• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Anonym (Pysen)
    Anonym (Japp) skrev 2017-06-01 18:30:05 följande:
    Och?? Väljer man barnen eller katterna går barnen före alla dagar i veckan. Jag hade avlivat katter som pussar och skiter överallt inne.
    Ska katterna straffas för att ägarna inte lyckas tillhandahålla en tillfredsställande miljö för dem tycker du? Oerhört förmätet tankesätt tycker jag.

Jag tycker Påven Johanna har rätt, sambon verkar totalt oduglig och oansvarig och jag hade inte heller skaffat barn eller byggt upp ett hem med en sådan person.

För övrigt så får man räkna med att det kommer katter om man bor i villaområde. Precis som man får räkna med att fåglar skiter eller att det kommer regn ifrån himlen. Gör vad ni vill med era grillar och utemöbler.
  • Anonym (kattvän)

Helt absurt att skaffa FYRA katter när man uppenbarligen inte ens klarar att ta hand om en enda!

• Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 00:08:44 följande:
    Ska katterna straffas för att ägarna inte lyckas tillhandahålla en tillfredsställande miljö för dem tycker du? Oerhört förmätet tankesätt tycker jag.

Jag tycker Påven Johanna har rätt, sambon verkar totalt oduglig och oansvarig och jag hade inte heller skaffat barn eller byggt upp ett hem med en sådan person.

För övrigt så får man räkna med att det kommer katter om man bor i villaområde. Precis som man får räkna med att fåglar skiter eller att det kommer regn ifrån himlen. Gör vad ni vill med era grillar och utemöbler.
    Att fåglar skiter och det kommer regn från himlen har inte närmelsevis samma orsak som när grannarnas katter hälsar på och ställer till, så din jämförelse hamnar i papperskorgen.
  • Anonym (kattvän)

Jag bor i ett tättbebyggt område och har en innekatt. Hon har aldrig varit ute och har sitt revir här på tre rum och kök och trivs ypperligt. Vad vill jag ha sagt? JO att HUR kan man släppa ut sitt älskade(?) husdjur i ett område där man, om man har normal intelligens, inser att den kommer att utsättas för människor som avskyr den? Jag älskar min lilla katt.

• Tom Araya
    Anonym (kattvän) skrev 2017-06-02 06:16:26 följande:

Jag bor i ett tättbebyggt område och har en innekatt. Hon har aldrig varit ute och har sitt revir här på tre rum och kök och trivs ypperligt. Vad vill jag ha sagt? JO att HUR kan man släppa ut sitt älskade(?) husdjur i ett område där man, om man har normal intelligens, inser att den kommer att utsättas för människor som avskyr den? Jag älskar min lilla katt.

Det behövs inte människor som avskyr dem för att de ska utsättas för risker, en vanlig trafikerad gata erbjuder mycket risker för lösa djur.
  • Anonym (kattvän)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 06:41:32 följande:
    Det behövs inte människor som avskyr dem för att de ska utsättas för risker, en vanlig trafikerad gata erbjuder mycket risker för lösa djur.
    Absolut. Men bilar njuter inte av att plåga djur.
  • Tom Araya
    Anonym (kattvän) skrev 2017-06-02 06:43:16 följande:
    Absolut. Men bilar njuter inte av att plåga djur.
    Nej, det är det nog ytterst få som gör. Men folk kan ju se katt som skadedjur ingen tar ansvar för och bekämpa dem utefter det synsättet. Vi vill ju oftast inte ha vissa djur i eller intill våra bostäder, men det betyder inte att vi medvetet plågar dem.
  • Anonym (kattvän)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 06:48:12 följande:
    Nej, det är det nog ytterst få som gör. Men folk kan ju se katt som skadedjur ingen tar ansvar för och bekämpa dem utefter det synsättet. Vi vill ju oftast inte ha vissa djur i eller intill våra bostäder, men det betyder inte att vi medvetet plågar dem.
    Nej "plågar" är ju ett starkt ord, men jag skulle inte ens vilja utsätta mitt älskade djur att bli utsatt för andras ovilja. Liksom "schas kattelände"..............!
  • molly50
    taquine skrev 2017-06-01 15:55:59 följande:
    Kattjävlarna? Moget verkligen.. .hoppas dina ungar slipper höra det där.
    Inte funderat på att skaffa nät /lock till sandlådan, ta in dynor och annat från uteplats/altan när ni inte är där m.m ?
    Nu är det som det är med utekatter , de har ju rätt att strosa fritt.

Verkar som alla "kattjävlar" dras till katthatare för jag har aldrig haft problem med dem, och då bor jag i ett väldigt kattrikt område.
    Man är väl inte katthatare bara för att man inte vill att ens gård ska användas som toalett och sovplats för andras katter.
    Vi hade ett tag stora problem med katter som bajsade runt husknuten utan att gräva ner det efter sig och på vår altan,sov i våra utemöbler,kissade på vårt grillskydd och i makens dyra jaktstövlar som han ställt ut på vädring.
    Och i dotterns dockvagn som vi råkat glömma ute.
    Dörrmattan fick vi kasta bort pga kattkiss.
    Vi har också fixat lock till barnens sandlåda.
    Hos grannarna har de kissat ner nytvättade kläder som hängts ut på tork och bajsat på nätet som de lagt över sina rosenbuskar.
    Tycker du det är acceptabelt?
    Varför ska man behöva stå ut med det?
    Och varför ska man behöva anpassa sitt hem och sin gård efter andras katter?
    Vill man ha en katt så skaffar man väl en själv.
    Jag tycker om katter,men anser att de har det bättre ute på landet än i tätbebyggt område.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Less) skrev 2017-06-01 10:31:13 följande:

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

Lagen säger att katter får ströva fritt ute. Men att de ska hållas under sådan uppsikt att de inte ställer till med olägenheter för grannarna. Om jag har förstått det rätt.
    Men jag tycker att man ändå bör ta grannsämjan i beaktande.
    Är det verkligen värt att bli osams med sina grannar pga att man har utekatter som gör sina behov hos grannarna?
    Hade jag haft katt så hade jag haft den inne.
    Men i ert fall så verkar ju det inte fungera.
    Kanske skulle de ha det bättre om de fick flytta ut till någon på landet?
    Kanske blev det ett stressmoment för dem när ni fick barn?
    I så fall mår de ju inte bra.
    Och i så fall är det ju inte snällt att hålla dem kvar i den miljön som gör dem stressade.
    Carpe Diem
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo