana fall du som bör lastas för att de inte längre tillåts komma in i huset.

Så vilket är det? Hur ska du ha det?

Fantastisk? Det finns inget fantastiskt med människor som plågar djur, de är bara störda.
  • Anonym (mmmm)

Jag älskar katter men det här låter verkligen inte klokt. Katter som inte tas om hand, katter som gör sina behov överallt utom i lådor osv. Jag förstår att du kastade ut dem men hur blir det till vintern? 

Eftersom din sambo tydligen inte fattar skulle jag nog helt enkelt ringa ett katthem och be dem om hjälp. Kan de ta emot katterna, ev komma och hämta dem osv. 
    Sen skulle jag inte säga nåt till sambon utan bara "hoppsan katterna är visst borta"

Eftersom ingen  i grannskapet gillar dem så kan man inte veta vem det är som sett till att de försvunnit. Eller be en granne ringa om du inte vill göra det själv. Alternativt ringa till veterinär eller kommunens ansvarig för djur (vet inte vad det heter) så kanske de helt enkelt ger din sambo förbud att ha djur och tar bort dem

• LFF
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:09:47 följande:
    Djurplågeri? De är friska, välnärda och sociala. Hade de varit magra och synligt misskötta så hade en anmälan kunnat gå igenom.

Störd? Utöver kattproblemet så är han fantastisk på alla sätt.
    Hur kan en man som inte har vett nog att ta hand om de djur han skaffat sig vara "Fantastisk på alla sätt"???? 
  • Fiona M
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 11:00:18 följande:

Hans katter från början. Visste inte att det var ett sånt problem med att de inte var rumsrena, han skötte det bättre då.

Hur gamla är katterna och var de innekatter först?

Tycker han att han bryr sig?
  • Tecum
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 11:06:17 följande:
    Men polisanmäl fanskapet för djurplågeri! Han har rätt i att utekatter får ströva fritt och att det är de som drabbas av deras framfart som ska vidta åtgärder genom att exempelvis hägna in sin tomt men han har förstås inte rätt att missköta de djur han skaffat!

Förstår inte hur du kunde vara sugen på att skaffa barn med en så störd person. 
    Nu överreagerar du! Katter mår inte alla dåligt av att vara ute så länge de har tillgång till mat, skötsel och varm och torr viloplats. Och det behöver inte vara i bostaden. Det är en myt att katter mår bättre inomhus, vanliga katter är djur som trivs bäst ute. Att ha katt i en trång lägenhet eller i en villa och som bara får gå ut korta stunder är däremot djurplågeri. Man inskränker ett djurs naturliga beteende för att det passar människan bäst.

I TS fall finns det som du säger en del som kan göras. Om man inte vill ta bort dem kan man bygga en inhägnad, inte optimalt  men kanske av nöd för grannsämjan. Är de kastrerade, då brukar de bli lugnare och inte ta så långa rundor? OM TS bor med tomter runtom och ingen natur så är det deras tomt som borde hägnads in, inte grannarnas.
    Sen finns också möjligheten att ge bort dem, sambon verkar inte bry sig så mycket.
  • Anonym (Ansvar)

Även om katterna ser ut att må bra och har hull är de inte allt. Får katten alla spårämnen, är katten fri från löss, skabb, mask och andra sjukdomar, kollas katten igenom varje dag och får sällskap, får katten sitt dagliga behov av mat och rent vatten, trygg och varm sovplats? Gissar att ni inte har koll på något av detta då katterna är ute dygnet runt. Då brister djurskötsen och länstyrelsen kopplas in för djurplågeri.

Katterna måste fångas in och avlivas ( misstänker starkt att dom är för vilda för att försöka med omplacering) hos veterinär ellet om ni känner någon jägare på någon gård. Det är din makes ansvar. Att katterna gjorde överallt förutom lådan misstänker jag starkt att dom var missnöjda på något sätt eller sjuka. Ingen frisk katt gör utanför lådan utan bra anledning, de är mycket renliga djur.

Jag älskar djur och pluggar inom djurskydd, skulle aldrig för mitt liv bara sluta ta det in katterna. Varför inte lösa problemet när dom var nära, nu är problemet hos grannarna istället. Bara de där att stänga ute djur som är beroende av människor gör man inte. Jag förstår att du tröttnade, men djuren är faktikst oskyldiga och kan inte försvara sig. Du borde bli argare på din makes misskötsel av ett liv som är beroende av honom än att kasta ut djuren.

• Anonym (Less)

Detta gör jag dagligen:

Ger dom mat och vatten.

Kollar till hur deras plats i garaget ser ut, fixar om de flyttat på t ex dynor.

Sitter ute på altanen och gosar med den eller de katter som är där.

De är inte skygga eller osociala. De har dagligen kontakt med mig och barnen. De är alltså INTE förvildade.

Hans jobb är att sköta kattlådan men det sköter han inte jättebra.

Jag vägrade till slut att släppa in dom eftersom de gjorde sina behov överallt förutom i sina lådor, vi hade 4 kattlådor inne!

De pissar och skiter alltså i grannarnas trädgårdar, i rabatter mm. Grannarna har försökt prata med min sambo men han vägrar ändå göra nått åt saken. En granne har dessutom ett mindre barn som är extremt känslig för infektioner så jag hoppas ju verkligen att barnet aldrig kommer nära kattskiten.

Rent juridiskt så har katterna rätt att ströva runt utan åverkan på dom.

Men är nyfiken på engelska sak, rent juridiskt. Det är ju hans katter från början men vi bor ju tillsammans. Räknas de även som mina isf? Om jag beslutar att någon jägare t ex ska avliva dom så kan det rent krasst inte vändas emot mig?

Nu är det ett tag sen men har varit i kontakt med katthem och trycket på dom är såpass stort så här kunde de inte ta emot några katter alls och de hade nästan kö på katter som behövde akut hjälp. Har även kontaktat folk som letat efter katter men det ska ju absolut vara en liten gullig kattunge.

Nån frågade om åldern. Den äldsta är mellan 10-12 och yngsta 5 år. Samtliga är kastrerade.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 12:12:30 följande:
    Detta gör jag dagligen:

Ger dom mat och vatten.
    Kollar till hur deras plats i garaget ser ut, fixar om de flyttat på t ex dynor.
    Sitter ute på altanen och gosar med den eller de katter som är där.

De är inte skygga eller osociala. De har dagligen kontakt med mig och barnen. De är alltså INTE förvildade.

Hans jobb är att sköta kattlådan men det sköter han inte jättebra.

Jag vägrade till slut att släppa in dom eftersom de gjorde sina behov överallt förutom i sina lådor, vi hade 4 kattlådor inne!

De pissar och skiter alltså i grannarnas trädgårdar, i rabatter mm. Grannarna har försökt prata med min sambo men han vägrar ändå göra nått åt saken. En granne har dessutom ett mindre barn som är extremt känslig för infektioner så jag hoppas ju verkligen att barnet aldrig kommer nära kattskiten.

Rent juridiskt så har katterna rätt att ströva runt utan åverkan på dom.

Men är nyfiken på engelska sak, rent juridiskt. Det är ju hans katter från början men vi bor ju tillsammans. Räknas de även som mina isf? Om jag beslutar att någon jägare t ex ska avliva dom så kan det rent krasst inte vändas emot mig?

Nu är det ett tag sen men har varit i kontakt med katthem och trycket på dom är såpass stort så här kunde de inte ta emot några katter alls och de hade nästan kö på katter som behövde akut hjälp. Har även kontaktat folk som letat efter katter men det ska ju absolut vara en liten gullig kattunge.

Nån frågade om åldern. Den äldsta är mellan 10-12 och yngsta 5 år. Samtliga är kastrerade.
    Även du räknas som ansvarig för katterna. Människor som börjar mata hemlösa katter räknas som ansvarig för dessa katter därför ska man aldrig börja mata strykarkatter om man inte tänker sig att ta hand om dessa katter.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo