• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • lill111
    smurfen 11 skrev 2017-12-20 11:14:09 följande:

Frågade läkaren om det när vi var där, jag sa jag helst vill ha det, och han höll med om att man då ser vilka som är starkast, och han skulle "tänka på det". Så normalt nej, bara tredagars. Tror helt enkelt de inte vill jeopardize de få ägg som klarar sig till dag tre. Det är ju lite gambling med frysta ägg som tinas, alltså inte befruktade frysta embryon det handlar om här.

Jag valde ju dom för jag vill inte nedreglera mig, även om jag också kommer behöva ta mediciner då de för tillbaka i naturlig men stimulerad cykel.

St Petersburg är så dyra, så tyvärr valde vi bort dom, även om de säkert är bra. Men funderar ni på Ryssland finns ju NGC där, dom är bra mycket billigare, och erbjuder många olika paket. De var trevliga när jag var i kontakt med dom.

Tack snälla du ja, vi har inte bestämt ännu, men priset är ju klart viktigt med... har lagt ut så galet mkt pengar redan under alla dessa 6 år....

Kan man få embryo gule där du går? Tar de alla prover vid första besöket?

Krävs det att jag måste stanna där gång nr två i flera dagar eller hur gör/gjorde ni?

Är det smidigt att ta sig till kliniken?

Tacksam för svar:)
  • Asil76
    lill111 skrev 2017-12-20 12:14:48 följande:

Tack snälla du ja, vi har inte bestämt ännu, men priset är ju klart viktigt med... har lagt ut så galet mkt pengar redan under alla dessa 6 år....

Kan man få embryo gule där du går? Tar de alla prover vid första besöket?

Krävs det att jag måste stanna där gång nr två i flera dagar eller hur gör/gjorde ni?

Är det smidigt att ta sig till kliniken?

Tacksam för svar:)

Hej! Dom använder det på 5-dagars har jag för mig men inte tredagars. För mig som misslyckades på första försöket, är tanken att dom sätter in femdagars om vi testar en gång till.

Det är lätt att ta sig till invimed, man tar pendeltåget dit om man inte bestämmer sig för att bo i gdynia, då kan man promenera. Mitt tips är att no i gdansk eller sopot det är trevligare än gdynia. Det tar ca en halvtimme m pendeltåget ifrån gdansk.

Vi var tvugna att stanna 10 dagar tot, eftersom min slemhinna tog så lång tid på sig. Och då var det skönt att bo i gdansk där det finns mer att göra.
  • lill111
    Asil76 skrev 2017-12-20 13:56:56 följande:

Hej! Dom använder det på 5-dagars har jag för mig men inte tredagars. För mig som misslyckades på första försöket, är tanken att dom sätter in femdagars om vi testar en gång till.

Det är lätt att ta sig till invimed, man tar pendeltåget dit om man inte bestämmer sig för att bo i gdynia, då kan man promenera. Mitt tips är att no i gdansk eller sopot det är trevligare än gdynia. Det tar ca en halvtimme m pendeltåget ifrån gdansk.

Vi var tvugna att stanna 10 dagar tot, eftersom min slemhinna tog så lång tid på sig. Och då var det skönt att bo i gdansk där det finns mer att göra.

Tack för info! Vi har ju ingen möjlighet att stanna- kan man inte kolla slemhinnan hemma hos sin gyn inna transfer?
  • Asil76
    lill111 skrev 2017-12-20 15:10:56 följande:

Tack för info! Vi har ju ingen möjlighet att stanna- kan man inte kolla slemhinnan hemma hos sin gyn inna transfer?

Jo det kan man absolut om man har en gyn som ställer upp på det. Min erfarenhet är att det är väldigt få som gör det om man är under behandling utomlands och inte innefattas av landstingets behandlingar. Jag ringde runt som en galning, och hade jättesvårt att få tid inom de närmaste veckorna.
  • lill111
    Asil76 skrev 2017-12-20 15:49:30 följande:

Jo det kan man absolut om man har en gyn som ställer upp på det. Min erfarenhet är att det är väldigt få som gör det om man är under behandling utomlands och inte innefattas av landstingets behandlingar. Jag ringde runt som en galning, och hade jättesvårt att få tid inom de närmaste veckorna.

Ok, så trist jag har en gyn som hjälper mig med vul och mediciner ....
  • LadyMaria

Hur har ni gjort med att berätta för vänner och anhöriga? Alla i vår nära familj och vänner vet ju om våra IVF behandlingar och för dem känner jag inte att det vore jobbigt att berätta eftersom man har deras fulla stöd. Men det finns ju även dem som vet om problematiken eller har fått reda på det, som är helt okänsliga och ska komma med sina egna etiska synpunkter. Funderar på hur man ska hantera eventuella kommentarer osv. Många tankar som går runt!

• Jag är bara jag
    LadyMaria skrev 2017-12-20 22:02:48 följande:
    Hur har ni gjort med att berätta för vänner och anhöriga? Alla i vår nära familj och vänner vet ju om våra IVF behandlingar och för dem känner jag inte att det vore jobbigt att berätta eftersom man har deras fulla stöd. Men det finns ju även dem som vet om problematiken eller har fått reda på det, som är helt okänsliga och ska komma med sina egna etiska synpunkter. Funderar på hur man ska hantera eventuella kommentarer osv. Många tankar som går runt!
    Bara en vän vet. Ingen släkting, ingen skulle kunna ta det. Får se vad som händer om jag nu får barn igen vid min höga ålder, då börjar nog folk ana fuffens...
  • Sjuttiosjuan
    LadyMaria skrev 2017-12-20 22:02:48 följande:

Vi har berättat för våra närmaste, ingen som hittills tyckt det varit ett dugg konstigt utan alla är väldigt glada för vår skull. Vi kommer berätta för vårt barn så fort han/hon kan förstå. Det ska aldrig kännas som något konstigt tycker jag, och tycker inte vi i omgivningen det så tror inte jag barnet gör det heller. Skulle även kännas jobbigt att ljuga för vänner och familj som undrar om det var ett Ivf försök som lyckades till slut. Men alla gör ju vad som känns bäst för dom:)
  • Asil76
    lill111 skrev 2017-12-20 19:35:36 följande:

Ok, så trist jag har en gyn som hjälper mig med vul och mediciner ....

Ja, men det är ju grymt! Då kan du absolut göra så mycket som möjligt hemma, så slipper du vara nere så länge. :)
  • LadyMaria

Okej, jag känner också att jag vill vara så öppen som möjligt.

Vet någon om man kan avbryta ett tre pack man har köpt.. har just köpt ett nytt paket där vi har 2 behandlingar kvar. (Totalt gjort 7 IVF behandlingar och 3 FET).  Känns hopplöst med mina ägg. Är "bara" 30 men har bara fått kemiska graviditeter av 15 st embryon som sett fina ut. Men uppenbarligen kan dem ju inte vara ok. 

Svar på tråden Äggdonation 2017