• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Fins Mamma
    Iowhannah skrev 2018-07-15 22:30:43 följande:

Jag har också flyttat ner i källaren. Har sovit där de senaste 1-2 veckorna nu, annars hade jag nog inte sovit alls pga värmen. I källaren har vi som max kommit upp i 22 grader, det är en enorm skillnad mot resterande huset som har runt 28 grader.

Jag bor tyvärr i lägenhet så vågar inte sova nere i hobbyrummet. Lite dåligt med lås ;)
    ?
  • Moorii
    Perpen skrev 2018-07-15 21:58:06 följande:

Ja bra tips med handduken! Vi har bevattningsförbud och får inte bada. Annars hade jag nog gjort det varje dag också. Men har iaf en fläkt i sovrummet som står på hela natten. Annars hade det inte gått att sova.

Idag beställde vi förresten babyskyddet. OCH monterade spjälsängen. Nu återstår bara bb-väskan. Men inte lär ju inte titta ut förrän om en månad ändå så det är ingen brådska. Men lite tur kanske det är svalare då så man slipper oroa sig för en överhettad bebis.

Hur går det för er som fått era små? Är värmen väldigt hemsk för er och bebisarna?

Det är inte jätteroligt, speciellt inte med en bebis som helst vill vara nära hela tiden :/ vi kör korsdrag så vi får ner temperaturen något (ser till att bebisen inte är mitt i det då) , sen så fick jag ok från sjuksköterskan från BVC att ha på golvfläkten i vardagsrummet, så länge den inte var riktad direkt mot henne. Hon har för det mesta bara en kortärmad body på sig, även om hon vissa dagar hade kunnat ha bara blöja, mest för att hon inte ska halka omkring på en svettig mamma.. Nä fy. Jag hade sett fram emot spöregn på onsdag, men såg idag att de ändrat från nästan 15 mm regn till 0,2 :( enda positiva är att det kommer vara ca 21 grader från och med då. Hemsk sommar!!

Min mamma och pappa skulle båda kommit idag, men iom att risken är stor för rejäla förseningar, stopp på vägen osv och värmen på tåget så kommer inte min pappa pga att hans hälsa inte är på topp. Så himla ledsen :( Den här värmen förstör allt!
  • Horisonten
    Perpen skrev 2018-07-15 21:58:06 följande:

Hur går det för er som fått era små? Är värmen väldigt hemsk för er och bebisarna?

Det är ganska tufft med värmen för vår son. Våran lägenhet blir så galet varm!! Kan blir liksom 34 grader inne. Häromdagen hade vi ?bara? 30,5. Men det får okej,han äter kanske oftare och vi ser till att de inte går mer än max 4 timmar mellan hans måltider. Och sen ser så han kissar ordentligt. Han vill ju gärna vara nära när det är väldigt varmt vilket tyvär gör det varmare. Men vi har fönstren/altandörr öppen men alla persienner och rullgardiner ner dragna. Sen tak och golvfläkt på men som inte är riktade på honom,för han får ju inte ligga i drag. Utan ligger mycket i vagnen där suffletten ger skydd från fläktarna men ändå då att de cirkulerar svalare luft i runnen. Sen ligger han i bara blöja mest. Om vi inte skall ut till Bvc eller med syskonen tidig morgon eller kväll. Då har han kort armad eller tunn långarmad body och gallerfilt över benen. Men som sagt mest inne för det han mår bäst av. Storasyskonen orkar ju inte riktigt heller värmen utan mer gnälliga och trötta. Sen känner vi ju på bebis och håller koll så han inte blir för varm. Tvättar av honom med fuktig handduk ibland för att svalka om det behövs. Men vore skönt med lite svalare väder för honom snart. Se hur de blir idag när det skall bli så galet varmt!!

På ett sättet även om de var sjuktjobbigt. Så låg ju bebis mer skyddad i magen för värmen och så än vad den gör nu. Jobbigare för honom. Men får göra de bästa.

Hur går det för er alls? Kämpa på!!
  • kattnos

Ja, det blir ju en helt annan sak att komma ut i värmen jämfört med att ha relativt tempererat inne i magen :)

Bf idag! Ingen bebis än... inga känningar heller så det dröjer säkert några dagar till.. kan ju hoppas på att temperaturen sjunker lite även om vi inte har haft "mer än" 26 grader inne.. minns tidigare år när vi bodde i lägenhet på 6:e våning och med två katter som ju inte fick ramla ned.. Då var det jobbigt vissa somrar att inte ens kunna vädra ordentligt. Nu bor vi i hus så det är lite enklare även om jag mest håller mig inomhus där det är någorlunda svalt.

BF 16/7
  • Meedaa1

2 dagar kvar till bf. Illamående svullen och hemsk yrsel försökte ringa bm för att kolla blodtryck med inga lediga tider idag

Lite orolig för havandeskapsförgiftning men kan lika gärna vara uttorkad p g a värmen

Vill bara föda nuuuu

Drömmer ofta på sistonde att bebisen redan är född och vaknar glad för att sedan se magen hihihihi

• Iowhannah

Nu har jag fått tid för bedömning inför igångsättning. Klockan 0830 på söndag är det som gäller, då är jag i v 42+0 om inget händer innan dess. Tyvärr hade de inga tider för ytterligare hinnsvepning, helst hade jag velat göra en i morgon för jag tror att det skulle sätta igång nåt den här gången.

• 13mila

Jag är på BF+10, har tid för igångsättning lördag 21/7, men gissar att bebisen kommer innan dess. Har sedan imorse värkar med 4 min mellanrum, men de känns enbart när jag fokuserar på de eller sitter/ligger ner. Jag ringde till Förlossningskoordinatorn som rekommenderade att jag inväntar mer intensiva värkar som känns mer och som jag inte kanske kan hantera. Hon förvarande att det kan gå snabbt när de väl tilltar i styrka då jag är omföderska men hon tycker inte att jag behöver klocka de något mer.

• Iowhannah
    13mila skrev 2018-07-16 12:07:03 följande:

Jag är på BF+10, har tid för igångsättning lördag 21/7, men gissar att bebisen kommer innan dess. Har sedan imorse värkar med 4 min mellanrum, men de känns enbart när jag fokuserar på de eller sitter/ligger ner. Jag ringde till Förlossningskoordinatorn som rekommenderade att jag inväntar mer intensiva värkar som känns mer och som jag inte kanske kan hantera. Hon förvarande att det kan gå snabbt när de väl tilltar i styrka då jag är omföderska men hon tycker inte att jag behöver klocka de något mer.

Spännande! Hoppas att det är på gång nu! Det är ju bra att röra på sig också, för att hjälpa bebisen att ta sig nedåt, men jag förstår om du helst är stilla för att kunna känna värkarna.
  • 13mila
    Iowhannah skrev 2018-07-16 12:43:47 följande:

Spännande! Hoppas att det är på gång nu! Det är ju bra att röra på sig också, för att hjälpa bebisen att ta sig nedåt, men jag förstår om du helst är stilla för att kunna känna värkarna.

Har försökt vara igång under dagen, bara för att inte tänka på det. Vi åkte iväg och badade men till en sjö nära sjukhuset och med BB väskan i bilen... Värkarna har blivit lite starkare men inget som jag känner att jag inte kan hantera eller att jag behöver smärtlindring... Med dottern gick jag med värkar natten till måndag-onsdag, hon föddes sent på onsdagen, och det verkar som att även detta blir utdraget. Bara konstatera att mina barn trivs i magen, hon är född på BF+12, och att de inte har bråttom ut när det väl startar :)

Hur går det för dig?
  • Iowhannah
    13mila skrev 2018-07-16 20:59:47 följande:

Har försökt vara igång under dagen, bara för att inte tänka på det. Vi åkte iväg och badade men till en sjö nära sjukhuset och med BB väskan i bilen... Värkarna har blivit lite starkare men inget som jag känner att jag inte kan hantera eller att jag behöver smärtlindring... Med dottern gick jag med värkar natten till måndag-onsdag, hon föddes sent på onsdagen, och det verkar som att även detta blir utdraget. Bara konstatera att mina barn trivs i magen, hon är född på BF+12, och att de inte har bråttom ut när det väl startar :)

Hur går det för dig?

Det händer inte mycket här. Lite molvärk emellanåt och rätt starka och långa sammandragningar, men inget mer än så.

Däremot hade jag lite tur, mvc ringde upp och hade hittat/skapat en tid för hinnsvepning på onsdag eftermiddag. Förhoppningsvis hjälper det den här gången!

Alltså, på en vecka(!) har mina fötter blivit helt ENORMA! De är så svullna att det gör ont men det är nästan ännu värre att ha stödstrumpor på.