• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Zwillinge86
    Koz85 skrev 2018-01-23 22:16:36 följande:

Hej! Orkade inte läsa alla svar men hur funkar detta? Kan man donera ägg? Jag har fått barn och vi blev gravida på första försöket så tänker att mina ägg är ok. Vill gärna ge bort om det kan hjälpa.

Fint av dig att vilja hjälpa andra :)

Förutom att bli donator genom kontakt med Umeå klinik eller annat universitetssjukhus så finns det garanterat många par (tex här på FL) som skulle uppskatta dig som korsdonator. Kötiden är ofta flera år, men med en egen donator så går man ju före i kön. Detta innebär i korta drag att du tillsammans med ett par ställer er i kö för donation, men att du sedan donerar till ett annat par som du matchas ihop med så att det blir (mer) anonymt. Du kommer således inte veta vem du donerar till och paret kommer inte veta vem du är, men enligt svensk lag kan barnet ta reda på vem du är efter att det blivit 18.
  • Zwillinge86
    Syskon2018 skrev 2018-01-23 21:29:58 följande:

Hej igen!

Också varit på VUL idag, ca 7.5 mm och treskiktad slemhinna men läkaren hade svårt att se slemhinnan tydligt...hon sa att den är otydlig...så när kliniken ringde så meddelades det att jag ska öka dosen Femanest och komma på nytt VUL om en vecka. Känns som att jag vill avbryta, återföring blir ju jättesent i cykeln då det är en blasto vi har i frysen. Har vid tidigare försök alltid haft en slemhinna på minst 10 mm vid VUL, så känner mig rätt uppgiven nu. Hade ju räknat med återföring nästa vecka...

Det är vårt sista embryo och lyckas det inte med det så blir det nog inga fler försök, varken i Umeå eller utomlands. Så det känns som att förutsättningarna måste vara perfekta och det är dom inte just nu. Hur fasiken ska man göra!?

Nej vad tråkigt att det strular med slemhinnan, det sista man vill när det är guldägget som ska användas. Inget man riskerar i första taget! Förstår att du känner dig rådvill... men att slemhinnan är treskiktad betyder väl ändå att den är redo för att ta emot ett ägg, måste ju vara av nåt värde i sammanhanget. Och jag tänker också att du borde hinna få en tjockare slemhinna till ev FET nästa vecka. Umeå sa inför vårar försök att de använde sig av plåster om det behövs. Vet inte om det ger snabbare resultat än att öka Femanest-dosen, men du kan ju fråga. Tänker också att man kanske kan planera för FET nästa vecka och avbryta om slemhinnan inte är tillräckligt tjock dagen innan eller så.... sen vad gäller hur sent i cykeln man kan återföra utan att resultatet påverkas vet jag inte. Jag har spontant känt som dig att det inte känns helt optimalt om det drar ut på tiden. Men vid min första ÄD blev det strul med donatorns stimulering så ET försköts ett par gånger och jag blev ju gravid den gången trots att enbart ett av nio befruktade ägg utvecklades normalt. Så med sonen drog jag dubbelvinstlott; ett levande barn trots sen insättning och kassa ägg.
  • Syskon2018

Efter mycket funderade och samtal med kliniken så beslöt jag mig för att avbryta. Det känns inte rätt att gå in i ett försök med känslan av att det kommer att misslyckas. Så nu ska jag äta Provera, invänta mens och köra igång en ny behandling. Ska få plåster denna gång utöver Femanest.

• Zwillinge86
    Syskon2018 skrev 2018-01-25 09:31:38 följande:

Efter mycket funderade och samtal med kliniken så beslöt jag mig för att avbryta. Det känns inte rätt att gå in i ett försök med känslan av att det kommer att misslyckas. Så nu ska jag äta Provera, invänta mens och köra igång en ny behandling. Ska få plåster denna gång utöver Femanest.

Bra att ni kom fram till något som känns bra för er. Nya tag och bättre resultat i nästa cykel hoppas vi!
  • Längtarefterdighelatiden
    Syskon2018 skrev 2018-01-25 09:31:38 följande:

Så starkt av dig att avbryta!

Jag känner (tyvärr) stressen att bli gravid så snart det bara är möjligt så jag hade nog kört på trots risk för misslyckande.

Just nu känner jag att min mens är på g om några dagar och blir lika ledsen varje gång. Denna gången hade vi sex varje dag under veckan för ägglossning och varje gång hoppas jag på spontan graviditet även om jag såklart fattar att det inte kommer att gå...

22 februari har vi informationssamtal i Valencia, tycker dagarna ska gå snabbare!
  • Syskon2018
    Zwillinge86 skrev 2018-01-25 11:29:04 följande:

Bra att ni kom fram till något som känns bra för er. Nya tag och bättre resultat i nästa cykel hoppas vi!

Ja det känns skönt! Önskar dig ett stort lycka till! Trist att vi inte kunde följas åt. Håller tummarna för er!
  • Syskon2018
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-01-25 12:02:06 följande:

Så starkt av dig att avbryta!

Jag känner (tyvärr) stressen att bli gravid så snart det bara är möjligt så jag hade nog kört på trots risk för misslyckande.

Just nu känner jag att min mens är på g om några dagar och blir lika ledsen varje gång. Denna gången hade vi sex varje dag under veckan för ägglossning och varje gång hoppas jag på spontan graviditet även om jag såklart fattar att det inte kommer att gå...

22 februari har vi informationssamtal i Valencia, tycker dagarna ska gå snabbare!

Tack! Vill också bli gravid så fort som möjligt men eftersom detta antagligen blir vårt allra sista försök så vill jag att alla förutsättningarna ska kännas rätt!

Visst är det så att hoppet aldrig överger en! Tanken slår mig alltid vid VUL att ?tänk om jag är gravid? med förhoppningen om att få se ett litet foster, även om jag vet att jag aldrig kommer att bli gravid på naturligt sätt.

Lycka till i Valencia!
  • smurfen 11
    Zwillinge86 skrev 2018-01-23 11:13:59 följande:

Vul idag, slemhinna på 13mm så förhoppningsvis blir det FET i början av nästa vecka. Hoppas på att få två ägg även om jag vet att det är typ omöjligt när det gäller blasto i Sverige... hur går det för er andra? Syskon2018: har du fått tid för återföring än?

Lycka till på återföringen om ett par dagar!

När vi gjorde ivf här i Göteborg nu i våras, frågade kliniken tom om vi ville sätta in två embryo, så stå på dig om ni vill ha två. Det är dyrt med försök, och eftersom ni försökt innan (i slutet av förra året var det väl?), utan att det fäste, så brukar klinikerna vara mer tillmötesgående.
  • Zwillinge86
    smurfen 11 skrev 2018-01-26 12:20:38 följande:

Lycka till på återföringen om ett par dagar!

När vi gjorde ivf här i Göteborg nu i våras, frågade kliniken tom om vi ville sätta in två embryo, så stå på dig om ni vill ha två. Det är dyrt med försök, och eftersom ni försökt innan (i slutet av förra året var det väl?), utan att det fäste, så brukar klinikerna vara mer tillmötesgående.

Tack! Skickade ett mail häromdagen där jag framförde vår önskan om 2embryon tillbaks trots att blasto kan öka risken för tvilling. Hoppas att de vågar ta risken, då vi såklart vill göra allt för att öka chanserna till graviditet.
  • Lilly2013

Hej på er alla.

Nu är det dags igen efter någon månads pause.

På måndag åker vi till kliniken och tar prover och ultraljud. Åker tillbaka hem på onsdag sen får vi se om vi åker tillbaka igen på lördag eller måndag för insättning.

Svar på tråden Äggdonation 2017