• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-06 19:08:16 följande:
    Nej gör ju inte det. Precis som att de inte frågar om lov att släppa ut katterna.
    Fast jag drabbas inte av att katter är ute hos sina ägare, utan av att ägarna inte har tillsynen att förhindra att katten går hem till mig.
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-06 19:15:52 följande:
    Fast inbrottstjuvarna tar sig ju förbi låsen också om de vill det. Då skulle man vara tvungen att ha ett fort utav järn och betong och det är du väl inte heller beredd att göra när det gäller andras val att stjäla andras grejer.
    molly50 skrev 2017-06-06 13:28:06 följande:
    När det gäller inbrottstjuvar så är ju det en brottslig handling vilket det inte är att ha utekatt.
    Och vid brottsliga handlingar så får man mer hjälp av myndigheter.
    Vid t ex inbrott så kan jag få ersättning för förstörda och försvunna saker,vilket är betydligt svårare att få när en utekatt förstört en sak.
    Ok, så du är mer benägen att ta till åtgärder emot oönskat omoraliskt beteende om det är brottsligt?

Och det sista du skriver, om det är så att man inte får ersättning, då borde det logiska vara att värja sig MER emot det. Har svårt att förstå hur du tänker?Ja det gör de. Kattägarna står inte heller på min tomt.

Jag upplever att det är svårt att ta upp frågan om rök, de rökare jag har mött blir bara arga och går därifrån.

Om lagstiftningen vore sådan att den gällde kattägare på samma sätt som hundägare så hade det kanske sett lite annorlunda ut.
    Då hade det kanske känts lite lättare att skydda sig.
    Det är lite dit jag vill komma.

Ja,men det är oftast samma sak med kattägare.
    De blir sura och vägrar ta ansvar när man påpekar att deras utekatt har gjort något.
    Carpe Diem
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 20:31:35 följande:
    Behovet för var och en att vidta åtgärder för att värja sig mot granners katter skulle minska drastiskt om man drev igen de förslag jag har för lagstiftning kring detta, så skulle det behövas något utöver det så har jag lättare att acceptera det.

Ett tillägg på lagstiftningsbiten är att man också ska få agera utefter nödvärnsrätt mot inkräktare på sin tomt eller hem, husdjur eller människa.
    fast mitt inlägg som du svarade på handlade om BENÄGENHETEN och VILJAN att värja sig mot katter, inte behovet
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 20:35:32 följande:
    Fast jag drabbas inte av att katter är ute hos sina ägare, utan av att ägarna inte har tillsynen att förhindra att katten går hem till mig.
    Och jag drabbas inte av att röken är hos grannarna, utan av att de inte förhindrar att röken kommer in till mig.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-06 21:15:57 följande:
    Om lagstiftningen vore sådan att den gällde kattägare på samma sätt som hundägare så hade det kanske sett lite annorlunda ut.
    Då hade det kanske känts lite lättare att skydda sig.
    Det är lite dit jag vill komma.
    Menar du att med en annorlunda lagstiftning så hade det känts lättare att bekosta åtgärderna?
    De blir sura och vägrar ta ansvar när man påpekar att deras utekatt har gjort något.
    Usch ja. Vissa saker får man tydligen bara stå ut med, att visa hänsyn existerar inte för vissa människor.

• Anonym (Fakta)
    Tom Araya skrev 2017-06-06 20:31:35 följande:
    Behovet för var och en att vidta åtgärder för att värja sig mot granners katter skulle minska drastiskt om man drev igen de förslag jag har för lagstiftning kring detta, så skulle det behövas något utöver det så har jag lättare att acceptera det.

Ett tillägg på lagstiftningsbiten är att man också ska få agera utefter nödvärnsrätt mot inkräktare på sin tomt eller hem, husdjur eller människa.
    Så ved tror du att nödvärnsrätten hade gett dig mandat att göra om grannens katt kom in på din tomt?
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-09 23:48:56 följande:
    Menar du att med en annorlunda lagstiftning så hade det känts lättare att bekosta åtgärderna?
    Usch ja. Vissa saker får man tydligen bara stå ut med, att visa hänsyn existerar inte för vissa människor.

Ja,det hade det nog gjort.

Precis. Även om lagen säger en sak så kan man visa hänsyn ändå,ur moralisk synpunkt,tycker jag.
    Carpe Diem
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-09 23:44:15 följande:
    fast mitt inlägg som du svarade på handlade om BENÄGENHETEN och VILJAN att värja sig mot katter, inte behovet
    Som om de inte påverkar varandra?
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-09 23:45:53 följande:
    Och jag drabbas inte av att röken är hos grannarna, utan av att de inte förhindrar att röken kommer in till mig.
    Du får väl gå och säga till dem. Du ser ju var röken kommer ifrån.

Sedan är det skillnad på rök från eld och os från grillning och stekning där det senare knappast är jämförbart som olägenhet med kiss, bajs, hår och klös.
  • Tom Araya
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-10 09:17:07 följande:
    Så ved tror du att nödvärnsrätten hade gett dig mandat att göra om grannens katt kom in på din tomt?
    Att använda våld om så är nödvändigt för att värja min egendom.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-06-12 00:43:49 följande:
    Du får väl gå och säga till dem. Du ser ju var röken kommer ifrån.
    Har jag fångat en katt på min tomt och vet vems det är så kan jag gå dit och lämna tillbaka katten med orden att hålla koll på den och att jag inte vill se den hos mig igen. Detta är dock mycket svårare än att härleda rök till den som orsakat den, vilket man måste ta hänsyn till.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo