• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • UndrandeSökare

Smurfen- Läste ju om mässlingsutbrottet, har också läst på olika sidor att de uppmanar folk att vaccinera sig mot mässlingen nu eftersom vi som inte haft sjukdomen utan endast vaccinerats har inte tillräckligt skydd. De flesta av oss födda efter 60-talet har bara fått en spruta och det räcker inte. Så vi uppmanas vaccinera om oss. Man behöver 2 sprutor. En nu och nästa om 5 år.

Jag hade ju upptäckt att jag hade förlorat min Röda hund immunitet så jag tog en ny vaccination. Det var vaccin mot både mot Röda hund, mässlingen och påssjuka i en och samma spruta. Det kostar ca 400kr/dos. Så ett bra tips kan ju vara att du vaccinerar om dig.

• lill111
    UndrandeSökare skrev 2018-01-04 14:20:52 följande:

Solkattan gjorde dubbeldonation och lyckades på 2a försöket i Prag, Tjeckien. Kliniken heter Gennet.

Har läst om andra tidigare i äldre trådar som gått på kliniker i Tjeckien också. Sök på Familjeliv så hittar du.

Hittar dock ingen som gått på ivf zlin?
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-01-04 15:35:52 följande:

Hittar dock ingen som gått på ivf zlin?

Nej, den kliniken har jag inte hört talas om tidigare.

Men kolla också på Fertility Friends, det kan ju finnas några där som gått på den kliniken.
  • Lovsan

Ser att det är många som kämpar och hoppas här! Är ny både här och i äggdonations?världen?. Efter ett misslyckat ÄD-försök i Sverige, donatorn gav oss bara två ägg varav enbart ett var av så god kvalite att det kunde användas, men tyvärr blev det minus :/ Nu tänker vi söka oss utomlands för att helt enkelt få snabbare hjälp och på bättre villkor, dock vill vi fortfarande ha öppen donator. Vi står därför i valet mellan Fertinova i Helsingfors och StorkKlinik i Danmark. Många verkar ha erfarenheter av Fertinova, men är det någon som varit i Danmark och har något att säga om det? Tacksam för svar! :)

• Zwillinge86
    Lovsan skrev 2018-01-05 15:09:05 följande:

Ser att det är många som kämpar och hoppas här! Är ny både här och i äggdonations?världen?. Efter ett misslyckat ÄD-försök i Sverige, donatorn gav oss bara två ägg varav enbart ett var av så god kvalite att det kunde användas, men tyvärr blev det minus :/ Nu tänker vi söka oss utomlands för att helt enkelt få snabbare hjälp och på bättre villkor, dock vill vi fortfarande ha öppen donator. Vi står därför i valet mellan Fertinova i Helsingfors och StorkKlinik i Danmark. Många verkar ha erfarenheter av Fertinova, men är det någon som varit i Danmark och har något att säga om det? Tacksam för svar! :)

Ingen erfarenhet i skarpt läge, men jag var i kontakt med flera danska kliniker i våras och fick ett mycket bra intryck av både stork och vitanova. Snabba svar och väldigt serviceinriktade. För mig lockade det att det är enkelt att ta sig till Köpenhamn, att de har öppet typ året runt, att de kunde påbörja donationsbehandlibg i stort sett omgående, att det är billigare än i Sverige samt att jag tänker att svenskar och danskar donerar av liknande skäl då vi är två länder där vars invånare har ungefär samma förutsättningar. Det som gjorde mig lite tvekande (dock inte så att jag valt bort dem som alternativ) är enbart att de inte har så lång erfarenhet av ÄD som andra utländska kliniker. Hoppas du hittar rätt klinik för dig och snart är igång med nytt försök :)
  • Lillan15

Hejja! Fertinova Finland. Vi har gjort ÄD där. Efter 9 mån. kom vår älskade Gosse till världen
  • pipperoni

Danmark gick bort för oss pga att de har en åldersgräns på 46 år och destruerar alla kvarvarande embryos efter att man fyllt 46 (jag är 45).
  • Sis76

#364 2018-01-05

Ser att det är många som kämpar och hoppas här! Är ny både här och i äggdonations?världen?. Efter ett misslyckat ÄD-försök i Sverige, donatorn gav oss bara två ägg varav enbart ett var av så god kvalite att det kunde användas, men tyvärr blev det minus :/ Nu tänker vi söka oss utomlands för att helt enkelt få snabbare hjälp och på bättre villkor, dock vill vi fortfarande ha öppen donator. Vi står därför i valet mellan Fertinova i Helsingfors och StorkKlinik i Danmark. Många verkar ha erfarenheter av Fertinova, men är det någon som varit i Danmark och har något att säga om det? Tacksam

Vi har varit på Storkklinik i Köpenhamn. Har bara positivt att säga om dem. Känns som att de gör allt de kan. Svarar på mail alla möjliga tider. Snabba svar. Vårt första försök blev tyvärr inget. Inväntar min mens nu för nästa försök. Min syster har donerat och vi har 3 5 dagars blastocyster kvar... Jag har dock ingen erfarenhet av andra kliniker...

• pipperoni
    UndrandeSökare skrev 2018-01-06 21:03:11 följande:

Pipperoni- Vet du vad de har för åldersgräns i Finland?

Bara nyfiken.

Åldersgränsen i Finland är också 46, men där får du sätta tillbaka frysta embryon fram till du fyller 50 (i Danmark destrueras de när du fyller 46). 
Svar på tråden Äggdonation 2017