• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Linsi
    Zwillinge86 skrev 2018-03-14 19:07:20 följande:
    Tråkigt att ni fått avbryta. Att acceptera är ju en process som tar olika lång tid för olika personer, men för min del var det efter 3 misslyckade ivf:er och lika många missfall en lättnad att få göra ÄD. Men så kände jag inte när de först förde det på tal. Då sörjde jag att barnet inte skulle vara mitt genetiskt. Men å andra sidan kände jag typ lika dant när vi fick beskedet att vi behövde ivf; då sörjde jag att vi inte skulle lyckas under "romantiska" former. Konstigt nog verkar inget av det här rent känslomässigt ha påverkat min sambo. Själva behandlingarna och allt som hör dessa till har tagit hårt på honom stundvis, men att barnet kommer till via ivf eller med donerat ägg har inte bekymrat honom. Vi har resonerat som så att barnet ju enbart kommer till tack vare vår längtan och vårt kämpande, och nörd er gäller ÄD så får ju kvinnan bära barnet och det påverkar såklart gener till viss del. Kan tillägga att jag inte en enda dag sen jag fick min ÄD-som ägnat en tanke åt att han inte bär mina gener :)

Hoppas ni finner en ny väg att hitta styrka i och att ni snart lyckas via ÄD eller på annat sätt!

Vas gäller Vitanova har jag också varit i kontakt med dem till och från det senaste året och har bara gott att säga om kontakten med dem.
    Tack för din input!
    Jag vill ju inget hellre än att få ett barn - hur och av vem är oväsentligt - det kommer att vara mitt oavsett.
    Precis som du säger man få ju bära det och vara med från noll. 
    Finns ju dessutom mycket forskning kring att man kan påverka det lilla livet i magen lite. Man skapar ju en miljö för det.
    Jag hoppas att jag kan få sambon att inse hur viktigt detta är för mig. 
    Jag känner att det skulle vara mer hoppfullt att gå över till äd - vi får väl prata om det i lugn och ro i helgen.
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-14 17:20:34 följande:

Nä spermaprov gjordes i Sthlm där vi bor. Nu babblar hon om att vi måste göra grundligt spermatest innan nästa behandling.

Kommer aldrig nånsin mer att åka dit.

Är så oerhört arg. De pratade så fint om att de är en all inclusive klinik osv de är ju dyrast och sämst

Ja, väldigt tråkigt att ni blev av med 77.000kr och det inte blev mycket av det. Nej, ni ska självklart inte vända er till dem igen, utan välja en annan klinik. Detta verkar inte vara någon bra eller seriös klinik. Men nu vet du det iallafall. Jättetråkigt naturligtvis förstår att du är arg och besviken.

Men jag råder er att absolut att resa till någon klinik utomlands nu först och låta mannen göra Sperm dna fragmentstionstest innan ni börjar fundera på fler försök (oavsett vilken klinik ni väljer sen). Eftersom spermaprovet som finns i Sverige räcker INTE !!!!

Med Dnatestresultatet i handen så vet ni hur det ligger till med hans spermier och då kan ingen klinik hävda

något annat. För det är det resultatet som gäller.

Så slipper ni hamna i denna sits igen på någon annan klinik sen.

Säger dna fragmentationstestet att spermierna är för dåliga, ja då är det dubbeldonation (embryodonation) som blir nästa steg, och är spermierna bra då kan inte nästa klinik hävda att det är fel på spermierna. Det pappret blir en säkerhet sen.

Det går att resa till Riga med tex båt, ta en promenad till AvaClinic och göra sperm dna fragmentationstestet och sen ta båten hem igen samma dag. Båten stannar 6 timmar i Riga innan den åker tillbaka till Värtahamnen, Sverige. Kliniken ligger på 10 min promenadavstånd från båtterminalen. Provet kostade 750kr när vi gjorde det och man får svar på mail nästa dag. Man kan resa dit och endast göra det testet utan att göra annan behandling hos dem har jag fattat det som.

Annars maila AvaPeter eller nån annan klinik och kolla upp först om man får göra sperm dna fragmentationstestet hos dem.

Tänk på att man behöver söka visum för att resa till Ryssland, kolla upp vilka regler som gäller innan !
  • linanton

?Undrande sökare? måste säga att du är väldigt kunnig i ämnet. Har du gjort äd? Hur många barn har du?

• UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-03-15 08:00:42 följande:

?Undrande sökare? måste säga att du är väldigt kunnig i ämnet. Har du gjort äd? Hur många barn har du?

Tackar ! Ja, man blir kunnig om man hållit på med detta i flera år som jag gjort och hjälper gärna andra med tips och råd på vägen. Jag har varit gravid 6ggr, men alla har slutat i missfall tyvärr. Inga levande födda barn. Ingen av oss har barn sen tidigare. Blir gravid naturligt väldigt lätt men alltid missfall. 5 naturliga graviditeter och 1 ägg och spermiedonation (dubbeldonation).

Efter 3e missfallet gjorde vi missfallsutredning genom Landstinget i Sverige som inte hittade något fel eftersom de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.

Efter 4e missfallet hittade jag tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" , reste dit och fick bättre utredning på Life clinic i Aten. Dock togs inga prover på mannen, inte ens ett spermaprov. Hittades koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar på mig. Fick behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl men missfall ändå (nr 5).

Då reste vi till Avaclinic i Riga, Lettland och fick där göra sperm dna fragmentstionstest och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Spermierna var för dåliga och skulle aldrig leda till levande fött barn. Eftersom jag var över 40 så gjorde vi dubbeldonation och gjorde dessutom PGS (kromosomtest på embryona dag 5). Så vi skulle vara säkra på att om det ändå blev missfall så skulle vi veta att det berodde på min kropp och inte på felaktiga embryon. Donationen gick jättebra 13 ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Använde immunmediciner och normala embryon. Men missfall ändå (nr6).

Jag har också gjort Mensblodtest via kliniken Serum i Aten men inga infektioner hittades har också gjort aqua scan av livmodern och äggstockarna och inget onormalt hittades.

Men har nu varit till en annan klinik och tagit mer immunprover, väntar på provsvar och hoppas de ska komma nästa vecka.

Så ser vår historia ut, så om du undrar om donation, spermatest eller immunproblem är du välkommen att fråga, så ska jag svara så gott jag kan. Om du misstänker att du har immunproblem så kan jag varmt rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr. Info om alla immuntester och behandlingar finns där.
  • Blomsterkvasten

Hej, flikar in med en fråga. (Följer tråden slaviskt men inte varit så aktiv med inlägg)

Jag gjorde återföring på kliniken i Riga måndag 12 mars. Fick instruktion om blodprov på måndag 26 mars, dvs 2 v senare. Idag kunde jag inte hålla mig längre och gjorde ett gravtest. Gravid!!!

Lyckan är total! MEN! Kan jag lita på detta??? Vad är era erfarenheter?

Stor kram till er alla

• Sjuttiosjuan
    Blomsterkvasten skrev 2018-03-23 07:16:38 följande:

Hej, flikar in med en fråga. (Följer tråden slaviskt men inte varit så aktiv med inlägg)

Jag gjorde återföring på kliniken i Riga måndag 12 mars. Fick instruktion om blodprov på måndag 26 mars, dvs 2 v senare. Idag kunde jag inte hålla mig längre och gjorde ett gravtest. Gravid!!!

Stor kram till er alla

Stort grattis!!

Testen visar väl inte falskt positivt brukar dom väl säga:)
  • Linsi

Stor kram till er alla

Grattis!
    Det är ju så nära testdagen. Och har man inga hormoner som kan påverka testet (som man ju har tidigt efter IVF) så det ingen tvekan på svaret. Lita på det! 

• UndrandeSökare

Stor kram till er alla

Ta ett blodprov och mät hcg, det är det kliniken är intresserad av.
    Sen upprepar du blodprovet några gånger med några dagar emellan, det är ökningen som är den viktiga. Hcg ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll.

Tyvärr kan man bli lurad även av hcgblodprov, jag hade över 50.000 i hcg men på vul sågs endast en tom hinnsäck (ofostrig graviditet). Så det viktigaste är att göra vul runt v.8+0 och se ett foster med hjärtslag.
  • UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-03-15 08:00:42 följande:

Hur går det för dig? Har du valt klinik och donator?
    Eller när planerar ni sätta igång?
  • Blomsterkvasten

Tack för era svar!!

Yes, blodprov för hcg är inbokat på måndag och onsdag sedan innan. Sen säger kliniken ul i v.7. Så självklart kan allt hända på vägen dit.

Har gjort 7 ivfer och detta är mitt 3e äggdonationsförsök. Men aldrig blivit gravid innan.

Så ganska chockerande och förvirrande just nu :)

Svar på tråden Äggdonation 2017