• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • jamka
    Madeeleenee skrev 2017-09-09 17:04:18 följande:
    För mig (allas upplevelser är såklart unika) var sprutorna absolut ingen fara. Värre att ta stick i fingret:) kände inte nålarna alls. Mer som om någon petade mig i magen. Äggplocket gick jättebra, absolut inte ONT mer lite obehagligt men skulle lätt göra det igen. Jag var orolig över det eftersom jag hade väldigt ont av ballongen från äggspolningen, men den smärtan går inte att jämföra med äggplocket för mig. :) kommer gå jättebra!
    Tack! Ni har lugnat mig lite. Jag gjorde äggledarspolning för några år sedan och tyckte inte att det gjorde ont.
  • soofa

Men ååh, grattis! :D <3 Kommer dessutom bara bli starkare!

Titikaka skrev 2017-09-09 17:29:26 följande:

Nu hittade jag ett sätt :D

• Titikaka
    Madeeleenee skrev 2017-09-09 17:40:03 följande:

Åh grattis!!!! Vilken dag??

Ruvdag 7 idag. Tack tjejer. Jag är inte redo att vara riktigt glad, men del av stress minskat.. Ett litet steg framåt..
  • Titikaka
    Pigall skrev 2017-09-09 12:29:31 följande:

Hoppar in i din ovissa besvikelse. Får alltid en dag av nedstämdhet och ångest 7 dagar efter ägglossning som början på min pms och igår som om man ställt en klocka så kom gråten. Så det känns som om det är kört den här månaden med tanke på att pmsen har kickat igång. Vi vet ju inte än men det känns ju trist. Men ja, på något sätt hade det varit skönt att få veta tidigare så man slipper väntan och ovissheten.

Men du, det är ganska tidigt för dig. Tar du Lutinus? Progesteron orsaker pms för oss, så det kan vara bara effekt av hormonen, jag tror du kan hålla hoppet lite längre till :)
  • Titikaka
    Nube skrev 2017-09-09 10:21:20 följande:

Jag tänkte på en sak nu när det var några som inte fick några ägg till frysen och många verkar tycka att det är nåt fel på deras ägg. Men glöm inte att spermier är lika viktiga i det här och ofta är det spermier som inte lyckas befrukta ägget. Och om cellfördelningen sedan ska gå som det ska beror också på spermier så tänk inte att det är automatiskt nåt fel på er tjejer! Nu vill jag inte göra er oroliga men jag tycker inte vi ska bara tänka på att det beror på oss när sperman är lika viktigt!

Du har rätt här, men mina tankar är så för att jag försökte bli gravid med två olika partner i ganska lång period och både hade inget fel med spermier, så jag försöker bara hitta förklaringen för mig. Dåligt kvalité sällan kan vara påverkad som jag förstår, de finns i äggreserven från födseln, fast jag hörde att akupressur kan ha positiv effekt, men ändå.. Det suger att vetenskap kan fortfarande inte ge bra svar till alla som har oförklarligt barnlöshet :(
  • Pigall
    Titikaka skrev 2017-09-09 18:39:15 följande:

Men du, det är ganska tidigt för dig. Tar du Lutinus? Progesteron orsaker pms för oss, så det kan vara bara effekt av hormonen, jag tror du kan hålla hoppet lite längre till :)

Ja det är tidigt så det kan ju vara lutinus också och loppet är ju inte kört. Men om jag känner min kropp så är det dåliga nyheter. Jag har haft både ont i brösten och molvärk sedan jag började med lutinus så de symptomen räknar jag bort. Men en vanlig cykel blir jag superdeppig äl+7 som försvinner på en dag och får ont i ryggslutet samt ilningar i livmoderhalsen äl+8. Precis som denna cykeln :( sen visst, det kan ju vara att kroppen bara inte fattat än men min känsla är att det inte har tagit sig. Men hoppet är det sista man överger så jag kommer hålla tummarna in i det sista:)
  • Pigall
    Titikaka skrev 2017-09-09 17:29:26 följande:

Nu hittade jag ett sätt :D

Grattis!!!!
  • Mm79
    Titikaka skrev 2017-09-09 18:47:45 följande:

Du har rätt här, men mina tankar är så för att jag försökte bli gravid med två olika partner i ganska lång period och både hade inget fel med spermier, så jag försöker bara hitta förklaringen för mig. Dåligt kvalité sällan kan vara påverkad som jag förstår, de finns i äggreserven från födseln, fast jag hörde att akupressur kan ha positiv effekt, men ändå.. Det suger att vetenskap kan fortfarande inte ge bra svar till alla som har oförklarligt barnlöshet :(

Jag har varit gravid ett antal gånger förut, men de senaste åren efter jag fått autoimmun hypotyreos, så går det inte, det fäster inte. Blev tidig MA ett par gånger. Så nu oroar jag mig för överaktiv immunförsvar som jobbar mot oss.

Är på RD 6 idag och det kom en del blod idag och det kommer fortfarande små blödningar. 10 dagar innan mens/TD. Vet inte vad jag ska tro längre... Lär inte bli walk in the park hur som.
  • Titikaka
    Mm79 skrev 2017-09-09 19:01:41 följande:

Jag har varit gravid ett antal gånger förut, men de senaste åren efter jag fått autoimmun hypotyreos, så går det inte, det fäster inte. Blev tidig MA ett par gånger. Så nu oroar jag mig för överaktiv immunförsvar som jobbar mot oss.

Är på RD 6 idag och det kom en del blod idag och det kommer fortfarande små blödningar. 10 dagar innan mens/TD. Vet inte vad jag ska tro längre... Lär inte bli walk in the park hur som.

Jag har också ganska lätt form av hypotyros, vanligtvis det håller sig i normen, men måste äta levotyroxin att hålla det lägre, hade ett MF, så kanske det kan vara förklaringen, men inte säker på detta ärligt talat. Hörde och läste många fall när det gick att bli gravid och föda ett barn med ganska höga TSH nivåer
  • Pigall
    jamka skrev 2017-09-09 15:54:13 följande:

Är mycket orolig inför att ta sprutor och sedan äggplockning.

Sprutorna tyckte jag absolut inte var någon fara. Jag fick bemfola och cetrotide. Bemfolan kändes knappt alls och cetrotiden sved bara till lite i några minuter och sen var det över. Så det ska du inte vara orolig över. Det kommer gå jättebra.

Mitt äggplock var lite jobbigare dock eftersom att jag tydligen är väldigt svårbedövad. Så det gjorde väldigt ont först men då tog de en paus och gav mig en extra morfindos och resten gick hur enkelt som helst. Så om du vet med dig att du är svårbedövad (t.ex. att du behöver flera doser bedövning hos tandläkaren) så säg till läkaren i förväg så att de kan vara beredda med en extra dos. Jag hade även en hel del smärta dagarna efter plockat men inget som inte gick att åtgärda med lite kärlek och alvedon. Förhoppningsvis kommer det gå jätteenkelt för dig och bli en fin liten bebis när allt är klart:)
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017