• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Anonym (visst)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 12:12:30 följande:

Detta gör jag dagligen:

Ger dom mat och vatten.

Kollar till hur deras plats i garaget ser ut, fixar om de flyttat på t ex dynor.

Sitter ute på altanen och gosar med den eller de katter som är där.

De är inte skygga eller osociala. De har dagligen kontakt med mig och barnen. De är alltså INTE förvildade.

Hans jobb är att sköta kattlådan men det sköter han inte jättebra.

Jag vägrade till slut att släppa in dom eftersom de gjorde sina behov överallt förutom i sina lådor, vi hade 4 kattlådor inne!

De pissar och skiter alltså i grannarnas trädgårdar, i rabatter mm. Grannarna har försökt prata med min sambo men han vägrar ändå göra nått åt saken. En granne har dessutom ett mindre barn som är extremt känslig för infektioner så jag hoppas ju verkligen att barnet aldrig kommer nära kattskiten.

Rent juridiskt så har katterna rätt att ströva runt utan åverkan på dom.

Men är nyfiken på engelska sak, rent juridiskt. Det är ju hans katter från början men vi bor ju tillsammans. Räknas de även som mina isf? Om jag beslutar att någon jägare t ex ska avliva dom så kan det rent krasst inte vändas emot mig?

Nu är det ett tag sen men har varit i kontakt med katthem och trycket på dom är såpass stort så här kunde de inte ta emot några katter alls och de hade nästan kö på katter som behövde akut hjälp. Har även kontaktat folk som letat efter katter men det ska ju absolut vara en liten gullig kattunge.

Nån frågade om åldern. Den äldsta är mellan 10-12 och yngsta 5 år. Samtliga är kastrerade.

Ja, det verkar ju troligt att du som vill avliva katterna och som nekar dem att komma in i huset sitter på altanen och gosar med katterna i den utsträckning de behöver och har rätt till. Säkert är det så.
  • Anonym (Less)
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-01 12:24:13 följande:

Även du räknas som ansvarig för katterna. Människor som börjar mata hemlösa katter räknas som ansvarig för dessa katter därför ska man aldrig börja mata strykarkatter om man inte tänker sig att ta hand om dessa katter.

Eftersom jag räknas som ansvarig så kan jag alltså besluta om avlivning mot hans vetande och vilja?
  • Anonym (Less)
    Anonym (visst) skrev 2017-06-01 12:27:05 följande:

Ja, det verkar ju troligt att du som vill avliva katterna och som nekar dem att komma in i huset sitter på altanen och gosar med katterna i den utsträckning de behöver och har rätt till. Säkert är det så.

Jag vill ha bort katterna ja eftersom de inte har full tillgång till livet i huset utan utomhus. Om de avlivas eller flyttar till andra är samma sak. Och om du läst vad jag skrivit så vet du ju även varför de inte får komma in. Varför skulle jag ljuga om att gosa med katterna??
  • Minimalen

Ni vill inte ha kattpiss och kattskit på era kläder, sängar och väggar. Kanske inte grannarna vill ha det i sina rabatter, dynor, sandlådor eller på sina ytterväggar heller men skillnaden är att ni har valt att ha katterna och det har inte grannarna.

• Mrs Moneybags

Intressant att alla blir arga på TS, när det är hennes sambos katter från början? Det är väl han som ska ta hand om dem och se till att de har allt de behöver? 

Om de inte kan komma överens om katterna, får de väl avlivas eller säljas.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 12:27:39 följande:
    Eftersom jag räknas som ansvarig så kan jag alltså besluta om avlivning mot hans vetande och vilja?
    Tveksamt om du kan besluta om detta däremot ses du som ägare om länsstyrelsen skulle få in anmälningar om misskötta djur från grannarna. Du får informera din sambo om att om det skulle bli tillsyn från Ls när grannarna tröttnar så kommer han att få en ganska saftig faktura av dem oavsett om de anser att det är dålig djurhållning eller inte.
  • Fiona M
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 12:31:10 följande:

Om de avlivas eller flyttar till andra är samma sak.

Hur tänkte du nu?
  • Anonym (Less)
    Minimalen skrev 2017-06-01 12:40:11 följande:

Ni vill inte ha kattpiss och kattskit på era kläder, sängar och väggar. Kanske inte grannarna vill ha det i sina rabatter, dynor, sandlådor eller på sina ytterväggar heller men skillnaden är att ni har valt att ha katterna och det har inte grannarna.

Han har valt att behålla katterna, jag har velat bli av med dom i över 2 år! Och jag står på grannarnas sida i detta!
  • Anonym (Less)
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-01 12:53:42 följande:

Tveksamt om du kan besluta om detta däremot ses du som ägare om länsstyrelsen skulle få in anmälningar om misskötta djur från grannarna. Du får informera din sambo om att om det skulle bli tillsyn från Ls när grannarna tröttnar så kommer han att få en ganska saftig faktura av dem oavsett om de anser att det är dålig djurhållning eller inte.

Har sagt till honom om det men känns inte som han tror på mig. Men valet verkar ju vara nu att smygavliva djuren eller uppmuntra grannarna till anmälan.
  • Anonym (Less)
    Fiona M skrev 2017-06-01 12:55:39 följande:

Hur tänkte du nu?

De försvinner. Låter säker kallt och hjärtlöst men alternativen är ju väldigt snäva.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo