• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • soofa
    Madeeleenee skrev 2017-09-09 08:58:40 följande:

Nu har de ringt från Falun! De ringde faktiskt sambon han var inte alls beredd på det haha. Brukar de ringa mannen? Vi tyckte bara det var fint för han är ju faktiskt och involverad i detta, innan har de alltid ringt mig.

Vi har sovit lite oroligt och förberett oss på det värsta, men gissa om vi blev chockade, 6 av 6 ägg blev befruktade! Kan inte tro det... mycket kan ju fortfarande gå snett men ET är nu bokat onsdag kl 13 :)

Haha nä, vår klinik har bara ringt till mig men vad kul att de kan ringa mannen också för som du säger har ju de en lika stor del i det här. :)

Och grattis till ett bra resultat! 6 av 6, vilka superägg! :)
  • Nube

Nu har de ringt från Falun! De ringde faktiskt sambon han var inte alls beredd på det haha. Brukar de ringa mannen? Vi tyckte bara det var fint för han är ju faktiskt och involverad i detta, innan har de alltid ringt mig.

Vi har sovit lite oroligt och förberett oss på det värsta, men gissa om vi blev chockade, 6 av 6 ägg blev befruktade! Kan inte tro det... mycket kan ju fortfarande gå snett men ET är nu bokat onsdag kl 13 :)

Grattis, vad bra! Då får ni säkert flera till frysen också!
  • Nube

Jag tänkte på en sak nu när det var några som inte fick några ägg till frysen och många verkar tycka att det är nåt fel på deras ägg. Men glöm inte att spermier är lika viktiga i det här och ofta är det spermier som inte lyckas befrukta ägget. Och om cellfördelningen sedan ska gå som det ska beror också på spermier så tänk inte att det är automatiskt nåt fel på er tjejer! Nu vill jag inte göra er oroliga men jag tycker inte vi ska bara tänka på att det beror på oss när sperman är lika viktigt!

• soofa
    Nube skrev 2017-09-09 10:21:20 följande:

Jag tänkte på en sak nu när det var några som inte fick några ägg till frysen och många verkar tycka att det är nåt fel på deras ägg. Men glöm inte att spermier är lika viktiga i det här och ofta är det spermier som inte lyckas befrukta ägget. Och om cellfördelningen sedan ska gå som det ska beror också på spermier så tänk inte att det är automatiskt nåt fel på er tjejer! Nu vill jag inte göra er oroliga men jag tycker inte vi ska bara tänka på att det beror på oss när sperman är lika viktigt!

Bra att du påminner om det, vi anklagar lätt oss själva i det här. <3
  • Nube
    soofa skrev 2017-09-09 10:38:32 följande:

Bra att du påminner om det, vi anklagar lätt oss själva i det här. <3

Exakt och det ska vi inte göra :) Vi gör ett fantastiskt jobb med sprutor och äggplock och all oro så vi ska vara lite stolta tycker jag!
  • Söndag

Vilket kalas resultat grattis!!!
  • jamka

Vad glad jag är som hittade er! Vid nästa mens ska jag börja spruta, det blir min första ivf. Vi har en son som kom på naturlig väg och han är nu 10 år och vi har inte än lyckats att få syskon till honom. Eftersom jag redan är 40 så ser jag ivf som min sista chans.

• hösten84
    Matildas84 skrev 2017-09-09 06:05:06 följande:
    Ja det ligger någonting i det du säger. Jag skulle dock hellre ha kvar perioden av hopp längre eftersom att nästa period av väntan på nästa försök börjar tidigare annars... jag hoppas verkligen att det inte är menssymtom vi känner av nån av oss..
    Hur mår du idag? Jag håller med dig jag skulle hellre ha kvar perioden av hopp längre. Är nu på ruvdag 8 och igår blev litunusgegget lite lite bieget-färgat, i min vanliga cykel kommer mensen imorgon och jag brukar få lite sånna små små brun-klegg (ursäkta beskrivning) några dagar innan, hade även lite imorse.
    Försöker hålla hoppet uppe men är väldigt ledsen.
  • Pigall
    Nube skrev 2017-09-09 10:21:20 följande:

Det är nästan det jag är mest rädd för. Äggkvalitet känns som om det är lättare att påverka. Eller iallafall så är det något jag har mer kontroll över. Man kan mixtra med stimulering och jag kan finlira med diet och sådant. Har använt nikotin innan så det tar väl en stund innan det går ur kroppen. Men spermiekvalitet har jag ingen kontroll över känns det som. Jag vill liksom nästan att det ska vara äggen det är fel på för jag jag har stor reserv och det finns konkreta saker som jag kan göra för att påverka. Spermierna är helt utanför min kontroll och det skrämmer mig mer.
  • Pigall
    Titikaka skrev 2017-09-08 21:43:25 följande:

Jag är på RD 6 och hade lite ilningar som jag brukar ha 2-3 dagar innan mens. Och det är mens dag på måndag enligt kalendern, så det kan vara att jag får mens då. Jag är lite ledsen, men ibland jag tycker att det är bättre får veta tidigare än hoppa mellan hopp och besvikelse. Såå himlasvårt..

Hoppar in i din ovissa besvikelse. Får alltid en dag av nedstämdhet och ångest 7 dagar efter ägglossning som början på min pms och igår som om man ställt en klocka så kom gråten. Så det känns som om det är kört den här månaden med tanke på att pmsen har kickat igång. Vi vet ju inte än men det känns ju trist. Men ja, på något sätt hade det varit skönt att få veta tidigare så man slipper väntan och ovissheten.
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017