• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:24:20 följande:
    Ger mig på?

Jag skriker på katterna eller springer ut och jagar bort dem. 

Ursäkta att jag inte vill ha kattbajs i mina trädgårdsmöbler. Kattägarna får väl hålla reda på sina katter och sitt eget kattbajs. Varför ska en familjs äckliga katter får förpesta hemma hos alla grannarna bara för att de vill hämta hem skabbiga katter och ha hemma hos sig.

Katter borde få bo på landet, inte i stan och går tunt och bajsa i radhusträdgårdar.
    Ja, ger dig på. Du skrev att du kastade saker efter dom.
  • LFF
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 14:44:51 följande:
    Det är din åsikt men trots det så har de rätt att släppa ut sina katter i tätbebyggt område. Det är du som är besvärad så då är det upp till dig att hitta ett boende som är lämpligare för dig. Eller så låter du bli, men då får du ha din grill nerpissad.
    Eller så fortsätter jag att spruta vatten på de kattjävlar som kommer i närheten. Och den dagen jag lyckas lista ut vem det är som äger katten så kommer det ett nerpissat skynke till ägaren med en räkning på vad de kostar.
  • molly50
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-02 13:11:43 följande:
    Det där är din egen tolkning av lagen. Katter får ströva fritt utan tillsyn och ev. grannar som inte vill få in katter i sina bostäder får hitta lösningar (t.ex. ha dörrar och fönster stängda) för att katter inte ska komma in.
    Om du läser vad jag skrev så skrev jag,"om jag har förstått det rätt".

Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Är det då för mycket begärt att man visar den hänsynen att man tar ansvar för det ens katt har ställt till med?
    Alla kattägare gör nämligen inte det.

Och oavsett vad lagen säger så känner jag att jag inte ska behöva anpassa min gård och mitt hem för andras katter.
    Lika lite som jag skulle kunna kräva att andra ska anpassa sina hem och sina gårdar efter mina djur.
    Jag vill också kunna ha öppet och vädra under varma sommardagar.
    Det är helt sjukt att kattägare ska kunna slippa undan det ansvar som alla andra djurägare får ta.
    Och därför borde lagen ändras till att gälla även kattägare på samma sätt som hundägare.
    Carpe Diem
  • katthatare1
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 14:46:39 följande:
    Ja, ger dig på. Du skrev att du kastade saker efter dom.
    Tyvärr har jag aldrig träffat nån med nåt jag kastat...

Men de bajsar ju på ändå i min trädgård och det gör mig vansinnig.

Jag kommer över nu ikväll och bajsar lite i dina trädgårdsmöbler så får vi se om du gillar bajs i trädgården sen.
  • Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:29:52 följande:

Jag kanske ska sätta mig och bajsa i din trädgårdsstol så får du se hur trevligt det är att sitta där sen.

Eller kissa lite i din grill, så mysigt sen när du ska grilla.

Eller lämna en halväten skogsmus på din altan att njuta av på morgonkvisten.

Eller kanske lägga en korv i dina ungars sandlåda där din lilla 1-åring ska leka.

Allt detta gör katterna nämligen hos oss och jag tycker inte att det är okej nånstans att det är jag som ska stå ut med detta för att mina grannar ska få ha katter springande fritt. 

Det du beskriver kan du bli åtalad för om du gör så det är nog ingen bra idé.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 14:38:45 följande:
    Borde inte detsamma gälla katter då?
    Är man rädd om sin katt så släpper man inte ut den i ett tätbebyggt område där faror kan hota.
    Ja det kan man också tycka men det har inget med att göra ifall folk får sina föremål förstörda. Det är de som gnäller.
  • katthatare1
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 14:49:28 följande:
    Det du beskriver kan du bli åtalad för om du gör så det är nog ingen bra idé.
    Äh, jag låter min grannes katt göra det. Du gillar väl kattbajs i trädgården. Varför skulle du åtala någon för det?
  • Anonym (Fy fan)
    LFF skrev 2017-06-02 14:35:25 följande:

Varför ska katterna ha företräde till allt framför alla andra? Varför har katterna mer rätt till MIN uteplats än vad jag har?

Det är bara du sätter dig på DIN uteplats. Men man får faktiskt ha förståelse för alla djur som strövar fritt. Jag har katter här som inte är mina och bajsar dom i mina rabatter så gör det mig inte nåt. Dynor tar jag med mig ut när jag vill sitta ute. Sandlådan täcker jag när inte barnen leker i den osv...
  • Anonym (Katter)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:33:40 följande:
    Jag tål andra varelser alldeles utmärkt tack. Och jag är ute i min egen trädgård där inga grannkatter har att göra!

Och jag vill inte ha kattbajs i min trädgård!

Fåglarna bajsar inte ens i närheten så äckligt och mycket i trädgården som katterna gör.

Fattar inte varför inte kattägarna kan ha sitt jävla kattbajs i sin egen trädgård.
    Sätt upp en skylt, katt förbjud, hoppas de kan läsa :)))))
  • molly50
    LFF skrev 2017-06-02 14:45:42 följande:
    Men de som har utekatter ÄR ju inte rädda om sina djur. Det är ju det som är problemet. Om de vore det skulle de aldrig släppa ut sin katt vind för våg.
    Nej,det är just det jag menar.
    Kattägare har en förmåga att påpeka att alla andra ska hålla det de är rädda om inne.
    Men detsamma verkar inte gälla deras katter,
    Det är lite dubbelmoral,tycker jag.
    Carpe Diem
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo