• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Lena

Doftande sköljmedel kan lätt får en kvävande doft för oss som inte använder det. Eftersom användaren är van känner den det inte.

Har du funderat på parfymerat tvättmedel och oparfymerat sköljmedel? Det blir diskretare och svårare att överdosera

Vissa dofter är svårare än andra. Starka blomdofter har jag inga problem med. Sköljmedel och andra rengöringsmedel är de jag har svårast med.

• Anonym (Mia)

Jag är också känslig mot dofter och andra flyktiga organiska ämnen (typ aceton, fotogen), jag får huvudvärk och ont i bihålorna. Dessutom har jag väldigt bra doftsinne.

Sköljmedel är bland värsta jag vet, det står som ett moln runt användarna, men de verkar inte känna av detta själva. Sköljmedel luktar inte det minsta fräscht för mig, det luktar billig blomparfym, gamla äpplen eller vad det nu ska föreställa.

Så jag kan förstå din kollega, men hon verkar ju lite självcentrerad också.

• quidproquo

Stress och oro kan ofta förstärka doftöverkänslighet... apropå det du nämner om "stressiga perioder" på jobbet.

Det är säkert tufft för din kollega. Men att arbetsgivaren skulle kräva av er andra att börja använda en viss typ av tvättmedel, sköljmedel, tvålar, deoderanter känns tveksamt.

Arbetsgivaren kan ha ett krav på att anpassa arbetsmiljön för er kollega, men det torde snarare kretsa kring att hon erbjuds ett eget kontorsrum (om ni har den typen av arbete), att hon kan avstå diverse möten där större grupper samlas, arbeta delvis hemifrån (om det passar er verksamhet) etc.

• Anonym (Jo)

Har ingen lösning men jag är också doftöverkänslig. När en av våra grannar hängde tvätten ute så var jaf tvungen att gå då de använde sköljmedel. Tack och lov så använder inte de nya grannarna sköljmedel.

• Meriall

Be om läkarintyg på allergin. Har hon det är det ju fysiskt så att säga. Måste hon sitta bredvid dig på möten? Jag är själv riktigt djurallergisk och mår dåligt av att sitta bredvid någon som har djur mer än typ 5 min men då sätter jag ju mig på andra sidan bordet istället...

• Anonym (Jenn)

Känns inte som att chefen kan börja tvinga er att använda parfymfritt hemma. Det uppskattas ju säkert av din kollega, men det känns orimligt att det skulle bli ett krav.

Tänker som nån sa, att det rimliga är väl att man justerar situationen för kollegan med eget rum, möjlighet att jobba hemifrån etc.

• Anonym (T)

Sköljmedel doftar riktigt jobbigt. Jag är inte allergisk vad jag vet, men avskyr när svägerskan hade kört sköljmedel på sängkläder, dukar osv i släktens gemensamma stuga. Var tvungen att åka o köpa ett nytt täcke efter en natt med billig påträngande äppeldoft.

Allergi mot många olika saker kan vara väldigt känslig och folk kan reagera på små mängder. Du skriver att kollegan "påstår ".... så du verkar inte alls tro henne. Tråkigt och okunnigt. Jag rekommenderar att du läser på lite om allergi och doftkänslighet. Det är klart det blir lite inskränkande för er men det är förstås inget mot hur besvärligt det är för din kollega. Var inte så inställd på att hon inbillar sej eller överdriver, varför skulle hon göra det? Det kan inte vara så jobbigt att låta bli sköljmedel och parfym, kanske blir fler i din omgivning lättade av att slippa sköljmedelsoset.

• AnnaSthlm

Nej, rent arbetsrättsligt finns det ingen möjlighet för arbetsgivare att tvinga er att avstå från doftande tvättmedel och dylikt. Du kan dessutom anmäla din kollega för trakasserier om hon går runt och luktar på dina tillhörigheter.

• Glinda från Oz

Jag tycker din kollega kommer med helt orimliga krav. Visst ska man visa hänsyn och det tycker jag att ni gör, men det måste finnas någon rim och ranson också. Hon kan inte diktera vad ni ska göra på fritiden eller hur ni tvättar era kläder.

Svar på tråden Allergisk kollega