• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Pigall
    kaleidoskop88 skrev 2017-09-10 20:40:49 följande:

Jag tjuvtestade i morse o det var negativt. Var ett billigt test som gick ut för ett år sedan, men ändå... Har haft lite små nyp i magen - typ som mensvärk men bara små hugg. Tror det är kroppen som förbereder att spola ut, men jag vet inte. Brukar endast ha mensvärk från exakt i samma stund som jag börjar blöda o mensen ska komma om fem dagar egentligen. Suck... Vet inte, men jag känner bara på mig att det inte fäst. Är också deppig just nu - är det Lutinus? Någon mer som känner så med det läkemedlet? Eller det kanske bara är oro?

Lutinus driver mig till vansinne. Har haft ont i brösten, molvärk och hugg sedan jag började med dem (för att inte tala om klegget). Deppig är jag med men det skyller jag på gammal hederlig pms. Dock skulle det inte förvåna mig om det mixtrade med psyket också. Små jävulspiller är vad de är.
  • hösten84
    Matildas84 skrev 2017-09-10 19:50:07 följande:
    Jag hoppas också att det är hjälten som spökar och sockerdrickar! Och att det småblöder pyttelite för att det är happening där inne.

Nä tjuvtesta tror jag inte är för mig. Har typ utvecklat test-fobi. Skulle kunna bygga en koja av alla teststickor jag pissat negativt sen barnlöshetskarusellen började rulla så jag har slutat helt med test sen januari i år. Står inte ut att det skriker - i ansiktet på mig. Ska dock ta en dag för tidigt för att min testdag är en måndag, vill hellre ha ev negativa besked en söndag. Om inte mensen hinner komma förstås. Tycker mitt datum är så långt efter min vanliga cykels förväntade mensdag så är det negativt borde den hinna före tycker man..

När skulle din mens kommit utan IVF och vilken dag har du TD? 17/9 väl?
    är helt med på samma spår, jag avvaktar till td den 17/9 för att testa. Mest för att jag vill hålla ut på känslan av att det finns hopp lite längre. Å kommer mensen innan så gör den det. Enligt min mensapp skulle jag få mens idag eller imorgon (har normalt 27-28 dagars cykel). Men om man ska räkna äggplock som ägglossning och sedan 14 dagar på det som beräknad mens så är bim på onsdag. Så då är söndag fortf långt borta. Hur är det för dig? 
  • Matildas84
    hösten84 skrev 2017-09-10 21:50:03 följande:

är helt med på samma spår, jag avvaktar till td den 17/9 för att testa. Mest för att jag vill hålla ut på känslan av att det finns hopp lite längre. Å kommer mensen innan så gör den det. Enligt min mensapp skulle jag få mens idag eller imorgon (har normalt 27-28 dagars cykel). Men om man ska räkna äggplock som ägglossning och sedan 14 dagar på det som beräknad mens så är bim på onsdag. Så då är söndag fortf långt borta. Hur är det för dig? 

Intessant! Har inte räknat så. Min motsvarighet blir denna: (har 30 dagars cykel)

Enligt min app ska mensen komma på fredag 15/9. Men om man räknar från äggplock som ägglossning och sedan 15 dagar framåt är idag (!) bim. (Om man räknar med dagen de plockade som dag 1). Fick nästa måndag 18/9 som TD..
  • Nube
    Bonnamoran skrev 2017-09-10 16:20:06 följande:

:)

Jag ska till Uppsala, Linné. Det är första gången så smått nervös. Antar att det bara är att följa med och ta det som det kommer.

Lycka till idag!
  • Nube
    Söndag skrev 2017-09-08 16:56:12 följande:

Aha! Ja de blev så förvirrat idag glömde fråga hur det såg ut idag. Vi har 2 timme enkel resa att åka dit men har endå valt att göra hela behandlingen där, så som sagt de känns motigt just nu även fast jag egentligen vet att de är värt de..

Vilken dag brukar man återföra?

Hoppas det går bra idag för er och ni kan boka äggplocket!
  • Frökenfräken33

Så kom det en liten blödning.. en dag innan bim. Är på rd11 idag. Gjorde ett gravtest och det visade tvärnegativt..

Fyfan hur det känns nu. Nu känns det hopplöst. Tänker på att nu har jag bara 2 försök kvar... usch det här är inte roligt

• Mjbo
    Pigall skrev 2017-09-10 21:12:38 följande:
    Nu är det för vår del en annorlunda situation då det främst verkar vara manlig faktor för vår del. Dock verkar vi båda vara måndagsexemplar ser det ut som. Men jag vet hur fruktansvärt min partner har mått över detta och hur tankarna har gått hos mig. Min stora sorg om det inte funkar för oss är inte att inte få barn utan att inte få barn med honom. Det är ju hans drag som jag drömt om att se i en liten. Men den sorgen vet jag hade gått över efter ett tag och tids nog hade vi börjat leta nya vägar. Precis som vi inte gav upp när det inte gick den vanliga vägen kommer vi inte ge upp om det inte går med ivf. Det finns många sätt att bli förälder på. Adoption är ju ett annat alternativ. Visst är även det en process men vad är några år mot resten av livet som förälder?

Enligt min erfarenhet är det den som "felet" ligger hos som mår allra sämst i dessa sammanhang medan partnern brukar acceptera läget och blicka framåt hyfsat snabbt.

Ett tips till er alla förresten är att kolla på filmen "Hans & Hennes" om ni lyckas hitta den någonstans. Hade inte sett den på flera år förrän den gick på tv härom månaden och såg den i ett helt nytt ljus nu när man själv är ofrivilligt barnlös. Tror varenda reaktion i hela filmen har hänt hemma hos oss de senaste året. Väldigt tröstande och vacker faktiskt.

"kul" att höra från ett annat perspektiv, som i ert fall att det beror på mannen, och då få höra hur du tar allting. Kan vara nyttigt att höra med. 

Problemet jag har är att jag vet inte om jag vill försöka igen. Det känns som att jag är klar. kan låta fjuttigt för en del att bara orka försöka 2 gånger, men jag har aldrig mått då dåligt i hela mitt liv som det här året, jag vill bara ha mig själv tillbaka. jag är sur, grinig, lättretlig och allmänt tråkig. Vill inte göra nånting med någon. Känner inte igen mig själv, jag hatar det. Det är det som är dilemmat, att jag tror inte jag vill försöka igen. Och då känner jag såhär, ska jag inte ens göra vad jag kan och orka alla 3 försöken? Ska jag va den som ger upp och bara bestämmer att nej, de blir inga barn. bara för att jag inte orkar kämpa nått mer? 

Förstår du?`Det är ett hemskt mörker jag befinner mig i. Trodde aldrig jag skulle bli så påverkad av detta som jag blivit. Men det här är det värsta jag någonsin varit med om. Ser bara svart. allt är svart. låter klyschigt men det är precis så jag känner. Vi har köpt hus detta år, inte ens det glädjer mig. All annan lycka försvinner.... Jag vill ha mig och mitt liv tillbaka.

Ska absolut kolla på filmen du nämnde! tack för tipset!

• Paulina2017
    Frökenfräken33 skrev 2017-09-11 08:45:00 följande:

Så kom det en liten blödning.. en dag innan bim. Är på rd11 idag. Gjorde ett gravtest och det visade tvärnegativt..

Fyfan hur det känns nu. Nu känns det hopplöst. Tänker på att nu har jag bara 2 försök kvar... usch det här är inte roligt

Hej negativt för mig med. Ruvardag 12. Fick ockå besked av kliniken att man måste vänta till nästa mens för att få börja med nästa försök. Har inga i frysen men 2 försök kvar. På 1 år hinner man ju inte så många försök för klinikerna har sina regler osv. Är helt ut lämnad till deras rutiner. Sen va det tydligen utifrån deras schema om de har tid med äggplock.
  • Söndag
    Nube skrev 2017-09-11 08:02:04 följande:

Tack! De verkar som vi får en tid i eftermiddag efter svar på blodprov får vi se!
  • Söndag
    Nube skrev 2017-09-11 08:02:04 följande:

Hur är det med dig? Och hur känns de inför i morgon?
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017