• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Iowhannah
    tiiitti skrev 2018-01-10 22:28:58 följande:

En fråga..

Har ni/ska ni vaccinera er mot influensan?

Rekommenderas tydligen för gravida från tremester 2

Jag ska träffa BM den 26/1, får se om hon tar upp det då. Hur som helst så känns det rätt aktuellt, speciellt som jag har barn i förskola och han lär väl bli smittad.
  • Mamma till S

Hellu.

Hoppar in här. Gravid (v15) med 3e barnet, mår som en skit (illamåendet från hel...) legat inne med dropp några vändor o fått medicin som funkar ungefär = 0. Sjukskriven för illamåendet just nu, det är heeemskt!!!!! Usch, önskar jag ingen. Varit på kub i v 12 o fick bra siffror. O såg bebis senast igår, mådde så bra! Har ul den 5/2 .. Spännande.

Har ni berättat för alla än? Hur berättade ni för vänner/kollegor?

• Theaphea

Jag har vart sjuk nu i en vecka tror influensa iom att några av mina patienter legat inne med det ????????

Har ritin/riktat ul den 26/2 känns som en evighet till dess.

• polf

Hello!

Går in i v15 imorgon! Tänkte höra med er om ni fått en mage ännu? Antar att ni som haft barn tidigare har det..

Jag trodde inte min skulle synas så tydligt så tidigt. Kan inte ha ett ända par byxor..

• Iowhannah

Jag är i vecka 15 och har en tydlig mage. Med första barnet började det synas liiiiite runt vecka 16, nu började jag med gravidbyxor i vecka 8.

Vi berättade för familjen i julas och för vänner efter KUB (de närmsta visste redan vid plus). Vad gäller kollegor så berättas det om ännet kommer upp, eller om någon skulle fråga. Jag tycker att det är konstigt att inte alla har fattat redan, magen ser enorm ut tycker jag.

• Horisonten

Bilden är från idag v 14,kom tydligen före mitt inlägg.

Här mår jag väl sådär. Frustrerad på att inte kunna göra något utan att ha ont och må illa. Illamåendet ligger kvar ganska mycket trots starka tabletter,hoppas verkligen de lugnar sig snart men får se. Foglossningen kommer bara mer och mer och värre för varje dag så är riktigt jobbigt. Vill ju slippa känna mig trött och orkeslös nu ju. Har en extrem huvudvärk som nog mycket beror på att jag fortfarande har svårt och äta och mår illa efter måltid även om jag kan äta. Ligger minus 1-1,5kg till min inskrivnings vikt,men bebis har nog växtspurt nu då jag märker att jag har mer växtvärk och magen kom pang över natten bara. Hoppas snart att jag kan känna glädje och njuta av graviditeten,de har inte riktigt kommit än pga mitt mående. Längtar efter att känna rörelser och till url som är den 20/2 vilket känns väldigt sent och långt bort jämfört med er andra här inne. Såg bebis i v 10 men känner mig ändå väldigt orolig och mer nojig för varje dag,riktigt jobbigt.

Undrar om någon har tips på något gott att dricka som inte är kolsyrat? Har så svårt och dricka,vilket nog också bidrar till min huvudvärk men tycker inte något är gott men ofta törstig,kan på sin höjd tycka isvatten kan vara gott,men inget annat. 

Just nu längtar jag så till de där veckorna som man slipper må illa,ha ont,vara trött utan bara kan få vara glad och njuta och få lysa av lycka runt än, känns så långt bort.

Hoppas ni andra mår bra.

• Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-01-11 12:17:23 följande:

Bilden är från idag v 14,kom tydligen före mitt inlägg.

Här mår jag väl sådär. Frustrerad på att inte kunna göra något utan att ha ont och må illa. Illamåendet ligger kvar ganska mycket trots starka tabletter,hoppas verkligen de lugnar sig snart men får se. Foglossningen kommer bara mer och mer och värre för varje dag så är riktigt jobbigt. Vill ju slippa känna mig trött och orkeslös nu ju. Har en extrem huvudvärk som nog mycket beror på att jag fortfarande har svårt och äta och mår illa efter måltid även om jag kan äta. Ligger minus 1-1,5kg till min inskrivnings vikt,men bebis har nog växtspurt nu då jag märker att jag har mer växtvärk och magen kom pang över natten bara. Hoppas snart att jag kan känna glädje och njuta av graviditeten,de har inte riktigt kommit än pga mitt mående. Längtar efter att känna rörelser och till url som är den 20/2 vilket känns väldigt sent och långt bort jämfört med er andra här inne. Såg bebis i v 10 men känner mig ändå väldigt orolig och mer nojig för varje dag,riktigt jobbigt.

Undrar om någon har tips på något gott att dricka som inte är kolsyrat? Har så svårt och dricka,vilket nog också bidrar till min huvudvärk men tycker inte något är gott men ofta törstig,kan på sin höjd tycka isvatten kan vara gott,men inget annat. 

Just nu längtar jag så till de där veckorna som man slipper må illa,ha ont,vara trött utan bara kan få vara glad och njuta och få lysa av lycka runt än, känns så långt bort.

Hoppas ni andra mår bra.

Kan du dricka smoothies? De kan du ju variera så som du gillar, plus att det är lätt att få in vitaminer och mineraler på så sätt.

Jag dricker också för lite, speciellt när jag jobbar och inte har fri tillgång till toalett, men det är främst för att det faktiskt är jobbigt att gå på toa så himla ofta. Jag går redan typ en gång i timmen liksom.

Nu har jag gått och blivit sjukskriven i (minst) två veckor, förmodligen främst pga graviditetsdepression, men det var en helt orelaterad grej som gjorde att jag var hos läkaren. Hon blev dessutom lite orolig för bebisen och tyckte inte att jag skulle jobba just nu. I morgon ska jag ringa kuratorn på mvc och hoppas på att hon har möjlighet att boka in mig snart.
  • miachr78
    Sopp skrev 2018-01-10 11:07:34 följande:

Mitt illamående avtog rejält i v12 också. Har KUB på fredag, 12+1, och har en märkligt känsla av att något inte stämmer. Mest för att detta är min tredje graviditet, har blivit lätt gravid med samtliga och inte en enda komplikation/missfall så känns som att det är ?min (o)tur nu?

Så känner jag också. Graviditet nummer 4 denna gången. Aldrig haft svårt att bli gravid eller haft några missfall...borde väl vara min tur att ha en motgång? Men kubet såg bra ut och det var en riktig vilde där inne :) Det kommer säkert gå bra för dig också.
  • grästuva

Jag har en liten mage, barn nr 5 väntar jag och magen har kommit tidigt med alla förutom första barnet

Kan se om jag kan ladda upp en bild i eftermiddag.

Ni som känner er livmoderkant, hur högt upp går den? Hade svårt att känna min tills för några dagar sedan. Nu känns den jättetydligt.

Häftigt att det kan skilja från en dag till en annan.