• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2017-12-21 13:05:14 följande:

Okej, jag känner också att jag vill vara så öppen som möjligt.

Vet någon om man kan avbryta ett tre pack man har köpt.. har just köpt ett nytt paket där vi har 2 behandlingar kvar. (Totalt gjort 7 IVF behandlingar och 3 FET).  Känns hopplöst med mina ägg. Är "bara" 30 men har bara fått kemiska graviditeter av 15 st embryon som sett fina ut. Men uppenbarligen kan dem ju inte vara ok. 

Innan du ger upp om dina ägg, kan ett förslag vara att ni kollar upp spermierna ordentligt med ett dnatest..
    Samt åker till Serum i Aten och gör hysto med inplantationssnitt.
    Problemet kan ju vara livmodern eller spermierna.
    Men den bästa kunskapen inom detta finns inte i Sverige utan utomlands.

Spermier kan nämligen ha dnafel även om de ser normala ut i mikroskåp.
    Vi reste till AvaRiga i Lettland och gjorde sperm dna fragmentationstest. Finns inte i Sverige. Det kostade motsvarande 700 svenska kronor och vi fick svaret via mail efter ett dygn.
    www.avaclinic.lv/se/

Serum är omvittnat mycket duktiga på hysto, de skickar in en kamera i livmodern och filmar och kan därigenom se om det finns saker där som inte borde vara där som tex död vävnad. De tar bort allt som inte ska vara där samt gör inplantationssnitt så att embryona får ordentligt bra fäste.
    Serum gör också Mensblodtest (kan göras hemifrån eller vid hysto) samt sperm dna fragmentationstest.
    www.ivfserum.com/

• LadyMaria

Tack så mkt för infon!

Får nog göra fragmentationstestet och mensblodstest iallafall.. Det funkar inte att skicka ner spermier på posten va? :P utan man måste var på plats? Hysteroskopi med implantationssnitt gjorde jag i somras.. och allt såg "jättefint" ut inuti. Har just haft samtal med Dr. D och han tycker vi ska fortsätta med dessa 2 behandlingar och göra samma behandlingsplan igen, han tyckte min kropp hade reagerat bra på medicinerna och hålla sig lugn, men att embryona slutade leva. Han kommenterade inte mkt om mina höga trombocyter dock.. som jag får kolla upp någon annanstans. 

Kram

UndrandeSökare skrev 2017-12-21 16:56:43 följande:
    Innan du ger upp om dina ägg, kan ett förslag vara att ni kollar upp spermierna ordentligt med ett dnatest..
    Samt åker till Serum i Aten och gör hysto med inplantationssnitt.
    Problemet kan ju vara livmodern eller spermierna.
    Men den bästa kunskapen inom detta finns inte i Sverige utan utomlands.

Spermier kan nämligen ha dnafel även om de ser normala ut i mikroskåp.
    Vi reste till AvaRiga i Lettland och gjorde sperm dna fragmentationstest. Finns inte i Sverige. Det kostade motsvarande 700 svenska kronor och vi fick svaret via mail efter ett dygn.
    www.avaclinic.lv/se/

Serum är omvittnat mycket duktiga på hysto, de skickar in en kamera i livmodern och filmar och kan därigenom se om det finns saker där som inte borde vara där som tex död vävnad. De tar bort allt som inte ska vara där samt gör inplantationssnitt så att embryona får ordentligt bra fäste.
    Serum gör också Mensblodtest (kan göras hemifrån eller vid hysto) samt sperm dna fragmentationstest.
    www.ivfserum.com/
  • Jag är bara jag
    Sjuttiosjuan skrev 2017-12-20 22:23:10 följande:
    Vi har berättat för våra närmaste, ingen som hittills tyckt det varit ett dugg konstigt utan alla är väldigt glada för vår skull. Vi kommer berätta för vårt barn så fort han/hon kan förstå. Det ska aldrig kännas som något konstigt tycker jag, och tycker inte vi i omgivningen det så tror inte jag barnet gör det heller. Skulle även kännas jobbigt att ljuga för vänner och familj som undrar om det var ett Ivf försök som lyckades till slut. Men alla gör ju vad som känns bäst för dom:)
    Nu tog jag åt mig faktiskt! Vi har inte ljugit alls!! Men fått elaka kommentarer vid mina missfall, svärmor är dement, min mamma psykiskt sjuk, svärmor tycker adopterade är oäkta barn och "normen" är 2 barn vid typ 25 här. Vad gör man då tycker du?! Självklart ska vi tala om för barnen att de är ED-barn, men det som inte angår omgivningen angår dom inte och man måste faktiskt inte berätta. Tur för er om ni har snälla vänner, men vi har inga alls.
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2017-12-21 17:41:51 följande:

Tack så mkt för infon!

Får nog göra fragmentationstestet och mensblodstest iallafall.. Det funkar inte att skicka ner spermier på posten va? :P utan man måste var på plats? Hysteroskopi med implantationssnitt gjorde jag i somras.. och allt såg "jättefint" ut inuti. Har just haft samtal med Dr. D och han tycker vi ska fortsätta med dessa 2 behandlingar och göra samma behandlingsplan igen, han tyckte min kropp hade reagerat bra på medicinerna och hålla sig lugn, men att embryona slutade leva. Han kommenterade inte mkt om mina höga trombocyter dock.. som jag får kolla upp någon annanstans. 

Kram

Nej, går nog inte att skicka spermierna. Men det går lätt att ta sig till Riga om ni vill göra testet där. Flyget tar bara en timme från Arlanda till Riga och annars kan man ta båten. AvaRiga ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Mensblodtestet kan man ju göra hemifrån. Du behöver vadderad påse, några frimärken, urinprovrör med skruvkork och lite koksaltlösning att späda med.

Adressen man ska skicka till och mer info om mensblodtestet hittar du på ivfSerums hemsida under infection screening.
  • Sjuttiosjuan
    Jag är bara jag skrev 2017-12-21 20:26:13 följande:

Nu tog jag åt mig faktiskt! Vi har inte ljugit alls!! Men fått elaka kommentarer vid mina missfall, svärmor är dement, min mamma psykiskt sjuk, svärmor tycker adopterade är oäkta barn och "normen" är 2 barn vid typ 25 här. Vad gör man då tycker du?! Självklart ska vi tala om för barnen att de är ED-barn, men det som inte angår omgivningen angår dom inte och man måste faktiskt inte berätta. Tur för er om ni har snälla vänner, men vi har inga alls.

Oj, menade verkligen inget illa. Jag svarade bara på hur vi gör med vår omgivning. Jag är ledsen om jag klev dig på tårna. Som jag skrev så får man göra det som känns rätt för en själv och det finns ju inga rätt och fel då. Tråkigt att er släkt har den inställningen:(
  • LadyMaria

Det var inte meningen att skapa konflikt!

Men jag tycker det är värdefullt att höra olika situationer och hur man tacklar det. Inget är ju "rätt eller fel" det beror på omständigheter och hur mycket man vill dela med sig. Vi är ju en rätt utsatt grupp som får höra både det ena och det andra från människor som inte är insatta alls. 

Kramar

• Sjuttiosjuan
    LadyMaria skrev 2017-12-21 21:09:14 följande:

Det var inte meningen att skapa konflikt!

Men jag tycker det är värdefullt att höra olika situationer och hur man tacklar det. Inget är ju "rätt eller fel" det beror på omständigheter och hur mycket man vill dela med sig. Vi är ju en rätt utsatt grupp som får höra både det ena och det andra från människor som inte är insatta alls. 

Kramar

Det var verkligen inte min mening heller:(
  • smurfen 11
    lill111 skrev 2017-12-20 12:14:48 följande:

Tack snälla du ja, vi har inte bestämt ännu, men priset är ju klart viktigt med... har lagt ut så galet mkt pengar redan under alla dessa 6 år....

Kan man få embryo gule där du går? Tar de alla prover vid första besöket?

Krävs det att jag måste stanna där gång nr två i flera dagar eller hur gör/gjorde ni?

Är det smidigt att ta sig till kliniken?

Tacksam för svar:)

Ser att du fått en del svar, ja...tänk vad mycket man lagt ut...Vi har fått portionera ut allt över en tid.

Vi tog alla prover hemma, sen hade vi missat några som togs på plats. Första gången var vi där över dagen. Andra ( insätt), blir nog 3-4 dagar. Dessutom över helgen å inte många arbetsdagar. rån flyget tar det 30 min med tåg eller taxi.

God Jul till alla:)
  • lill111
    smurfen 11 skrev 2017-12-23 18:43:46 följande:

Ser att du fått en del svar, ja...tänk vad mycket man lagt ut...Vi har fått portionera ut allt över en tid.

Vi tog alla prover hemma, sen hade vi missat några som togs på plats. Första gången var vi där över dagen. Andra ( insätt), blir nog 3-4 dagar. Dessutom över helgen å inte många arbetsdagar. rån flyget tar det 30 min med tåg eller taxi.

God Jul till alla:)

Tack smurfen;) kan man inte föra fet med blastocyst?

Har svårt att stanna 4-5 dagar ....

God Jul alla!!
  • limpan72

Hej!
    Så härligt när jag hittade den här tråden med människor som går igenom samma behandlingar! Det är jobbigt när man inte har nån att prata med.
    Jag gjorde embryotransplantation i Riga den 6 dec 2017. 

Svar på tråden Äggdonation 2017