• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-12-30 08:28:35 följande:

Tack för svar!

Just det, mina prover visade samma som dig med röda hund, det glömde jag. Däremot mässling mm får jag kolla upp. Är ju utbrottet här i Göteborg nu med mässling och villt inte att äd ska äventyras. Ska ringa 1177 och rådfråga vetja.

Gott nytt år på er alla :)

Om du vaccinerar dig, var då medveten om att kliniken kan kräva att du väntar med äggdonationen i flera månader.

AvaRiga kräver att man väntar 2-3 månader med att försöka bli gravid efter vaccination för att inte riskera att skada fostret.

Men för mig var valet enkelt, hellre vaccination och sen vänta i 3 månader, än att bli gravid och riskera bli sjuk och få ett skadat barn.
  • Zwillinge86
    smurfen 11 skrev 2018-01-02 16:22:31 följande:

Hej där:)

vad menar du med aktivt?

Ni får tillgång till en donatorkatalog online, ni väljer ju utefter de kriterier just ni har. Om ni inte är intresserad av att ha samma blodgrupp tex så kan ni ju bortse från det. Hoppas du blev lite klokare:)

Tolkar det som att hon undrar om inte kliniken kan välja donator utifrån de kriterierna, så att man aktivt slipper välja själv.
  • lill111
    smurfen 11 skrev 2018-01-02 16:22:31 följande:

Hej där:)

vad menar du med aktivt?

Ni får tillgång till en donatorkatalog online, ni väljer ju utefter de kriterier just ni har. Om ni inte är intresserad av att ha samma blodgrupp tex så kan ni ju bortse från det. Hoppas du blev lite klokare:)

Tack :)!! Jag menar att vi vill helst inte välja utifrån en bild, det räcker med kriterier som samma blodgrupp, hårfärg, ögonfärg och längd....
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2018-01-02 16:47:41 följande:

Tolkar det som att hon undrar om inte kliniken kan välja donator utifrån de kriterierna, så att man aktivt slipper välja själv.

Precis:), tack!
  • pipperoni
    gilda skrev 2017-12-27 15:42:49 följande:

Har ställt den här frågan i ytterligare en tråd, men tror att jag kanske har möjlighet att få bättre svar här. Funderar på äggdonation, men tvekar ieftersom jag inte vill utnyttja någon annan på ett felaktigt sätt. Menar inte att äggdonation i sig är felaktigt, men när jag ställt frågan om hur man försäkrar sig om att det som donerar verkligen gör det frivilligt, är medveten om ev risker o s v till en klinik i Riga har jag fått väldigt undvikande svar, inklusive att sådant är det väl ingen som frågar om. Vad har ni andra för erfarenheter vad gäller hur äggdonatorer utreds på olika kliniker?

Vi gör ÄD i Grekland och där sker all donation altruistiskt. Donatorerna får enbart ersättning för förlorad arbetsinkomst och resa till kliniken, de får ingen ersättning i övrigt. Känns som det är ett bra kvitto på att de för det frivilligt och inte utnyttjas.
  • smurfen 11
    lill111 skrev 2018-01-02 17:08:27 följande:
    Tack :)!! Jag menar att vi vill helst inte välja utifrån en bild, det räcker med kriterier som samma blodgrupp, hårfärg, ögonfärg och längd....
    Ok, ja då går Polen helt fetbort, men ni kan säkert säga era kriterier till dom, så väljer de åt er, utan att ni har tillgång till katalogen.
  • lill111
    smurfen 11 skrev 2018-01-03 16:34:54 följande:

Ok, ja då går Polen helt fetbort, men ni kan säkert säga era kriterier till dom, så väljer de åt er, utan att ni har tillgång till katalogen.

Tack smurfen!!
  • smurfen 11
    lill111 skrev 2018-01-03 16:54:36 följande:
    Tack smurfen!!
    Ingen orsak:)

Hoppas ni hittar rätt i djungeln, det är en massa kliniker att välja mellan, men jag hade bara kontakt med tre, för att kunna välja lättare.
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-01-03 09:50:51 följande:

Är detnågon som gör/gjort beh Tjeckien klinik ivfzlin

Solkattan gjorde dubbeldonation och lyckades på 2a försöket i Prag, Tjeckien. Kliniken heter Gennet.

Har läst om andra tidigare i äldre trådar som gått på kliniker i Tjeckien också. Sök på Familjeliv så hittar du.
Svar på tråden Äggdonation 2017