• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Mamma till S
    Horisonten skrev 2018-01-23 12:02:41 följande:

Åh jag förstår. Också provat både lergigan,lergigan Comp och primörerna. Men hjälpte inte. Kräktes flera gånger om dagen ändå. Fick tillslut ondasetron/zofran. Jag vet att de är väldigt få spm vill skriva ut detta till en. För de finns vissa risker men enligt 3 läkare som jag pratat med denna graviditeten så är inte riskerna så stora och man måste väga in mammans mående. Om du tappar massa vikt,energi och vätska så blir de ju tillslut vetkligen inte hållbart. Så den fick jag efter att verkligen provat och försökt allt annat och varit inlagd 3 gånger på ca 3 veckor. De var inte hållbart att åka in och ut och jag mådd så psykiskt dåligt av arr ligga inlagd också. Men de gäller och ha en bra läkare som vågar skriva ut och förstå. Ver att ett sjukhus här i närheten absolut inte gör de. Och när jag var på gynmottagningen ville inte den läkaren skriva ut de heller. Utan var först avdelningens läkare pch överläkare som skrev ut och prata med mig. Det enda som hjälpt mig. Visst kräks ibland ändå men nu kan jag äta lite lite och jag kommer upp ur sängen och kan orka vara delaktig och med min familj. Något som inte gick förut. Och nästan tagit igen min tappade vikt nu. Tog bara en månad. Så försök prata med någon läkare igen eller be din barnmorska om hjälp.

Var rädd om dig bara!! Jobba inom vården är så tungt på många sätt och speciellt med sådant illamående.

Jag vet vad du menar. Man känner sig skyldig och lojal och vill ställa upp. Jag lärde mig av mina misstag sist jag var gravid med mitt andra barn. Då jag jobbade längre och mer för kände mig tvungen. De var runt jul helgen och kunde inte svika då och var redan en kollega som var sjukskriven. Det hela sluta med att jag kunde sitta lch grina på jobbet när brukaren inte såg för jag hade så ont av foglossningen. Låg och skrek på nätterna av smärta och kunde knappt ta hand om mina barn och höll på att bli inlagd pga smärta. Då gick jag ändå med kryckor när jag inte jobbade. Och fick knappt något tack för jag jobbat. De förstörde bara mitt privataliv då jag i te kunde göra något och fick mig att må skit. Jag kämpade bara för andras skull. Fast jag borde slutat jobba för länge sen. Så se misstaget gör jag inte om igen. Då jag får lida för se nu. Så jag hade problem med foglossnings värk även efter min andra graviditet av och till. Och denna graviditeten har jag så fruktansvärt ont redan och de började i v 12 och går in i v 16 i övermorgon så blir nog inget mer jobb för mig denna graviditet även om jag önskar. För i get kul och bara gå hemma.

Så menar bara att försök tänka på BARA dig och bebisen i detta och din familj. Inte på jobbet. Din familj och bebis behöver sig mer än jobbet faktiskt och mer tacksamma för den energi och kraft som du orkar lägga på/med dem. Mer värt.

Lycka till med allt

Åh men herregud, vilken resa, ta hand om dig!! <3

ja vem gör man det för egentligen? Inte sin egna skull? Det är det där dåliga samvetet som sätter in o bara förstör, tack så mkt för dina ord! Jag kom till jobbet idag, min chef såg mig o undrade mest vad jag gjorde där, ?du är ju helt likblek? ja, set undrar jag med, 1.5 timme på jobbet klarade jag o sen var det bara o vända, 2 kräkningar på det å. Har så ont i halsen o spyr ja får jag världens halsbränna?

Har världens bästa chef som hoppades på att jah skulle känns efter ordentlig nu o inte komma tillbaka för fort, utan tänka på oss två hihi me än lättare sagt ön gjort!

Nu blir det sängläge o imorn jaga läkare igen , Fy17!

Är såå trött o så ledsen , vill bara få må bra! :(

Tack för ditt pepp fina du!!
  • Iowhannah
    Mamma till S skrev 2018-01-23 14:44:49 följande:

ja vem gör man det för egentligen? Inte sin egna skull? Det är det där dåliga samvetet som sätter in o bara förstör, tack så mkt för dina ord! Jag kom till jobbet idag, min chef såg mig o undrade mest vad jag gjorde där, ?du är ju helt likblek? ja, set undrar jag med, 1.5 timme på jobbet klarade jag o sen var det bara o vända, 2 kräkningar på det å. Har så ont i halsen o spyr ja får jag världens halsbränna?

Har världens bästa chef som hoppades på att jah skulle känns efter ordentlig nu o inte komma tillbaka för fort, utan tänka på oss två hihi me än lättare sagt ön gjort!

Vad skönt att du har en så förstående chef :) Hoppas du känner att du kan slappna av hemma nu, utan dåligt samvete över jobbet.
  • Mamma till S
    Iowhannah skrev 2018-01-23 14:54:53 följande:

Vad skönt att du har en så förstående chef :) Hoppas du känner att du kan slappna av hemma nu, utan dåligt samvete över jobbet.

Ja det känns riktigt bra!! Är så glad för det!

Men åh. Det känns inge vidare nu. Har fått världens huvudvärk på allting! Vill ju va pigg, orka, vill träffa människor, jobba! O framförallt må bra såklart! Har ju två vildingar hemma som jag vill slippa ha dåligt samvete över att inte räcka till!! Barnen är förstående men ändå! Usch så jobbigt detta blev, är bara så ledsen just nu!!!
  • Vita_tassar

Hej, jag har läst i tråden länge, men inte skrivit nånting än. Roligt att följa er! Vi ska ha vårt första barn, så jag är nervös över det mesta. Har fått mage, men tror mest att det är fett. Är i vecka 16 och har nyligen berättat för familj och närmaste vänner, men inte för jobbet. Vi har möte nästa vecka, så jag skulle kunna säga till alla där samtidigt, men är så nojig och vill helst vänta till efter ultraljud. Gör väl inget om folk tänker att jag ätit för mycket chips eller nåt, haha. Eller borde jag sluta skjuta upp det så?

Jag vill också vara med i facebookgruppen!

• Horisonten
    Mamma till S skrev 2018-01-23 14:44:49 följande:

Ja det he vetkligen verkligen inte varit lätt. Vi visste ju att jag skulle komma att må dåligt och skulle få ganska illa foglossning igen men inte att de skulle bli såhär illa som denna gången. Det har varit ett rent helvete men det är SÅ värt det när bebis kommit!! :) <3

Åh vad skönt med en bra och förstående chef. Som vetkligen ser och bryr sig om sina anställda. De är så värdefullt. Låter bra med vila. Förstår dig. När man mår så dåligt är de ju inte bara fysiskt utan det tar ju så myclet psykiskt på en också. Har du någon bra bm eller läkare som du även kan prata med om hur du känner dig och mår rent psykiskt i allt detta?

Så lite så. Var rädd om dig nu :)
  • Sopp

Tycker så synd om alla er som mår så dåligt!

Jag bryter snart ihop av nervositet över NIPT-svaret som aldrig kommer. Vet ju att de kan ta upp till 2 veckor men hade hoppats att man kunde få svar nu efter nio dagar. Kan inte ens föreställa mig vad jag kommer känna om något inte ser ut som förväntat. På den ljusa sidan kände jag igår i bilen hem för första gången att GUD vad mysigt men en liten kille till. Jag har ju sagt det förr och skäms men har varit orolig för att jag inte ska kunna längta och se fram emot en till pojke (fast jag vet hur underbara mina pojkar är). Blev så himla glad över att kunna längta efter en liten fin pojke till

• amandarahh

Hej! Jag hoppar in här. Beräknad förlossning 21/7. Har två döttrar på 9 och 11 år sedan tidigare. Den ena är glad och den andra försiktigt positivt (läs skeptisk) gällande tillökning. Detta är mitt första, och förmodligen enda, barn med min nuvarande man. Vi gifte oss i helgen och jag kände mig halvsnygg med putmage men det var en vacker kväll med få och nära gäster.

Jag är sjukskriven pga stress sedan några veckor tillbaka. Inte så bra för karriären. Gah! Har redan gått upp 7 kilo men var väldigt smal innan. Första fem kilona kom innan vecka 8. Men det har varit så i tidigare graviditeter för mig också, vikten kommer i början märkligt nog. Har gjort KUB och fick risk 1:1400 gällande downs och 1:20 000 för det andra.

Ha en fin dag alla!

• amandarahh

Ska tillägga att resultatet på KUB 1:1400 gör mig nervös. Trots att risken räknas som låg. Vi gick inte vidare och gjorde fler tester. Framförallt för att vi var så nervösa inför KUB och inte orkar gå igenom det känslosvallet igen.

Jag har också börjat få känningar av foglossning. Men bara vissa dagar. Värker i blygdbenen och strålar av smärta när jag sätter ner fötterna när jag går. Andra dagar känns det inget alls. Yogar fortfarande som tidigare några gånger i veckan. Går 10 000 steg/dag utöver det.

Känner babyn röra sig i magen. Har känts tidigare för varje graviditet.

• Horisonten

Blir så avundsjuk på er som lyckats känna bebis redan. Längtar så!! Är ju nervös och orolig även om de är min 3 och ser ju att magen växer på som bara den men ändå orolig. Hur började ni känna de första rörelserna och när? Inte så länge sen men minns inte helt ut de kändes.

Fick idag också veta att psykologen min bm har skickat remiss till har en väntetid på 1-2 månader innan hag kan få tis. Så har jag tur kanske jag en tid om kanske 3 månader...bara att hålla ut antar jag. På fredag skall jag iallafall och träffa min bm. Känns bra och skönt.

• Mamma till S
    Horisonten skrev 2018-01-24 09:21:05 följande:

Ja det he vetkligen verkligen inte varit lätt. Vi visste ju att jag skulle komma att må dåligt och skulle få ganska illa foglossning igen men inte att de skulle bli såhär illa som denna gången. Det har varit ett rent helvete men det är SÅ värt det när bebis kommit!! :) <3

Åh vad skönt med en bra och förstående chef. Som vetkligen ser och bryr sig om sina anställda. De är så värdefullt. Låter bra med vila. Förstår dig. När man mår så dåligt är de ju inte bara fysiskt utan det tar ju så myclet psykiskt på en också. Har du någon bra bm eller läkare som du även kan prata med om hur du känner dig och mår rent psykiskt i allt detta?

Så lite så. Var rädd om dig nu :)

Visst ör det konstigt ändå? Att man mår skit o man står ut, för som du säger, det är såå värt det :D men det känns mellanåt tröstlöst , usch! Får inte i mig nånting o har idag köpt det jag bara är sugen på, kokosbollar, hopps det funkar ...

Verkligen, det gör såå mkt o det känns så bra! Var till bm idag, har världens bästa o mysigaste barnmorska, har velat haft henne sen sonen låg i magen hehe så vart tokbra! Var dit idag o fick träffa en jättebra läkare som sjukskrev mig i 1 mån framåt, såå skönt! Släppte en sten från bröstet en stund! Hoppas o ber till högre makt att det släpper snart, envisa illamående!! Vill börja njuta o inte vara bunden till sängen mer!

Baaah!

Tack, o detsamma <3 :)