• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Regnar
    Linsi skrev 2018-04-04 18:15:00 följande:

Exakt samma funderingar sitter vi med.

Vi lutar nog också åt IVF Riga för tillfället. 

Och tack Blomsterkvasten för din input. Vi har funderat på Finland också, men där är det väl vanligast med frysta ägg, och det vill vi inte ha. Vi ska fråga hur lång väntetid det är för färska ägg, om den möjligheten finns.

När man väl bestämt sig så vill man ju bestämma sig och känna att man är på gång. Vi ska sätta oss i helgen och maila våra frågor till de olika klinikerna och därefter har vi förhoppningsvis bestämt oss.

Vi har även varit i kontakt med kliniker i Danmark, de är ju ledande inom inseminationer men har inte hört lika mycket om deras äggdonationer.

Ja vi har också hört mest om Riga med alla mina forskningar har jag märkt att det mycket beror på immunförsvaret och om man har något problem där i kontakt med ivf kliniken märkte vi att de tar såna prover också innan men Ava kliniken gör inte det och det är viktig för mig
  • Linsi
    Regnar skrev 2018-04-04 19:09:11 följande:
    Ja vi har också hört mest om Riga med alla mina forskningar har jag märkt att det mycket beror på immunförsvaret och om man har något problem där i kontakt med ivf kliniken märkte vi att de tar såna prover också innan men Ava kliniken gör inte det och det är viktig för mig
    Hört om många som har problem med immunförsvaret. Jag har ingen aning om jag har det... Skönt att man kan ta det på kliniken iaf. 
  • UndrandeSökare
    Regnar skrev 2018-04-04 19:09:11 följande:

Linsi skrev 2018-04-04 19:20:17 följande:

Hört om många som har problem med immunförsvaret. Jag har ingen aning om jag har det... Skönt att man kan ta det på kliniken iaf. 

Vid en riktig immunutredning tas en stor mängd blodprover och skickas till ett speciallabb i USA inriktat på immunologi. Mycket få kliniker i världen sysslar med detta, de finns i Grekland, England och USA. Jag tror knappast ivfRiga gör en sådan immunologisk utredning, men ni kan ju fråga dem exakt vilka primmunologiska prover de tar. Enbart sköldkörtelvärden och trombosprover är ingen immunologisk utredning. Ni kan ju be att få ut en lista på exakt vilka prover de tar.
  • Regnar

Ja de tar inte såna prover men för start TPO testet visar någonting iaf men om någon misstänker om immunsystemet de här som du säger är rimligare .

• UndrandeSökare
    Regnar skrev 2018-04-05 09:02:11 följande:

Ja de tar inte såna prover men för start TPO testet visar någonting iaf men om någon misstänker om immunsystemet de här som du säger är rimligare .

TPO är ett sköldkörteltest som mäter om det finns antikroppar mot sköldkörteln. Men du behöver inte åka till Riga för att ta det. Det kan du ta själv på egen hand här i Sverige via Werlabs.se eller Blodkollen.se

Man köper en remiss själv via deras hemsida. Tar blodprovet nästa vardag på labbet man valt och får sen ett sms när provsvaret är klart. Man loggar in på hemsidan och läser provsvaret direkt på skärmen. Jättesmidigt.

Jag har själv sköldskörtelsjukdom och har tagit TSH, T3, T4, TPO och TRAK många gånger och jag har normala både TPO och TRAK men jag har ändå immunproblem.

Så man kan inte säga att om man har normala TPO och TRAK så har man inte immunproblem.

Men om du har problem med upprepade missfall eller aldrig blir gravid och misstänker att det har med ditt immunförsvar att göra kontakta då en immunklinik.
  • Regnar

Jag själv misstänker inte om immunsystemet men jag har problem med äggreserver och visst dåligt äggkvalitet. Tror inte man börjar med imunförsvars prover någonstans innan man misstänker men sköldkörtel prover är viktigt innan

• UndrandeSökare
    Regnar skrev 2018-04-05 10:01:53 följande:

Jag själv misstänker inte om immunsystemet men jag har problem med äggreserver och visst dåligt äggkvalitet. Tror inte man börjar med imunförsvars prover någonstans innan man misstänker men sköldkörtel prover är viktigt innan

Är det bara sköldkörtelprover du vill ta så kan du ta det i Sverige först eller på vilken klinik som helst.

Jag tror säkert Avaclinic kan ta sköldkörtelprover på dig också om du frågar efter det. Jag hade redan tagit alla sådana sköldkörtelprover och trombosprover etc och scannat in dessa provsvar tillsammans med provsvaren från immunutredningen i Aten. Jag mailade dem till Avaclinic direkt i början när jag tog kontakt med dem.
  • Regnar

Men jag misstänker om dolda infektioner vet någon nånting om det och om hur man kan ta reda på det ?

• Asil76

Hej på er.

Jag är nu i Gdynia, Polen, där vi försöker oss på vårt andra (och sista) försök med äggdonation.

Jag har haft ett missfall, efter att ha blivit oplanerat gravid på egen hand. Därefter skrapning, sammanväxningar , 2 hysteroskopier (varav en punkterade livmodern) och sedan så dåliga värden att jag i princip inte producerar några egna ägg alls. Vi har gjort flera misslyckade ivf och ett tidigare äggdonationsförsök. Jag har problem med en slemhinna som vägrar växa till sig ordentligt, trots medicinering, och sist blev slemhinnan "missbildad" dagen innan transfer.

Nu har jag dessutom fått ett annat problem, som jag undrar om någon av er upplevt under medicineringen?

Jag har på kort tid tappat all min kondition, och orkar i princip ingenting utan att få jättehög puls och bli väldigt andfådd. Idag gick jag en vanlig promenad och upp två våningar till kliniken. Då blev jag så andfådd att jag var tvungen att hämta andan ett par minuter innan jag gick in.

Är det någon som varit med om liknande (utan att vara gravid)?

• blåvingen

B12 brist ger sådana symptom det kan också förklara svårigheten att bygga upp slemhinna och likn. Ta gärna i form av metylkobalamin som finns på hälsokost. Har man låga b12 värden har man höga homocystein värden ofta och dessa är förtjockande för blodet. B12 gör så att de röda blodkropparna orkar bära syremolekylen ut i minsta lilla kapillär i livmodern.

Svar på tråden Äggdonation 2017